De bästa filmerna under 2020

Russin-redaktionen letar (med viss möda) upp sina favoriter från året som gått



Vilket år! När vi plitade ihop förra årets artikel kunde vi väl knappast ha kunnat ana att 2020 skulle medföra en kris så hård att biografbranschen i skrivande stund går på knäna, hett emotsedda filmer har fått sina premiärer inställda alternativt skickade till streaming-tjänster, och hela kultursektorn i vårt land kör på ångor.

När filmbranschen har det knackigt har det gått desto bättre för tv-serier och spel. Men som primärt en publikation som bevakar film, är det svårt att sammanställa någon sorts topplista. Filmutbudet har varit knapphänt och att de filmer som kommer sprids ut på olika streamingtjänster gör att en viss fragmentisering uppstår, då vissa sett allt från Netflix och inget annat, andra sett HBO eller Disney+ men då kanske missat grejerna från Netflix eller liknande.

Därför tänkte vi istället bjuda på lite mer individuella betraktelser och favoritlistningar i år utan att gå in på några gemensamma favoriter (hade vi haft en sådan lista kan vi snabbt dra slutsatsen att "Själen" hade vunnit, med "Tenet" som god 2:a). Väl mött under 2021 - förhopppningsvis ett bättre år än det föregående.




Johan Lindahl

Ska jag fuska? Två av de bästa filmer jag sett i år släpptes trots allt redan i slutet av 2019: "Parasit" och "Porträtt av en kvinna i brand". Annars? Jag framhåller de här fem:

"Jojo Rabbit"
Humor om Hitler. Det går.

"Tenet"
Årets häftigaste åktur. Allt annat är underordnat.

"Mank"
Svartvitt snyggt och satiriskt om tillkomsten av en film som nästan inte blev av och sedan hyllades av alla. Nästan alla.

"Marriage Story"
Visst gör det ont, men de gör det så bra.

"Bad Education"
Skolskandal! Oväntat spännande sådan.

Sämst? Osympatiska människor gör oetiska saker. Ibland smäller de på varandra, stenhårt. Kanske lät det som en potent premiss i polska produktionsfabriken. Resultatet hävdar motsatsen i Netflix-fenomenet "365 Days". Konkurrens om bottenplaceringen kanske från "The Last Days of American Crime", om jag hade orkat ta mig igenom ens den första timmen. På tal om otrevliga karaktärer...


TV-serier:
Här har inte leveranserna stannat av på samma sätt. Det har faktiskt varit svårt att hinna se allt som verkade spännande nog. Spontant sållar jag fram de här fem höjdpunkterna ur utbudet:

"Falsk identitet" (SVT)
Visst gör det ont ibland, men det är bara för bra.

"The Great" (HBO)
Historia? Delvis! Underhållande? Alltid!

"The Queen's Gambit" (Netflix)
Schack and awe!

"The Boys" (Amazon)
Fortfarande inte världens mest talande titel. Men det svänger.

"Perry Mason" (HBO)
Reboot. Recast. Research. Redeem!




Anders Lindahl

Det blir ingen riktig topplista det här, det kanske inte ens är det bästa jag sett eller borde ha sett, men det är för mig några ljuspunkter från året som gått. Ljuspunkter är viktiga.

"Själen"
Att med hela familjen se en filosofisk och djupt mänsklig Pixar-film med musik av Trent Reznor är ett finare sätt att avsluta det här året än man trodde var möjligt.

"Mank"
David Fincher, vars samarbete med nämnda Trent Reznor har varit en del av det konstnärliga framgångsreceptet från start, har gjort en svartvit och ofta briljant film om manusförfattaren bakom "Citizen Kane". Den är ungefär så bra som du misstänker att den är.

"The Mandalorian"
Eskapismen som det här året verkligen behövde levererades bland annat i form av Disneys påkostade Star Wars-serie om en butter prisjägare och en söt bebisyoda. Den är inte genialisk, men den är precis vad den borde vara.

"The Trip to Greece"
Brydon och Coogans sista mat-o-prat-resa är också precis vad den borde vara, och precis rätt för detta år. I resandet, som man inte kunde göra på riktigt. I humorn, som behövts så väl. Och i allvaret, som ingen kunnat undfly.

"Days Gone"
En kärv biker åker längs trasiga vägar mellan andras uppdrag och egna ärenden genom ett zombietätt, apokalyptiskt Oregon i synnerligen skiftande väderlek. Handlingen, berättad både i spelform och som cinematics, är vindlande, dramatisk och väldigt våldsam men med plats för ett par rara scener. Grafiken, ljudarbetet och ljuset som faller över den kuperade terrängen och de övergivna stugorna är det stoff man drömde om en gång i tiden när man spelade Alone in the Dark på en 486:a. Det är en ourskuldande plagiathybrid mellan Red Dead och Walking Dead, det är repetitivt och ibland spännigt, och det är det mest uppslukande jag spelat på år och dag. (Ja, spelet är från 2019, men det är i år jag spelade klart det, så det så.)




Christer Lundevall

Tre bästa filmerna 2020:

1. "Själen"
Pixar har återigen hittat toppformen efter den mindre lyckade (men ändock fullt funktionsdugliga) Framåt. Essensen av livet, döden och den återkommande frågan "Vem är jag?" presenteras på ett magiskt vis. Trent Reznor och Atticus Ross har dessutom fått till en helt fantastisk ljudmatta a'la Jean-Michel Jarre i livet före och livet efter. WALL-E och Insidan ut får se sig nedpetade från första platsen, det här är det bästa Pixar någonsin har producerat.

2. "Tenet"
Om du vill bli mindfuckad så är Tenet filmen för dig. Christopher Nolan tweakar till tidsresan med en ny twist, och det är oerhört tillfredsställande att se hur bitarna faller på plats. Eller faller bitarna isär? En film att se om, många gånger!

3. "The Trial of the Chicago 7"
Story, dialog och känsla i toppklass! Upprörande, fascinerande och skrämmande baserat på en verklig rättsskandal.

Två sevärda serier:

"The Mandalorian"
Vilda västern goes Star Wars. Ibland kändes det som att vi inte kom någonstans, men säcken knöts ihop både värdigt och fan-service-aktigt.

"The Queen's Gambit"
Jag hoppades så att Beth Harmon skulle vara baserad på en riktig person. Ruskigt underhållande och snyggt.


Filmer jag borde sett:
"1917"
"Spring Uje Spring"




Johan Hultgren

2020 har för min del mest varit ett år då jag tittat tillbaka och sett om favoriter från forna år eller sett ikapp på sådant jag missat. Men några nya rullar har det blvit och mina favoriter var:

"1917"
En av mina nya krigsfilmsfavoriter. Gripande berättat utan synliga klipp. Inlevelsen och intensiteten är på topp!

"The Call" (Netflix)
Inte att förväxla med Hale Berry-thrillern från 2013. Detta är Sydkoreansk film när den är som bäst - uppfinningsrikt, kreativt och visuellt. En katt- och råtta-lek med två kvinnliga huvudroller som får kontakt med varandra över telefon - men den ena befinner sig i 2020 och den andra i 1999. Tänk lite "Tillbaka till framtiden", ellar ännu hellre den gamla Dennis Quaid-snyftaren "Frequency" - om den hade varit en crazy mördarthriller.

TV-serier
"The Mandalorian"
Ganska redundant på denna lista, men den är ju så charmig, spännande och underhållande. Balanserar så bra på gränsen mellan publikfriande Star Wars-nörderi och sin egen unika western-stil.

"The Queen's Gambit"
Alla har väl sett den vid det här laget, men det var en serie som verkligen kändes fräsch och svår att stänga av.


© Johan Hultgren
2020-12-30






     

Dela |