De bästa filmerna under 2016

Russinredaktionen har utsett sina favoriter från filmåret 2016



Vi lever i osäkra tider. Optimismen är låg. Många säger att 2016 var ”ett riktigt skitår”. Många kära artister och skådespelare har gått ur tiden och världsläget hårdnar. Vid sådana tillfällen är det skönt att det finns film. Detta eskapismens yttersta medium, där vi kan lägga världen åt sidan en stund och bara njuta.

Redaktionen på Russin.nu har slagit sina huvuden ihop för att, som traditionen bjuder, vaska fram det bästa som året hade att bjuda på i filmväg. Som vanligt så tål det att nämnas att vi inte på något sätt anser oss täcka in hela bioutbudet, som om du saknar din favorit på listan så kan det helt enkelt vara så att vi inte har sett den.
Då kör vi!

1. Spotlight (Tom McCarthy)

Årets stora Oscars-vinnare blev också en Russin-vinnare. Alla som sedan "Alla presidentens män" gått och väntat på en rulle med grävande journalistik fick äntligen sitt lystmäte. Måhända extra viktig i en tid där denna typ av journalistik är på utdöende.

2. The Revenant (Alejandro G. Iñárritu)

Så fick Leo DiCaprio sin statyett till slut och ordningen är återställd. Och ingen kan väl säga att han inte förtjänat den efter att ha sett "The Revenant". Om inte för skådespeleriet så får den fysiska strapats denna inspelning måste ha inneburit. Och filmen är bra den också.

3. The Hateful Eight (Quentin Tarantino)

Tarantino är inte lika lättillgänglig nu för tiden, och att försöka pracka på bio-kidsen ett över tre timmar långt kammarspel i westernmiljö kan kännas som antingen modigt eller dumdristigt. Vi hoppar in på modigt-sidan och njuter i fulla drag.



PERSONLIGA FAVORITER
Här får tre av Russins fem recensenter med egna ord förklara just vad som var riktigt bra, eller riktigt dåligt, bland filmerna som hade svensk biopremiär under 2016.

Årets bästa enligt Anders Lindahl

1. "Spotlight"
Riktiga reporters föga glamourösa vardag när den blir som mest relevant och intressant. Old-school och görbra!

2. "The Revenant"
Oj! Den där scenen med hästen och stupet … Och alla de andra scenerna!

3. "The Nice Guys"
Gosling/Crowe blir ett radarpar som kan mäta sig med de klassiska duona i den här både udda och typiska actionkomedin.

4. "Captain America: Civil War"
Nästan en ”riktig” Avengers-film i ambition och underhållningsgrad.

5. "Anomalisa"
Listan måste ju innehålla ett smalt och lite udda inslag och lyckligtvis tillhandahöll Charlie Kaufman ett lämpligt och sevärt alternativ.

Bubblare:
"The big short", "Bad Neighbors 2", "Zootropolis"

Årets sämsta:
… har jag inte sett. Jag har i desperation läst tio listor över årets sämsta listor och inser att jag haft turen eller oturen att missa alla de återkommande stolpskotten. Men jag blev lite besviken på Westworld, så jag nämner det istället.

Årets bästa enligt Johan Hultgren

1. "The Hateful Eight"
Stämningsfull Tarantino med underskön Morricone-musik och ett manus som, trots sin längd, är spännande och nervigt hela vägen igenom.

2. "Rogue One - A Star Wars Story"
Från klarhet till klarhet. De nya Star Wars-filmerna handlar inte bara om fanservice utan att faktiskt förstärka och bygga ut det Star Wars-universum vi alla älskar att beskåda. Rogue One är inte perfekt men den är spännande, engagerande och bitvis rörande. Ett härligt rymdäventyr, precis som för 30 år sedan.

3. "Revenant"
Det är en tung film, med hjärta och väldigt mycket smärta. Men synnerligen givande och DiCaprio är väl värd sin Oscars-statyett.

4. ”Room”
En hoppingivande berättelse som har svårt att hålla nerven uppe hela filmen, men som skildrar en fruktansvärd men fascinerande tilldragelse på ett minnesvärt sätt.

5 ”10 Cloverfield Lane”
Det ballar ur något så fruktansvärt. Men fram till dess är ”10 Cloverfield Lane” en riktig nagelbitare med några riktigt minnesvärda scener. John Goodman gör sin vanliga auktoritära gubbe med bravur.

Årets sämsta:
Jag gillade inte den första ”Independence Day” heller, men ”Independence Day: Återkomsten” kan vara något av det värsta jag sett på hela 2010-talet. Vad tänkte de egentligen?
”Star Trek : Beyond” var också ett riktigt bottennapp. Får denna reboot-serie förnyat förtroende så blir jag förvånad.


Årets bästa enligt Johan Lindahl

1."Spotlight"
En riktigt rejäl gammaldags indignationsfilm om gammelmedia när det fungerar som bäst. Sanningen bara ska fram till varje pris. Gotcha!

2. "Steve Jobs"
Ej att förväxla med någon dokumenterad form av Den Bokstavligt Sanna Historien om innovationslegendaren. Men Aaron Sorkin har gjort vad han gör bäst; levererat skriande smarta dialoger åt intelligenta men ibland emotionellt funktionshindrade individer i begränsade utrymmen.

3. "Room"
Klaustrofobi, skuld och existensen i stort. Ni vet.

4. "Where to Invade Next"
Kanske inte heller att förväxla med en helt objektiv dokumentation av hela sanningen, men Moore försöker inte ens se ut som en balanserad ’å ena sidan, å andra sidan’-berättare. Han plockar det mest positiva ur Europas utbud av förmåner och säljer in idéerna till sitt hemland med ett nästan ständigt småleende. Globaliserad charmoffensiv, extra välkommen ett år som detta.

5. "The Revenant"
De har verkligen värkt fram den här filmen, på alla sätt. Det syns och känns. Helheten kan inte kallas annat än en bragd, som måste belönas på något sätt. Exempelvis med den Oscar som Leo äntligen fick. Och en plats här.

Bubblare:
"Bridget Jones’s Baby", "The Big Short", "Snowden", “Eye in the Sky”

Besvikelse:
“Independence Day: Återkomsten”
Knappast det absolut sämsta som släppts i år. Men 20 års betänketid borde inte ha slutat med den här slarvigt skrivna och oinspirerat agerade halvmesyren till uppföljare.

Bomb:
” The Do-over”
Adam Sandler, du behöver terapi. Eller en barnvakt. Eller både och.



© Johan Hultgren
2016-12-31






     

Dela |