The Good Fight - säsong 3 (2019)

Engagerande experimentverkstad med coola karaktärer

4 russin

Var den alltid så här rolig? Eller komedirelaterad på gott och ont, men absolut mest gott. Nej, det tror jag inte. Och det var inte så lång tid sedan jag började följa serien. Någon gång förra året dök den upp i menyn på HBO Nordic. Periodvis har jag plöjt igenom flera avsnitt i följd om den här advokatbyrån i Chicago, med några undantag befolkad främst av afroamerikanska jurister. Profilen var redan från början ganska uttalat politisk och tog upp aktuella frågor, åtminstone såvitt jag kan bedöma från ett svenskt perspektiv.

Men det politiska har blivit mer och mer poängterat. De ständiga kommentarerna och referenserna till Trump och den era som fortfarande gäller i amerikansk politik och därmed i världen har blivit legio. Det genomsyrar i stort sett allt som händer på byrån och handlingen. Om första säsongen satsade mer krut än nödvändigt på sidointriger kring den nybakade advokaten Maia Rindells (Rose Leslie, känd som rödhårig vilding i ”Game of Thrones”) problematiska förhållande till sin familj och den fifflande fadern, så frigjorde sig den andra från den barlasten (eller åtminstone inte den mest intressanta delen av dramat) för att koncentrera sig på större frågor. Karaktärer har kommit och gått, några glidit iväg och andra nästan kastats ut brutalt. Det händer alltid något och tiden tycks aldrig stå still. Tio täta avsnitt per säsong som regel.

Om nu den tredje är den bästa? Tja, snarare är väl tvåan lite tyngre och kanske totalt sett mer trovärdig. I den tredje har man som sagt klivit in i mer komediorienterad terräng, leker med formen på ett sätt som tydligen inte alla uppskattar tillfullo. Nej, de har inte börjat hålla malande monologer in i fjärde väggen. Däremot lanseras återkommande inslag med tecknade kortfilmer som förklarar politiska och mediala begrepp på ett underhållande sätt med hjälp av sång och listig lyrik. De är roliga och ofta träffsäkra, men skvallrar samtidigt om de alltmer teatraliska ambitioner som efterhand smugit sig in här. Det känns som om serieskaparna drivs av experimentlusta och vill introducera nya grepp, om inte annat så för att man kan. Serien i stort känns lite som ett pilotfall eftersom den skapats för ett av USA:s största och mest långlivade tv-bolag, CBS, men på en plattform som är mer av en strömningssajt och betaltjänst där man kanske kan ta ut svängarna mer.

Saker händer snabbt här. Inte minst när man introducerar mångsidige Michael Sheen som en mycket, jag säger mycket, excentrisk frilansande advokat, en man som ingen riktigt kan lita på men som också gör tillvaron spännande för alla berörda vare sig de vill eller inte. Samtidigt dras ett par av de vanligtvis laglydiga juristerna in i en verksamhet vid sidan av där aktivister besatta av tanken på att Demokratiska partiet inte gör tillräckligt för att stoppa presidentens framfart, tar till allt mer drastiska metoder för att skapa opinion mot och kanske direkt påverka demokratin. Serien provocerar ofta på ett uppiggande sätt och tar upp tunga frågor, men tonen har definitivt blivit mer tillspetsad och samtidigt skruvad på ett sätt som ger upphov till återkommande spontana ”eehh…vad?” i soffan. ”The Good Fight” har hela tiden varit underhållande och definitivt inte slutat vara så. Samtidigt som jag behåller en liten skepsis mot vart allt är på väg. Kommer den att landa på fel sida gränsen för absurditeten där själva argumenten som den vill framföra undermineras? Risken finns, men hittills har jag ändå så mycket akut utbyte ur underhållningssynpunkt att jag ser de flesta infallen som välgörande och kreativa.

Halva nöjet är ändå att de byggt upp ett persongalleri som det helt enkelt är kul att hänga med. Inte minst veteranen Delroy Lindo som den alltid ansatte firmachefen Boseman. Eller nyblivna småbarnsmamman Lucca Quinn (Cush Jumbo) som fortsätter arbeta och råkar ut för ett ganska speciellt skilsmässofall. Eller den alltid talträngda unga researchern Marissa Gold (Sarah Steele). En annan mätbar procent av nöjet möter oss redan i vinjetten, med sin anslående kombination av musikalisk profil och exploderande men sofistikerade bildlösningar, en signatur som ibland levereras direkt men lika gärna kan dyka upp en kvart in i avsnitten. Sade jag något om experimentverkstad?

Och förutom allt annat som staden Chicago är känd för, så är väderleken något av det mest oberäkneliga man kan tänka sig. Själv har jag bara varit där på vintern, men miljön är omvittnat bipolär med hela skalan mellan arktisk kyla och tropisk hetta, beroende på årstid. Samt regelbundna regnskurar. Och den här serien gör ingenting för att förändra eller förbättra det ryktet. Det känns tryggt.

© Johan Lindahl
2020-03-27

Photo Credit: Jeff Neira/CBS. ©2018 CBS Interactive, Inc. All Rights Reserved.
Adrian och Liz har inte alltid ett lika avslappnat förhållande till varandra eller omvärlden, men det gäller att ta vara på de lugna stunderna.

Photo Credit: Patrick Harbron/CBS. ©2018 CBS Interactive, Inc. All Rights Reserved.
Marissa och Maia har heller inte mycket tid för avkoppling. Och kanske inte samma syn på virtual reality under arbetstid.

Photo Credit: Elizabeth Fisher/CBS. ©2018 CBS Interactive, Inc. All Rights Reserved.
Diane och Kurt har däremot inga problem alls under hela säsongen. Jo, det har de. Men tydligen inte just nu.

Originaltitel: The Good Fight - Season 3
USA, 2019
Skapare/show runner: Michelle King Robert King Phil Alden Robinson
Med: Christine Baranski, Cush Jumbo, Rose Leslie, Sarah Steele, Nyambi Nyambi, Michael Boatman, Audra McDonald, Delroy Lindo, Gary Cole, Michael Sheen, Tamberla Perry, Kate Shindle, Gary Carr

Genre: Drama, Kriminalfilm, TV-serie

Relaterat ur russinbloggen
2019-09-29: Sent sedda: ”The Good Fight” - juridikdramatik över genomsnittet







     

Dela |