Infernal Affairs (2002)
Snygg, smart soppa
Kineserna har många helveten, lär man av John Carpenters "Big Trouble in Little China". Det citat som inleder "Infernal Affairs" exemplifierar tesen och kan eventuellt tolkas in i filmens fortsatta handling på ett mycket djupsinnigt sätt. På samma sätt ska väl titeln ses som mer allvarsam än ett vanligt exempel på Hongkongs förtjusning i att sno titlar från Hollywood och byta ut några bokstäver eller ord. Den här helvetessymboliken är jag inte fullständigt övertygad av, men jag tycker om filmen ändå!
Jag gillar oftast inte filmer där folk lever en lögn. Inte för att de skulle vara kvalitetsmässigt sämre eller moraliskt förkastliga, utan för att det är så jäkla jobbigt att se hur personerna snärjer in sig i sina falsarier och målar in sig i diverse hörn. Pinsamt kan det bli också. Undercoverfilmer har dock sin charm.
I början av "Infernal Affairs" sluts en pakt. Sam (Eric Tsang, som bland annat spelade skrikig idiot i de skrikiga och idiotiska "Winner and Sinners" 2 & 3 men här är riktigt bra) hälsar en ung skara killar välkomna till en poliskår som han själv inte har något med att göra – förutom vid de tillfällen då han "åker dit". Sam är skurk, se, och har utarbetat en långtgående plan för att försäkra sig mot arresteringar och andra irritationsmoment i arbetet. Lau (som sedan spelas av Andy Lau, men först av en kille som inte liknar honom det minsta) är hans främsta vapen - en snut med ena foten i brottets värld som åtnjuter polischefens största förtroende och missbrukar det med iskall professionalism.
Även polisen har sina ambitiösa projekt. Redan i polisskolan plockas Chan ur klassen och blir officiellt utslängd. I själva verket formas han till att bli en övertygande bov, redo att medelst morse och smarta idéer meddela sin uppdragsgivare i Hongkongs poliskår om vad som är å färde i den undre världen. Det är förstås hos Sam han hamnar. Tony Leung var ju dyster undercoversnut redan i "Hard-boiled" men lite stillsammare blir det här, med korta skottlossningar och någon enstaka kropp som faller 24 våningar ner på en bil som undantag från regeln. Det som håller intresset uppe istället för Woo-pangpang är en handling som kan ses som en serie speglar ställda lite snett i vinkel mot varandra. Det som händer på ena sidan har sin motsvarighet på den andra, men det finns hela tiden viktiga skillnader. "Infernal Affairs" utforskar på typiskt Hongkongvis gränsen mellan gott och ont, lag och laglöshet, men det är ingen tvekan om vem man förväntas sympatisera mest med. Faktum är att Leung lever betydligt mer på gränsen i nämnda "Hard-boiled" - där tvingas han till och med till mord för att inte röja sin täckmantel.
De båda mullvadarna kommer varandra ungefär samtidigt på spåren och en komplex katt-och-råttalek med tunga offer tar sin början. Spända men inte nödvändigtvis våldsamma scener avlöses av charmiga scener, inte sällan handlande om de två aktörernas relationer med det täcka könet. Tony går till sin terapeut för att han sover så gott i stolen och för att hon är söt. Lau är på väg att gifta sig med en söt tjej med författarambitioner. Det är väldigt mänskligt alltihop.
"Infernal Affairs" kräver ändå ett uppmärksamt sinn för att man ska hänga med i de ganska sinnrika vändningarna, men belönar en isåfall med ett flertal "aha!" snarare än de “va va?” som annars blir oundvikliga. Härligt läckert gjord, med underbart skön och varierad musik och ivrigt nyttjande av surroundljudets möjligheter är filmen en njutning att se och höra.
De suveräna skådisarna höjer sedan det hela till något ibland rätt rörande. Den lika karriärslystne som kriminelle Lau är kallt övertygande. Hans lite skiftande motivationer skrivs en sällan på näsan men känns ganska resonabla när man funderar över vad han är för sorts person. Leung, som alltså har spelat en liknande roll förut, skapar en rätt sorglig och sympatisk tudelad personlighet. Hans möte med en före detta flickvän och en begravning han inte kan gå på utan tvingas se "i smyg" är exempel på väldigt lågmält skådespeleri som ändå når fram genom rutan.
Lau och Leung är sedan gammalt välförtjänta superstjärnor i hemlandet och filmen blev föga förvånande en enorm framgång, med uppföljare och allt. Den har en bit kvar till landet mästerverk om du frågar mig - slutet och epilogen håller inte riktigt filmens övriga klass och det berör inte alltid på djupet - men en fyra ska den här sköna snutthrillern ha. Det här behöver man inte vara Hongkongfantast för att uppskatta, även om det förstås inte skadar att gilla vackra vyer över staden i fråga.
FOTNOT
Martin Scorseses "The Departed" från 2006 är en remake på "Infernal Affairs".
© Anders Lindahl2006-11-20