De bästa filmerna under 2010

Russinredaktionen har utsett sina favoriter från filmåret 2010


2010 närmar sig sitt slut och kommer gå till historien som det året vi lärde oss vad en vuvuzela var, året då vi gick miste om Dennis Hopper, Dino de Laurentiis, Leslie Nielsen och Blake Edwards samt året då den där prinsessan gifte sig med ett hjon från Ockelbo. Och så kom det en massa bra och dåliga filmer förstås och det är förmodligen därför du klickat dig fram till den här artikeln. För vilka rullar var egentligen bäst?


De fem gubbarna bakom russin.nu har svettats och försökt ta ta sig tid för att se så mycket film som möjligt för att återigen kunna presentera de bästa filmerna från året som gått. Med detta vill vi säga att vi inte på långa vägar sett allt som passerat på landets biodukar under 2010. Det här är våra favoriter:

... och vinnarna är:



1. Vägen (John Hillcoat)


Författaren Cormac McCarthy, som även skrev den litterära förlagan till ”No Country for Old Men”, fick Pulitzer-priset för boken ”The Road” 2007. Och i år kom filmen till Sverige. Filmen är en otrolig skildring av en far och son som färdas till fots genom ett postapokalyptiskt Amerika, där faran ständigt lurar runt hörnet och där själva färdens, och egentligen livets, mening ifrågasätts gång på gång. Deprimerande och långsamt tyckte många, men flera andra, inklusive Russin.nu, imponerades av styrkan som Viggo Mortensens karaktär hittar i det hopplösa, och hur viljan att överleva kan förändra en.

2. Shutter Island (Martin Scorsese)


Det är härligt att Martin Scorsese hittat hem igen. Ärligt talat, hans 2000-tal var rätt ljumt, varken ”The Aviator” eller ”The Departed” var några mästerverk så här i backspegeln. Men ”Shutter Island” är Scorseses bästa sedan ”Casino” 1995. Det är en mycket stark psykologisk thriller där Leo Dicaprio (som för övrigt haft ett riktigt kanonår i år) glänser som polismästaren Teddy som tar båten till mentalsjukhuset på Shutter Island, där mystiska saker försiggår. Spännande, omtumlande och vändningar som heter duga.

3. Inception (Christopher Nolan)


Det gäller att hänga med i svängarna när folk drömmer en dröm i sin dröm som visar sig vara en dröm. Och det är inte konstigt att Nolan behöver använda mycket tid av ”Inception” åt ren exposition - för att förklara för tittaren vilka spelregler som gäller i filmens värld. Men han gör det med den äran. ”Inception” är en vrålhäftig film där tittaren känner sig precis lagom smart och där storyn blir sådär lagom dubbeltydig. Spänningen är på topp och minnesvärda scener staplas på varandra. Kanske ingen ny ”Matrix” men inte så vansinnigt långt ifrån och det är inget dåligt betyg.





PERSONLIGA FAVORITER
I år baseras årsbästalistan på det kumulativa tyckandet från fyra av russin.nu:s fem recensenter. Här får de därför möjlighet att med egna ord förklara just vad som var så kalasbra, respektive årets riktiga besvikelse, i 2010 års filmskörd.

Årets bästa enligt Anders Lindahl

1. "Toy Story 3"
Alla de manusförfattare som i år briljerat med sin smarthet kan ta lektioner av Pixar. Och fortfarande verkar det så lekande lätt för dem att visa de andra 3D-animatörerna vad som skiljer bra från mästerligt. "Toy Story 3" är en lika värdig final (?) på en trilogi som "Konungens Återkomst".

2. "Vägen"
Det här var en resa jag minns, även om den gick långsamt över dystra landskap. "Vägen" är olidligt spännande, även om dess efter-katastrofen-värld också känns ovanligt övertygande, men också ett gripande porträtt av att vara människa och farsa i en värld numera bäst anpassad till monster.

3. "Inception / Shutter Island"
Om man bortser från att Christopher Nolan uppenbarligen aldrig haft en dröm i hela sitt liv och att han skriver om kärlek som om det var något han hört talas om på nyheterna, så är "Inception" ett härligt manusbygge med plats för precis allting. Och även om inte en enda idé är ny så finns här några hittills osedda scener - som när Eames baxar sina sovande kollegor genom en tyngdlös hotellkorridor. "Total Recall" och "Paprika" sneglar faktiskt lite nervöst över axeln...

"Shutter Island" var årets andra (eller snarare första) mörkt kluriga mysteriefilm som messar med din hjärna och drabbar Leonardo med en hustrutragedi i det förflutna. Den här är starkare men har i sin grundidé inte samma mandat att ta sig friheter med sannolikheten. Att slutet är öppet för tittarens föredragna tolkning känns dock helt rätt här, till skillnad från Nolans helt onödiga slutklipp. "Shutter Island" är nog årets filmigaste film.

... och störst besvikelse?
“Alice i Underlandet” är förstås inte årets sämsta film, men den är så ovärdig både förlagan och den Tim Burton vi en gång älskade att den i alla fall är den av årets filmer som jag blir mest nedslagen av att tänka på.



Årets bästa enligt Andreas Hallgren

1. "Inception"
Chris Nolans mysterieäventyr i hjärnans vinklar och vrår är inte så komplicerad som den först ser ut att vara. Men det betyder inte att det är en sämre film för det. En intressant idé som dessutom är spännande och rejält snyggt utförd ger Inception en plats på bästalistan.

2. "Vägen"
Omåttligt deprimerande vid mänsklighetens slut. Ska det vara något att göra en film om det? Absolut! Cormac McCarthys roman om en far och son efter katastrofen är verkligen sevärd i regissör John Hillcoats filmatisering. Även om man knappast blir särskilt upplyft av den.

3. ”Oceans”
Naturdokumentärer kan fängsla ordentligt om de är välgjorda, och den kunskap, filmiska skicklighet och imponerande tålamod som ligger bakom de fantastiska undervattensscenerna i Jacques Perrins "Oceans" gör det till en dokumentär i världsklass. Parallellt med naturens mirakel får vi också del av dess grymhet, mest upprörande så när den sker i onödan av människan. Fantastiskt och gripande.

... Årets besvikelse
”Eclipse”
Med risk för att fjärma även den sista tonårstjej som dröjt sig kvar här på russin.nu får jag utse "Eclipse" till årets något mindre lyckade film. Dåligt skådespeleri kombinerat med ett än sämre manus gör att vampyrer och varulvar aldrig har varit tristare än under 2010.
Hade jag sett dem hade nog även de svenska filmerna "Kommissarie Späck" och Änglagård 3" hamnat i denna kategori, mest för att skräp ska få skräp tillbaka.



Årets bästa enligt Johan Hultgren

1. "Vägen"
Aragorn (Mortensen) ger sig iväg på ännu en lång resa, och även här förekommer en ring. Där upphör dock likheterna med Tolkien. ”Vägen” var en film jag gillade från första bildrutan till den sista. Jag gillar Viggo Mortensens dystra voiceover, den otroligt glåmiga färgpaletten och det faktum att den här filmen säger något om vad som egentligen betyder något i livet.

2. "Shutter Island"
Musiken känns Bernard Herrman och sätter omedelbart stämningen i denna täta rulle av en Scorsese som äntligen visade att han inte knoppat av som filmskapare. ”Shutter Island” är en deckare, döljd av en gåta, förtäckt av en labyrint, typ. Leo Dicaprio är bra, men starka skådespelarinsatser ser vi också från Ben Kingsley och inte minst vår svenska stolthet Max ”Kejsar Ming” von Sydow.

3. "Inception"
Fantasifullt från Christopher Nolan, som går från klarhet till klarhet. Filmer om drömmar är roliga och även om jag personligen tycker det är roligare med filmer som ”Science of Sleep” av Michel Gondry där drömmarna verkligen beter sig som drömmar, så är Nolans actionspektakel ändå något i hästväg. Och jag är full av beundran inför hans manus, som är så späckat av dialog men där inga repliker fattas eller känns överflödiga.

... och största besvikelsen:
Då Russin även skriver om tv-serier så måste jag passa på och uttrycka hur tråkig säsong tre av ”True Blood” är. När en sådan serie får leva och frodas är det extra sorgligt att serien ”Medium” nu läggs ner i staterna (för andra gången dessutom, efter första nedläggningen gjordes ett återupplivningsförsök av en annan kanal) efter nästan sju välskrivna och stablia säsonger.



Årets bästa enligt Johan Lindahl

1. "Shutter Island"
Med en Dennis Lehane-roman i ryggen kan det inte slå helt fel. Eller möjligen; i det här komplexa fallet med en story som är lätt att gå vilse i, särskilt på slutet. Men Scorsese lyckas vara väldigt respektfull mot boken och samtidigt skapa ett imponerande visuellt landskap som både tangerar mardröm och en otäckt påtaglig verklighet.

2. "Up in the Air"
En film där helheten är större än delarna, i alla fall om man försöker beskriva dem och få det att låta så fängslande som det faktiskt blivit. Själva grundstämningen och fångandet av en tidsanda med utbredd håglöshet är viktigare än händelseutvecklingen. Just det, nu fick jag det att låta trist i alla fall. Det är det inte.

3. "The Social Network"
Här sprakar det i stället av ungdomlig energi och även arrogans, en kaxighet som kanske krävs för att överleva i den sköna nya värld där företagsamhet och sociala cirklar löper samman och där vem du känner är lika viktigt som vad du kan. Time Magazine hade troligen fel om att Facebook-grundaren är årets viktigaste person, men filmen om hans uppgång är en av de bästa jag sett i år.

…årets besvikelse:
Ja, nog hade jag hoppats att ”Battlestar Galactica: The Plan” skulle stå lite stadigare på egna ben och inte bara lappa ihop lösa tygbitar från en av 2000-talets hittills mest sevärda TV-serier. Men visst har jag sett sämre saker under året, inte minst i actionkategorin...

© Johan Hultgren
2010-12-30






     

Dela |