Ozark: Säsong 3 (2020)

”What do you want?”

4 russin

Det blir djupt allvar och överraskade gapskratt redan från start i tredje säsongen av vad som blev en omedelbar favorit för mig. Och uppenbarligen även för Jason Bateman, som fortsätter kombinera huvudrollsinnehavandet med att vara producent och regissör på valda avsnitt.

Den där huvudrollen är i och för stadd i en slags stadig förändring. Om man tidigare kunnat ’heja’ på den sammanbitne familjefadern så blir det nu allt svårare. Det här är säsongen som på allvar börjar fråga hur mycket skada familjen Byrdes abrupta flytt till the Ozarks har åsamkat de som redan bodde där. Visst, Marty behövde rädda sin familj, men alla val han och Wendy har rationaliserat sedan dess har ju faktiskt konsekvenser för andra också. Det är också säsongen där nyanlända ögon som ganska snabbt får se allt också kan reagera helt mänskligt (alltså chockerat) över de liv de skapat åt sig själva och sina barn.

Och med nyanlända ögon menar jag inte läskiga advokaten Helen Pierce som flyttar till Ozark med sin tonåriga dotter, så att Wendy får någon att bonda med. Jag menar Tom Pelphrey (från bland annat de sista säsongena av "Banshee") som gör ett slagkraftigt intryck redan i sin första scen. Efter att synnerligen resolut ha hanterat lite mobilmobbning i klassen där han vikarierar (alla nallarna i träflisen!) far han till the Ozarks och vad som visar sig vara systern Wendy för att gjuta lite extra energi och värme i en serie som, erkänner även jag, tenderar att dra åt antingen det kyliga eller svart humor.

På tal om det, relationen mellan Marty och Wendy har väl sällan präglats av mer kyla och mindre ömsesidigt förtroende. Med olika agendor drar de åt olika håll. Marty mutar till och med parterapeuten för att vinna de viktigaste matcherna, som vore hon en fotbollsdomare. Wendy å sin sida är fast besluten att inte längre låta någon annan styra över henne och ser med lika delar stolthet och oro på knarkkungen Navarros plötsliga förtroende för henne. Barnen är förstås fullt medvetna partners i företaget. Ibland känns de som huvudpersonerna, ibland mest som en komplikation. Dottern jobbar med mamma på kontoret. Som sommarjobb föreslår den plötsligt långe grabben att han ska sondera lokalomgivningen med drönare.

- Det är i alla fall utomhus.

Ruth styr och ställer i allt viktigare sammanhang men hamnar ofta i skottlinjen mellan de tvistande tu. Kusinen Wyatt vägrar ta emot hennes pengar och tyr sig istället till läskiga änkan Darlene, som erbjuder både arbete och egen stuga – och mer därtill. FBI är fortfarande en ständig närvaro, som trappar upp insatsen avsevärt när en konkurrerande casinobåt oförhappandes brinner upp. Höggravida agenten Maya Miller försöker med synbar omtanke värva Marty till den goda sidan, och han försöker vända på steken. Och är FBI så säkert den goda sidan med tanke på hur vissa av hennes kollegor tar sig an sina uppgifter?

Det skruvas till ordentligt redan tidigt, som om serien nu landat lite väl tryggt i svart komedi där alla har kapacitet att välja den mörka sidan. Men lika ofta är det fängslande och klokt, och fortfarande är så många scener skolexempel i dubbeltydighet och psykologisk komplexitet att man lätt förlåter. Det handlar om att ständigt låta sig dras djupare ner. Om en plan för överlevnad kontra att anamma en helt ny karriär.

När tredje avsnittet slutar med en synnerligen dramatisk vändning, till tonerna av gästande REO Speedwagon, så tror man sig kanske se den ungefärliga riktningen på säsongen. Ozark är ofta som bäst när folk är oväntat ärliga och när Marty på främmande ort förväntas bryta ihop men istället hanterar det på sina villkor är han på sitt sätt en hjälte. Men det är verkligen inte kidnappningen av Marty man minns starkast efter säsongsfinalen. När en parterapisession runt halvtidsstrecket briserar i total och brutal uppriktighet är det lika roligt som förlösande, men det är inte heller humorn man minns när allt är sagt och gjort den här gången. Navarro (nu i öppet krig på hemmaplan med en konkurrent) är en slags arketyp av en mexikansk kartellboss som känns igen från bland annat The Councellor och diverse serier: kontrollerad, trött men psykologiskt skärpt, skyr inga medel ... visst fungerar han, men är det inte dags för en ny modell nu? En spattig gangsterboss ...? En liten ljusning i form av planer att satsa på stuteribranschen för att ’go legit’ visar sig bara vara ännu ett steg ner i mörkret. Och mitt i allt detta kan Wendy ha ett jättebra samtal med Ruth om sin bipolära bror, och romantik kan spira mellan viktiga bifigurer.

Tredje säsongen har sina brister, liksom de tidigare, men det är i stort sett samma smått fantastiska blandning av psykologi, familjedrama och gangsterserie, i samma dämpade färgskala och låga skärpedjup. Mellan avsnitt 8 och nio uppnår Ozark ”total serie”. De val som tas sedan må vara dramaturgiskt korrekta men vad fel de känns. Även om de gör det med skådespelarinsatser som får "Breaking Bad" att kännas som ”Rederiet”, inte minst från Tom Pelphrey och Laura Linney.

Det finns många sådana här stunder i skärmskildringar av brottets väg. De mörkaste vändningarna i "Sons of Anarchy". Den bästa karaktären i "House of Cards". När serien kan gå en av två vägar och väljer... 'fel'. Men dramaturgiskt rätt. Det är sällan mina favoritstunder, och så ej här. Men som det berättas. Och spelas. Jag tycker inte om vad de gör men de gör det så bra.

”... and I know where all the hospitals are.”

”What are we doing...?”

Man blir ju helt förstörd. Det får man väl respektera ...

På detta följer så en säsongsavslutning med fler dramatiska twistar än vad som kanske är sunt. Men tråkigt är det inte. Och det är intressant att se fokuset och rentav sympatierna förskjutas.

Samtidigt kunde det här ha varit en helt annan serie. Den som anades i första säsongen, där en familj bara försöker överleva utan att helt förlora sig själv. Där de inte är beredda att rationalisera vad som helst. Jag hade gärna sett den serien ...

© Anders Lindahl
2020-04-26





Originaltitel: Ozark: Season 3
USA, 2020
Skapare/show runner: Bill Dubuque Mark Williams
Med: Jason Bateman, Laura Linney, Sofia Hublitz, Skylar Gaertner, Julia Garner, Charlie Tahan, Janet McTeer, Tom Pelphrey

Genre: Drama, Kriminalfilm, Thriller, TV-serie
Teman: Originalproduktion från Netflix

Relaterat: Ozark: Säsong 1 (2017) Ozark: Säsong 2 (2018)


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |