The Great - säsong 2 (2021)

Vidmakthållen vimsighet och fortsatt kaxig kunglighet

4 russin

- Hur känner du för idén att invadera Sverige?
Inte så mycket just då, att döma av reaktionen från kungliga Katarina som redan försöker avsluta ett annat krig och inte starta ett nytt. Frågan kommer också från ett lite oväntat håll. Men innan dess har mycket hänt och jag kan avslöja så mycket att Sverige är inget som just den här ryska regeringen har tid över att bry sig om under innevarande säsong, i den här tappningen av historieskrivning - som är uttalat selektiv.

Revolution. Det var väl ungefär där vi var sist, eller? Serien som studsade upp ur startluckorna och tycktes komma från ingenstans häromåret mitt i en period av pandemisk tristess och allmän ovisshet. Och som visade sig vara en av årets mest underhållande alla kategorier. Då dök den som sagt upp oväntat, utan förvarning och överraskade åtminstone mig med sin förmåga att hålla stilen på slak lina säsongen ut. Den givna frågan är nu om de fortfarande har det kvar. Kan de vidmakthålla vimsigheten med viss förankring i historien men aningen respektlös hållning till densamma?

Efter alla intriger i hovet under första säsongen hade handlingen nått fram till en punkt där den importerade tyska hustrun till en mer eller mindre komplett inkompetent kejsare i ett Ryssland i gungning, hade bestämt sig. Nu skulle det ske. Med offervilja, riskvillighet och en grupp allierade hon bit för bit samlat omkring sig skulle maken störtas från tronen. Facit, för dem som önskar, finns att hämta där historiska fakta kan hittas. Men huvudsyftet med den här serien är alltså knappast att beta av de viktigaste händelserna ur verkligheten och ge en vanlig simpel skolning, utan att göra något underhållande och spänstigt av att bruka brottstycken ur det förflutna och krydda med allmän fyndighet, dräpande dialoger och smattrande meningsutbyten. Liksom en och annan visuell finess. Inledningsvis är det framför allt det verbala som prioriteras i den pågående maktkampen, ställningskriget på slottet där den stora frågan gäller om vilken sida som ska avgå med segern.

Att ta makten kan vara komplicerat - att styra ofta ännu värre. En lektion som många pretendenter fått lära sig genom tiderna. Hur hanterar du forna fiender och vilka är dina verkliga vänner? Här vistas diverse rådgivare och medkonspiratörer, kappvändare, patriarker och generaler. Tjänare som inte riktigt vet vem de ska tjäna. Hovdamer som har svårt att hänga med i svängarna särskilt när Katarina kaxigt presenterar sina visioner för ett nytt Ryssland. Är Ryssland redo? Tveksamt. Dialogen driver på, rytmiskt och rappt efter samma mönster som tidigare.

Sedelärande fars med drag av verkligheten filtrerat genom ett modernt eller kanske snarare postmodernt perspektiv. Men mitt i allt en spännande utforskning av en historisk gestalt. Trots eller tack vare en angreppsmetod som kan bli för mycket och trötta ut publiken om man inte lägger sig på rätt sida gränsen mellan akut fyndighet och en överdos ordsvall. För mig stannar det på rätt sida gränsen. Och replikerna avbryts med jämna mellanrum av lite lagom brutalitet (för den som eventuellt oroade sig över bristen på sådant). Även en död kejsarmoder kan fortfarande utöva inflytande, åtminstone på sin son. Och helt klart kan en dopad kejsarinna vara eller verka högeffektiv och fatta mängder av snabba beslut, samtidigt som medarbetarna prövas till det yttersta. Promiskuiteten i societeten har inte avtagit ens marginellt. En förrymd krokodil skapar problem, såväl praktiska som filosofiska och metaforiska. Är den ett omen? En förvarning om landets framtid eller något enkelt vetenskapligt att hantera och kanske konkret ta död på?

Spontant kan skymtas aningen fler budgetbegränsningar och pandemipåverkan i produktionen. Säsongen serverar sparsamt med utflykter utanför själva hovmiljön. En miljö där hatkärleken frodas, så ock allsköns intrigerande och dubbelspel. Även om den här vändan generellt är relativt sett aningen snällare än den första, så ligger charmen fortfarande i skärningspunkten mellan det komiska och det makabra. Dramat genererar allmänt mer konkret hetta efter halvtidsstrecket, särskilt i ett avsnitt där för- och nackdelar med att frigöra den tjänande klassen diskuteras, om det nu är rätt ord. Motsättningarna dras till sin spets i hovet. Drottning Katarina kämpar med sina motsägelsefulla känslor för maken, som är degraderad och marginaliserad men ändå utövar inflytande och samtidigt utövar en dragningskraft på henne som hon inte är fullständigt bekväm med. En allt mer höggravid härskarinna försöker kontrollera konsekvenserna av sitt experiment att förnya ett helt land, medan den detroniserade maken genomgår oväntade och ibland mer väntade personlighetsförändringar fram och tillbaka. Dessutom susar Gillian Anderson in i ett roande gästspel och serien ger oss ett slutgiltigt (?) facit på hur och var bergochdalbanan uppfanns.

- Det här är Ryssland. Vi hoppas på det bästa och väntar oss det värsta, men blir inte överdrivet upphetsade över något av alternativen.
Nej, livet är inte lätt. Särskilt inte när mamma hälsar på, vilket påverkar kejsarinnans känslotillstånd och beteendemönster mer än någon annan i närheten, samtidigt som Katarina laddar upp för sin första förlossning - vilket innebär speciella ritualer i detta Ryssland. Parallellt, hotande krig med ottomanerna. I marginalen passerar en eller annan fransk filosof liksom ett svenskt kungapar som har mer eller mindre tydliga beröringspunkter med den exakta verkligheten. Flera vändningar som inte är helt oväntade eftersom man oavsett historiekunskaper inte riktigt kan vara säker på hur serien kommer att handskas med sina skyddslingar. Kreativt friformat med ännu mer tyngdpunkt på dialogerna tecknas en intressant bild av vad historien kan vara och hur den kan beskrivas. Om en ledare som i sitt sammanhang trots allt kan ses som en progressiv kraft. Åtminstone mer så än man kan uppfatta det nuvarande ledarskapet i samma stolta men ofta svårbegripliga nation.

© Johan Lindahl
2022-05-06

Credit: hbomaxnordicpress.com
Tre musketörer i spetsen för en radikal samhällsomvandling - eller hur kommer deras projekt att utveckla sig i andra säsongen av ”The Great”?

Credit: hbomaxnordicpress.com
Båda vet hur man spelar spelet i hovet - men hur ska de spela det nu och vems sida ska de välja?

Originaltitel: The Great - Season 2
USA, 2021
Regi: Colin Bucksey Zetna Fuentes m fl
Skapare/show runner: Tony McNamara
Med: Elle Fanning, Nicholas Hoult, Phoebe Fox, Sacha Dhawan, Gwilym Lee, Adam Godley, Douglas Hodge, Belinda Bromilow, Bayo Gbadamosi, Danusia Samal, Anthony Welsh, Charity Wakefield, Florence Keith-Roach

Genre: Drama, Historia, Komedi, TV-serie
Teman: Originalproduktion från Hulu

Relaterat: The Great (2020)


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Hulu





     

Dela |