Ozark: Säsong 1 (2017)

Ordinary decent criminal

4 russin

Många lär jämföra med "Breaking Bad", som väl allmänt betraktas som mallen för ett nervigt, välskrivet och ändå på något sätt trovärdigt thrillerdrama runt en plikttrogen familjefar. Själv väntar jag efter två säsonger fortfarande på att BB ska leva upp till hajpen. "Ozark", däremot, etablerar och engagerar från allra första avsnittet och klarar balansgången mellan livsfara, desperation och vardag nästan ända in i säsongsmål. Och istället för att handla om hur länge man sammanbitet kan hålla saker hemliga så handlar den om hur människor reagerar när sanningen kommer fram.

Det händer en hel del, men framför allt är personerna intressanta. Inte minst lågmälda ekonomisnillet Martin Byrde, som just insett att hans fru sedan drygt 20 år är otrogen, samtidigt som den brottsling han tillsammans med sin bäste vän tvättar pengar åt fattar misstankar mot dem. Människor dör, livet balanserar på en knivsudd, rätt sak måste sägas vid rätt tillfälle och stora beslut måste tas. Med kniven mot strupen lovar han att tvätta mer pengar än någonsin. Vid Lake of the Ozarks.

Detta är en enorm konstgjord sjö mitt i 'flyover country' dit turisterna flockas varje år men som fortfarande har en massa oexploaterad mark. Detta vet han för att hans vän just har berättat det. Och dit måste han flytta med hela familjen. På stört. Barnen (13-årig son och 15-årig dotter) får först inte veta mer än absolut nödvändigt. På kort varsel slås deras liv i spillror, men redan i slutet av första avsnittet anas en strimma hopp om att det kanske inte ska bli så hemskt ändå.

Att Martin säger allt rakt ut till sin fru är en djup lättnad. Luften rensas i många avseenden tidigt och efter den magnifikt mångbottnade repliken "You're welcome" mellan två känslomässigt utmattade makar finns det inte så mycket att smussla om. Och snart nog vet även barnen vad som pågår. Intressant!

Temat med uppriktighet håller i sig och är väldigt uppfriskande. När ett gäng lokala småskurkar snor en del av pengarna han ska tvätta är det också öppna kort som räddar situationen. Husfrågan får en allvarligt komisk lösning där en döende och frispråkig man säljer finvillan nära vattnet billigt mot att han får bo kvar där tills han dör. Visst bluffar eller halvbluffar Marty en hel del, som när han övertygar ägaren till ett nedslitet hotell om att han är rätt kille att samarbeta med, men det är till stor del den relativt låga ration utdragna, slingrande lögner som gör "Ozark" så fängslande.

Marty agerar och improviserar, tar risker och griper chanser i flykten, driven av desperat pliktkänsla men kanske också någonstans dunkelt road av den totala förändringen. Reglerna har ändrats och han tar fajten. Och även om det inledningsvis är iskallt mellan makarna börjar hon också dra sitt strå till den kaotiska stacken. Dialogen är dubbeltydig och snygg nog men känns som samtal, tack vare suveränt skådespeleri. Jason Bateman är egentligen inte så annorlunda här jämfört med "Arrested Development". Något sammanbiten, kontrollerad och väldigt mänsklig. Och kan agera utan att använda repliker. Även om han har en del finfina repliker också, och rentav en slags voice-over ibland. Han har regisserat flera av avsnitten och det är väl ingen vild gissning att han varit rejält engagerad i det här. Laura Linney briljerar som hustrun i en väldigt komplex roll.

Dottern, som vid ett tillfälle säger rakt ut att hon och brorsan slutade vara barn i samma ögonblick som de fick veta sanningen, gör 'vuxnare' misstag än hon kanske annars skulle, men är också ibland påfallande klok. Den smarta men inte hypersociala sonen har också sina issues, men den döende husägaren går att prata med om tunga ting. Svaren kanske inte är så tillrättalagda men det kanske är precis vad grabben behöver.

Det lilla blir lika intressant som det stora. De nya bekantskaperna. Sjön och allt som händer på den. Några av bifigurerna känns inte omedelbart klockrena. Ett par FBI-agenter med personliga issues och det nämnda gänget småfifflare - hillbillies, inte rednecks - känns först ganska enkla. Ruth, dottern till den fruktade Cade som från fängelset försöker styra genom henne, känns först för bossig. Men med lite tid fastnar man även för dessa och deras liv, hemligheter och ibland oväntade val. En pastor som menar det han säger och har en intressant bakgrundshistoria introduceras småskaligt men blir allt viktigare. Så gör även traktens kriminella maktfaktor, familjen Snell, fortfarande bittra över att deras gamla ägor numera ligger under vatten.

Inget går smidigt. Folk som inget skulle veta snubblar på farliga hemligheter. Skuggan av det personliga sveket ligger kvar över makarna och tar sig både väntade och oväntade uttryck. Och samtidigt går ett stråk av svart komik igenom det hela. En komik där de citatvänliga replikerna faktiskt känns naturliga i sammanhanget.

En löpande fråga är om de ändå kan skapa sig ett liv där. En annan är ifall de ens kommer behålla sina liv. Över alltihop hänger en bokstavlig deadline från en mexikansk drogkartell. Vid oroande tecken på att de inte kommer få de pengar de väntar sig ser den stillsamt mordiske Dels folk till att inspirera dem med alltifrån underförstådda hot till groteska paketförsändelser. Och i andra änden står släkten Snell och uppgraderar planen från svår till nästan omöjlig.

Avsnittet där vi i kronologiskt hoppiga men dialogmässigt och skådespelsmässigt briljanta scener får se de händelsekedjor som förde både familjen Byrde och FBI-agenten till sin nuvarande situation är ett litet mästerverk. Argumenten de ger sig själva och varandra, insikten om exakt hur öppna ögon de sig in i det hela med, samtidigt som de aldrig reduceras ner till några enkla girighetskarikatyrer.

De två följande avsnitten som avslutar säsongen har lite svårt att nå upp till samma nivå. Kanske händer det för mycket på slutet. Mycket av det är fasligt spännande dock, och slutkänslan är helt okej, men ... de hade kunnat ta mindre drastiska vägar med flera av karaktärerna och ändå bibehållit intresset.

Smågnäll. Ozark är ofta fantastisk och hittar sin egen röst i en genre lika svår att namnge som den är populär i vår tid.

© Anders Lindahl
2017-09-09



Originaltitel: Ozark: Season 1
USA, 2017
Skapare/show runner: Bill Dubuque
Med: Jason Bateman, Laura Linney, Sofia Hublitz, Skylar Gaertner, Julia Garner, Jordana Spiro, Jason Butler Harner, Esai Morales

Genre: Drama, Thriller, TV-serie
Teman: Originalproduktion från Netflix


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |