Narcos: Mexico - säsong 3 (2021)
Avslut? I så fall ett värdigt sådant.
- We are not good guys. I am not a good guy…
Jo. Valsen dras ett varv till. Tre säsonger med Colombia i fokus och nu lika många med Mexiko som basstation. Med en del återseenden, karaktärer som tidigare funnits med i bilden, eventuellt i marginalen medan andra haft större roller och fortsätter ha det. Det är en ganska bastant canvas man har målat på i några år. Ett myller av människor på båda sidor lagen, ibland mitt i - eller lite av varje. I en relativt, alltså
relativt, lågmäld och trevande inledning på den här säsongen återser vi amerikanske narkotikaspanaren Breslin (Scoot McNairy) som med närmast manisk iver och bitvis moraliskt ifrågasättbara metoder spanat på andra sidan gränsen i Mexiko; nu tillbaka i USA men väldigt nära gränsen med utgångspunkt från El Paso i Texas. Vad gör han och vilka jagar han, hur ser hans liv egentligen ut i det här läget? Samtidigt har señor Amado Carrillo Fuentes (José María Yazpik) avancerat från en av många spelare i kartellkarusellen till en av dem som konkurrerar om att bli kungen i branschen. Ny berättarröst, den här gången en kvinna. Vem är hon? Frågorna är många. Serien som för vissa av oss blivit vanebildande av flera skäl, är möjligen inne på sista rundan. Har de energi kvar i tanken och finns något mer att berätta med övertygelse?
Tidsmässigt har vi nu landat någonstans i 1990-talet. I ett sidospår börjar en medelmåttig, medelkorrumperad patrullpolis i staden Juárez (tvärs över gränsen från just El Paso) motvilligt undersöka fall med försvunna flickor. En sak som staden sedermera blivit omtalad och rentav ökänd för. Ingen annan han stöter på i rättsväsendet verkar vara lika intresserad av att ta reda på orsaken till att unga tjejer hittas mördade i växande antal. ’Gatorna är farliga’, ’de borde inte promenera omkring själva’, ’säkert prostituerade’ – spontana teorier från rättsläkare, mordutredare och andra härdade myndighetsutövare på fältet. Tidningsredaktion i Tijuana. Konflikter mellan karteller om vem som ska ta herraväldet, en viss
El Chapo som vill upp i hierarkin. Flera trådar utforskas. Kommer alla att sammanstråla och i så fall hur? Det är också tydligt att ”Narcos: Mexico” lägger sig vinn om att koppla ihop händelseutvecklingen med de första ’colombianska’ säsongerna. Hur hänger de parallella berättelserna ihop?
Berättarmässigt och visuellt fortsätter serien slösa med vackra vyer; naturområden och städer från ovan och nedan samtidigt som man är tydliga med att etablera tid och plats, orientera oss var vi är och vad som händer med vilka. Dramat fortsätter vara ett drama, med utbrott av de våldsamma uppgörelser som hör till i verklighetsbakgrunden, samt oundvikliga utvikningar och avvikelser från historien som alltid följer med i sammanhanget. Med vissa förkunskaper om historien kan det vara frestande att sammanfatta den här (sista?) vändan och delvis hela serien som ett hjul. Någons personliga historia börjar och en annans går mot sitt slut. Det handlar om de som ska försvara lagen men inte alltid gör det, samröret mellan ytligt sett legitima storföretagare och drogkarteller, samt inte minst om personer som inte har lika mycket inflytande men använder det de har, ibland för att de helt enkelt gör det de tror är
rätt.
Kombinationen av karaktärer (kända eller ökända) som direkt kan kopplas till verkligheten och andra som förmodligen är sammansatta av flera förebilder för att representera något viktigt i sammanhanget, fortsätter i alla fall fungera dramatiskt. Det känns som om en del av den moderna historien levandegörs med en egen vinkel. Ibland luras du ofrånkomligen sympatisera med dem du troligen inte borde sympatisera med. Och ingen är snövit. Utom i den här säsongen kanske reportrarna på tidningen La Voz, specifikt presenterade av unga reportern Andrea (Luisa Rubino) som verkligen ger intryck av att vilja söka sanningen, vilka mäktiga krafter som än spjärnar emot.
Om det här nu är finalen för ”Narcos” i sina båda inkarnationer är det i alla händelser vad man traditionellt kallar en värdig avslutning. Även om historien som skildras fortsätter förgrena sig och ta nya vändningar i verkligheten.
© Johan Lindahl2022-02-14