Jill Bilcock: Dancing the Invisible (2018)
Filmklippning som dans
Filmklippare, de hamnar sällan i rampljuset. Ärligt talat, hur många kan du namnet på, förutom Thelma Schoonmaker? Du kanske inte ens kunde nämna henne? Buuu ... En av de mest stilbildande och hyllade i branschen är i alla fall australienska Jill Bilcock, ämnet för den här dokumentären.
Det är inte ett närgånget porträtt av människan Bilcock - som du egentligen inte lär känna på djupet. Någon dramatisk kurva med med- och motgångar lär du inte heller skönja. Det är istället ett underhållande hyllningstal till konstformen klippning, kretsande kring en kreativ, engagerad och bestämd person, varken mer eller mindre. Men ämnet behandlas med djupaste engagemang och repekt. Det handlar om att hitta sanningen i scenen, att förverkliga regissörens vision, ibland med material som i andras händer hade varit otillräckligt. Det blir så tydligt att en bra och engagerad klippare är minst lika viktig som kompositören.
Australiens filmindustris historia berättas lite i förbigående, med nedslag i somliga filmer jag blir starkt sugen på att se och vissa jag har sett flera gånger. Jill själv har under tiden gått från att klippa faktiska filmremsor vid ett Steinbeck-bord till digital redigering.
Skådisar som Cate Blanchett och regissörer som Philip Noyce och förstås Baz Luhrmann, vars filmer hon haft en nyckelroll i att forma, hyllar henne insiktsfullt i nygjorda intervjuer och gammalt arkivmaterial kompletterar på underhållande och mysigt vis. Kända sekvenser (som slutscenen i ”Strictly Ballroom” och öppningsscenen i ”Romeo + Juliet”) plockas isär och framstår som ännu bättre. Detaljer man missat, omständigheter man inte kände till. Är man intresserad av film är den här filmen rätt och slätt klockren, som de bättre av de bakom-dokumentärer som skickas med på specialutgåvor av filmer. Faktum är att den här hade passat utmärkt på en samlingsbox med Luhrmanns tidiga verk.
En elegant och förstås välklippt inblick i en bortglömd del av filmindustrin, kort och gott.
© Anders Lindahl2019-01-31