De bästa filmerna under 2022

Russin-redaktionen summerar året som gått inom film och tv



Vilket år 2022 var! Först anade vi ljuset i tunneln när covid lugnade ner sig. Nu skulle allt bli som vanligt! Men sen kom ryssen och gjorde läget nattsvart igen. I dessa lägen blir de spektakel som filmen erbjuder ännu viktigare för att kunna få oss att fokusera på annat än verklighetens elände.

Som brukligt så här års, gör Russin-redaktionen en tillbakablick över det gångna året för att få ge lite extra uppmärksamhet åt våra favoriter. Hollywood lever fortfarande mycket på superhjälterullar och nostalgiskt bakåtblickande på 80- och 90-talet, men det känns som att en förändring är på gång, med nya innovativa projekt från streamingtjänster och oberoende filmare. Kanske blir 2023 ett riktigt spännande filmår!
Väl mött under 2023!

1. Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski)

Den nya Top Gun-filmen är en välgjord actionrulle av en kaliber vi sällan ser nuförtiden. Men här ryms också vemod och framtidshopp. En film som förvisso är en nostalgitripp, men som höjer sig över sin föregångare och trycker gasen i botten, istället för att bara vältra sig i nostalgin.

2. Guillermo del Toro's Pinocchio (Guillermo del Toro)

Inte att förväxla med Disney’s remake. Del Toro gör en superstark och egen tolkning av den gamla historien om träskulptören Geppetto och hans skapelse Pinocchio. Berör på djupet med vacker musik och fantastisk stop-motion-animation. En film som talar till både barn och vuxen.




PERSONLIGA FAVORITER
Här får fyra av Russins fem recensenter med egna ord förklara just vad som var riktigt bra, eller riktigt dåligt, bland filmerna från 2022.


Johan Lindahl

1. "Parallella mödrar"
Två graviditeter tvinnas ihop av ödet i ett drama som både utforskar individuella sorger och kollektiva trauman. Troligen det bästa nya jag sett under ett år när alldeles för mycket fortfarande finns kvar att upptäcka...

2. "The Northman"
Avsevärt mer atmosfär än intrig. Men vilken atmosfär!

3. "Döden på Nilen"
Livad, lustfylld mordmysterieunderhållning i nytänd nostalgisk anda.

4. "Glass Onion: A Knives Out Mystery"
Hmmm... Samma motivation som ovan? Med aningen fler underförstådda nutidskommentarer insprängda.

5. "The Woman King"
Historiebaserad action på afrikansk mark med kämpatag som eftertryckligen känns. Det värker och vibrerar.


Tv-serier:

"Slow Horse"
Svårslagen kombination av konstant komik och dödligt allvar när de dumpade slår tillbaka.

"The Boys"
Fortsatt för mycket av allting på ett svårförklarligt fantastiskt sätt.

"Stranger Things"
Alltså - hinner vi verkligen med ett helt avsnitt i dag? Det här är ännu längre än det förra! Jo, vi fortsätter. Vi måste verkligen veta hur det går... Och att fler hunnit upptäcka ett av musikvärldens största genier den här vägen är väl bara en bonus. Ni vet vem jag menar.




Anders Lindahl

1."Röd"
En ovanlig och väldigt rolig start leder till en kanske lite mer förutsägbar final (allt är ju relativt). "Röd" är hur som helst ännu en riktigt bra Pixar-film, om tidigare tonårstiden, höga föräldrakrav och pojkband, inklusive scener med episk cringe-faktor.

2. "Pinocchio"
Guillermo Del Toro är smått unik i att ha fått sin svagaste film utsedd till årets bästa film, men till och med hans "Shape of Water" har någonting. Ibland har hans filmer väldigt mycket. Som hans både modiga och klassiska stop motion-animerade tappning av Pinocchio, där hans favorit-krig (spanska inbördeskriget) bytts mot italiensk fascism som bakgrund. Väldigt vackert och väldigt allvarligt.

