The Equalizer 3 (2023)
McCall mosar maffian och myser mellan varven
Slut på sagan eller mer att vänta?
I tre filmer har han nu hållit igång sitt eget projekt, enmansarmén bestående av en närmare pensionsåldern uppnådd före detta… Ja, något. Någon med väldigt speciella färdigheter som Liam Neeson skulle ha sagt i ”Taken”. Slående förresten, hur de båda herrarna Neeson och Denzel Washington, ju närmare de kommit de grå tinningarnas tidevarv, processats fram till actionhjältar mer än allt annat.
Den här gången tar storyn plats nästan uteslutande i Italien. Med en prolog där Mr Robert McCall (Washington) rensar upp rejält på en till synes oskuldsfull siciliansk bondgård som döljer en del hemskeliga hemligheter. Något åverkad klarar han med nöd och näppe livhanken och tas om hand av en äldre doktor i en liten stad på fastlandet. En vis och hantverksskicklig signore som instinktivt inte ställer några svårare frågor till den plötsliga gästen, mer än ’är du ond eller god’? Och får svaret: jag vet inte.
Givetvis kommer kriminell närvaro att ge McCall motivation att plocka fram sina gamla färdigheter igen. Samtidigt som han på påfallande kort tid lyckas bli kompis med i stort sett hela småstaden – utom de organiserade kriminella elementen då. Han har också hunnit tipsa den amerikanska underrättelsetjänsten om droghandel, terrorkopplingar i nejden och annat som väcker deras intresse. Inte minst en relativt ung agent spelad av, jodå, Dakota Fanning. Vilket sluter åtminstone en cirkel, eller åtminstone återkopplar till en liten actionrulle vid namn ”Man on Fire” för två decennier sedan. Washingtons rollfigur där bär påtagliga likheter med den här rättviseskiparen som söker frid genom strid.
Genom trilogin har kvaliteten hittills varit ungefär jämnhög i sin genre. Det är heller ingen dålig idé att hålla sig konsekvent inom en miljö och Italien erbjuder alla möjliga chanser till pittoreska stadskärnor med klassisk arkitektur, omgivet av kuperad terräng och befolkat av charmiga livfulla medborgare som dricker sitt kaffe eller te på hemtrevliga uteserveringar vid kullerstensgator och serverar färsk fisk med stort leende i närbutiken – vilken tyvärr ibland får ovälkommet besök av representanter för de mindre sympatiska sidor vi ibland förknippar med landet. Och som mer eller mindre finns i stort sett överallt i världen.
Brutal när det behövs. Liksom tidigare är det inte familjevänligt när han drar igång sin variant av räfst och rättarting… Men det kanske är överflödig konsumentupplysning för alla som sett de två föregångarna.
© Johan Lindahl2024-11-02
DVD / Blu-ray
Bluray-versionen av filmen innehåller en svit bakom kulisserna-kortfilmer. Intervjuer med Washington och regissör Fuqua, en dynamisk duo som bildat något slags radarpar under ett antal år. Samt Dakota Fanning, producenter och andra som alla talar väl om varandra. Vad annat? Ett segment går in på våldet i filmen och hur det orkestreras, med stuntkoordinator och andra. Och inte att förglömma en herre som måste vara Gandalf Grå eller grundande medlem i Grateful Dead, alternativt en övervintrad filosof från Antiken. Nej, det är ju Robert Richardson, fotografen som i flera decennier stått bakom kameran för bland andra Oliver Stone, Martin Scorsese och Quentin Tarantino. Och så filosoferar manusförfattare och andra om vem den här huvudpersonen egentligen är, varför han gör det han gör i livet och om det är en sådan typ av person vi alla skulle vilja ha i närheten någon gång i livet när akuta behov uppstår. Är det så?
Och visst diskuteras återföreningen mellan Washington och Fanning efter 20 år. Dessutom ett sjok med scener som inte fick plats i den färdiga filmen.