En närmare titt på Jean Rollin


Det dök upp en DVD-box i brevlådan häromdagen. På omslaget finns en tecknad, blodbestänkt och naken donna omgiven av vitlökar och krucifix. Boxens tagline är ”Nakna oskulder, lesbiska vampyrer, blodbadsvåld och lustfylld erotik” och det gör ju det hela rätt svårt att hålla sig borta ifrån. Det sammanhållande temat för boxen är den franske regissören Jean Rollin. Om honom vet jag blott intet, förutom att jag hört hans namn nämnas i samma andetag som andra skräckregissörer som jag också vet rätt lite om, som Jess Franco, Ruggero Deodato med flera. Första anhalten, innan jag dyker djupare in i boxens innehåll, är därför en snabb googlingssejour.

Denna ger vid handen att Jean Rollin föddes i Paris 1938 och att han främst är känd för filmer inom skräckgenren, eller som han själv föredrar att benämna det, genren ”fantastique”, en term som omfattar såväl science fiction och fantasy som skräck. Rollins debuterade med långfilmen ”Le Viol du vampire” 1968, en film som knappast fick ett varmt mottagande. Publik och filmkritiker kastade nämligen, både bildligt och bokstavligt, skräp på filmen och Rollin funderade på att ge upp en framtid inom filmen. Han hängde sig dock kvar och fortsatte producera vad som verkar vara egensinniga, konstfulla och erotiskt laddade filmer, även om det tog lång tid innan han uppmärksammades på ett positivt sätt vare sig av kritiker eller filmpublik.

För att dryga ut kassan, och för att de erotiska inslagen i hans filmer redan låg väldigt nära denna genre, gav sig Jean Rollin även in i porrindustrin och skapade under skiftande pseudonymer en större antal vuxenfilmer på 1970- och 80-talen. Från den branschen fick han med sig Brigitte Lahaie till huvudrollen i ”Les Raisins de la mort” (1978), en film som genom att Lahaie redan var ett känt namn fick större spridning och bättre mottagande än Rollins tidigare filmer. Rollin är fortfarande aktiv som regissör och hans senaste film, ”La Nuit des horloges" (Night of the Clocks) kom så sent som år 2007.

Bland den information jag hittar får jag också uppfattningen att den aktuella boxen kanske inte innehåller Rollins främsta verk. Bland annat saknas ”Fascination” (1979) och de redan nämnda ”Le Viol du vampire” och ”Les Raisin de la mort”. Men samtidigt kan det ju vara intressant att se en nyfunnen regissörs mindre verk, liksom för att se vilken lägstanivå som finns. Dags att ge sig i kast med alla dessa nakna oskulder, lesbiska vampyrer och allt vad det nu var.


Vi börjar med ”Requiem for a Vampire” (Vierges et vampires, 1971)...
… i vilken kvinnliga clowner på flykt hamnar i klorna på den siste vampyren och hans anhang. Trots filmens fåordighet framgår det tydligt att det finns lite av substans att säga och att inledningens surrealistiska anslag och antonionieska långtagningar mest mynnar ut i omotiverade ljudeffekter, omotiverade våldtäktsscener, omotiverade språngmarscher och slutligen en omotiverad publik.
Läs hela recensionen av filmen


Det kan väl inte sägas vara en toppenstart på mitt Jean Rollin-tittande. Men det är ju ändå en rätt tidig film på hans meritlista och det finns ändå en del aspekter som kan komma att utvecklas väl. För att kontrollera hur det blev med den saken hoppar jag rask till DVD-boxens nyaste alster.


Dags alltså för ”The Living Dead Girl” (La Morte vivante, 1982)...
… där ett kemiskt utsläpp väcker en förvirrad flicka till liv igen med dödliga konsekvenser. Men det är hennes blodsyster sedan barndomen som verkar mest blodtörstig av de två. Pratig, pseudopsykologisk och med de sedvanliga doserna av nakenhet och brandgult blod.
Läs hela recensionen av filmen


Hoppla Kerstin, det blev visst etter värre istället. Vid det här laget är jag beredd att packa ihop boxen och lämna Jean Rollin åt sitt öde. Men det finns en annan fransk filmskapare som konsekvent är dålig på sitt jobb, Jean-Luc Godard, och han fick tre chanser innan jag gav upp. I rättvisans namn ska väl Rollin få samma erbjudande. Vi tar en film någonstans i mitten.