3. "Top Gun: Maverick"
Man kan antingen älska Top Gun: Maverick eller bara ge upp det här med bombastisk film och i knastertorr röst kväka 'Nej, det här är för pompöst och amerikanskt och jag struntar i hur makalösa flygscenerna är ...!'. Jag väljer alternativ ett.

Tv-serier:
Det var rätt häftigt att vi fick en Sandman-serie som ibland nästan kändes i nivå med förlagan. Den var inte så bra som jag önskade men mycket bättre än jag befarade.

Spel
”Deathloop”

Någon recension som nämnde Frank Lloyd Wright fick mig att köpa denna hårdkokta förstapersonsskjutare förlagd till en mörkt komisk tidsloop. I sitt potentiella paradis för de utvalda som blivit raka motsatsen påminner det lite om Bioshock-spelen. Lite för stiliserat för att riktigt glänsa rent grafiskt och egentligen lite för ambitiöst för en stressad livspusslare är det ändå något jag törs rekommendera.

(Visst, jag har försökt spela "Elden Ring" också men jag har bara inte tid ...)




Christer Lundevall

1. ”Elvis”
Luhrmann levererar som alltid - klippning, foto och givetvis musik är i toppklass.

2. ”Top Gun: Maverick”
Många gånger bättre än originalet. En riktig bio-pärla.

3. ”Piff och Puff: Räddningspatrullen”
En film man kan se om mången gång för att upptäcka alla skojiga referenser. Skönt att Ugly Sonic till slut fick upprättelse.


Tv-serier:
1. ”Stranger Things”
Fortfarande orimligt underhållande.

2. ”Slow Horses”
Gary Oldman briljerar som sunkig agent på dekis.

3. ”After Life”
Ricky Gervais lyckas återigen med den perfekta balansen mellan känslor och obsceniteter.




Johan Hultgren

1. ”Guillermo del Toro's Pinocchio”
Väldigt vackert och mycket gripande om den lille pojken av trä. En berättelse som berättats tidigare men aldrig på det här sättet. Del Toro fokuserar på helt rätt saker och ändrar i ursprungsmaterialet med kirurgisk precision. Mycket sevärd, med eller utan barn i sällskapet.

2. "Barbarian"
Årets bästa skräckis har ena foten i skräckfilmens förgångna och den andra i framtiden. Inspirationskällor känns igen och klichéer återanvänds, men det smarta manuset gör något helt nytt av det och lurar tittaren kors och tvärs.

3. ”Fall”
Två tjejer är fast i ett smalt torn, 600 meter över marken, och kan inte ta sig ner. Ibland kan en bra handling vara så otroligt enkel. Och regissören Scott Mann gör sitt bästa för att krama ut all substans ur denna enkla premiss. En riktig nagelbitare, med svindlande foto.

4. ”Top Gun: Maverick”
Jag hade kanske väntat mig lite mer nytt i denna, på förhand, hajpade rulle. Men de mäktiga flygscenerna i kombination med välskrivna scener som ger djup och förståelse åt karaktärer som i många fall passerat bäst-före-datum, gör Top Gun: Maverick given på denna lista.

5. ”Pearl”
Tidigare i år kom ”X”. En slasherrulle som utspelas på 70-talet med tydliga blinkningar åt ”Motorsågsmassakern”. Den lämnade tyvärr inga bestående intryck. Döm om förvåningen när det några månader senare kommer en prequel av samma regissör som huvudsakligen fokuserar på en av karaktärerna i ”X” och som visar sig vara en riktigt toppenrulle. Och Mia Goth som spelar huvudrollen är riktigt vass. En absurd, tragisk slasher som inte riktigt påminner om något annat.


Bubblare:
"The Unbearable Weight of Massive Talent"
Lättviktig men skön metafilm om allas vår Nicolas Cage.

"Emily the Criminal"
Nagelbitare.

"Boiling Point"
Imponerande hantverk om livet på kreddig UK-restaurang.

Tv-serier:

“House of the Dragon”
En suverän första säsong av denna prequel till ”Game of Thrones” som briljerar på alla fronter.


© Johan Hultgren
2022-12-30






     

Dela |