Det blev ”Lips of Blood” (Lèvres de sang, 1975)...
...som visar sig vara en drömsk vampyrfilm som för tankarna till såväl Marcel Proust som till Giorgio de Chirico. Det är inget dåligt sällskap. Men den lovar mer än den infriar och slutets vampyrjakt gör ingen lycklig.
Läs hela recensionen av filmen


Nå, se där, det slutade ändå inte illa. Det är inte nog för att jag ska orka lägga tid på de övriga tre filmerna i boxen, men jag kan ändå faktiskt tänka mig att se till exempel ”Fascination” om tillfälle ges någon gång i framtiden. Mitt omdöme om Jean Rollin så långt är väl att det helt klart syns prov på en del talang i hans filmer men också på en ambition att göra något djupsinnigt som talangen inte räcker till för. Det blir tyvärr heller inte i stort ett filmskapande som är intressant nog, i min mening, för att lägga ner alltför mycket tid på, så tills vidare lämnar jag Jean Rollin därhän.


Förresten, om du vill veta vad de andra filmerna i DVD-boxen handlar om, kommer här korta synopsis utifrån baksidestexten på respektive omslag:

”Shiver of the Vampires” (Le Frisson des vampires, 1971)
Ett nygift par beger sig till ett slott på den franska landsbygden för att besöka hustruns kusiner. De möts av två vackra kvinnor och av beskedet att kusinerna avlidit hastigt. Paret stannar över på slottet och med nattens inträde kommer även ondskefulla varelser upp ur slottets katakomber. Troligtvis är dessa kvinnliga och lättklädda, men det är bara en gissning.

”Demoniacs” (Les Démoniaques, 1974)
Två skeppsbrutna flickor blir våldtagna och mördade av pirater. Flickornas andeväsen åkallar dock djävulen själv och får möjlighet att komma tillbaka för att hämnas på de brutala piraterna. Troligtvis är antingen flickorna eller piraterna lätt klädda under dessa eskapader, men det är återigen bara något jag gissar.

”Night of the Hunted” (La Nuit des traquées, 1980)
Birgitte Lahaie och fler med henne utsätts för giftig strålning. Skumma doktorer spärrar in de drabbade i ett kontorshus. Snart inser de sjuka att de håller på att förlora förnuftet och måste ta tillvara varje ögonblick, varvid en del blir melankoliska och andra blir våldsamma. Tidningen (?) DVDlaser kallar det, på omslagscitatet, för ”Snyggt utförd science-fiction som ger en tankeställare emellan nakenscenerna”. Det verkar alltså förekomma ett visst mått av lättkläddhet även här.

© Andreas Hallgren
2009-03-16


Kameran rullar (om ordvitsen tillåts?). Jean Rollin i inspelningstagen.

Jean Rollin
Fransk filmskapare, skådespelare och författare med en förkärlek för lättklädda kvinnliga vampyrer.

Född: 3 November 1938 i Neuilly-sur-Seine, Paris


Filmografi i urval:

Le Viol Du Vampire (The Rape Of The Vampire) (1968)
La Vampire Nue (The Nude Vampire) (1970)
Le Frisson Des Vampires (The Shiver Of The Vampires) (1970)
Vierges et vampires) (Requiem For A The Vampire) (1971)
Les Démoniaques (The Demoniacs) (1974)
Phantasmes (1975)
Lèvres De Sang (Lips Of Blood) (1975)
Les Raisins De La Mort (The Grapes Of Death) (1978)
Fascination (1979)
La Nuit Des Traquées (The Night Of The Hunted) (1980)
La Morte Vivante (The Living Dead Girl) (1982)
The Killing Car (1993)
Les Deux Orphelines Vampires (Two Orphan Vampires) (1995)
La Fiancee De Dracula (The Fiancee Of Dracula) (2002)
La Nuit Des Horloges (The Night Of The Clocks) (2007)

Dela |

Teman: Vampyrer

Relaterade filmer
Lips of Blood (1975)
The Living Dead Girl (1982)
Requiem for a Vampire (1971)







     

Dela |