Barefoot Gen (1983)

Ohyggligt

5 russin

Gen och hans lillebror har det rätt skoj, trots att de är utsvultna. Storasyster försöker hålla pli på dem och ser till att mamma, som väntar barn, får den enda potatisen. Det är svåra tider i Japan, men de ser till att ha roligt ändå - ofta genom att bråka, sådär som brorsor gör. Inledningen är rörande och ofta rentav fånig, ibland samtidigt, som när brorsorna tjuvfiskar karp till mamma.

Vetskapen om att de bor i Hiroshima och att det hela utspelar sig 1945 lägger dock extrem sordin på deras eskapader hos tittaren. Nästan profetiskt funderar pappan efter ett händelselöst flyglarm över det märkliga i att deras stad fortfarande inte har drabbats, när så många andra städer förvandlats till aska.

Filmer som uttryckligen handlar om Hiroshima finns det inte många av. Över många kända klassiker, från "Godzilla" till "Akira", vilar ju bombens skugga men att explicit behandla de enda två tillfällen då en atombomb använts i krig är sannerligen inte det vanligaste. "Eldflugornas grav" är väl den närmaste jämförelsen, även om det är de 'vanliga' flygbombningarna' vi ser följderna av där. Även i "Barefoot Gen" ser vi kriget genom barns ögon och effekten är, inte oväntat, stark och svår.

Förlagan är en manga baserad på tecknaren och författaren Keiji Nakazawas egna erfarenheter. I filmen (den första av två) fokuserar man på just bomben och vad som händer omedelbart före och efter; serieverket ska tydligen vara monumentalt ambitiöst och sträcka sig över flera år.

Animationsstilen är i början lite barnsligare än i nämnda "Eldflugornas grav", med extrem mimik och överdrivna drag, men bilderna har också känsla och stil. En voiceover portionerar ut bakgrund och ett vidare perspektiv, utan att störa nämnvärt. Det är effektivt och enkelt berättat och man känner ganska omedelbart att det vore skönt om just den här familjen lämnade staden innan Enola Gay anländer - de verkar ju så himla trevliga. Samtidigt, eftersom man vet bättre, undrar man 'varför tittar jag på det här? Kan jag inte läsa några siffror i en historiebok istället...?'

Det kan man förstås. Och så kan man studera argumenten för att bomben var nödvändig, att den indirekt sparade si och så många liv, och nästan tro på det. Om man tittar vidare, däremot, så lämnas man inte någon chans att tycka att den var nödvändig eller ens förlåtlig. Som krig i största allmänhet, när civila drabbas. Nu är det inte så att filmen nödvändigtvis kritiserar USA, snarare är det den militära ledningens vägran att kapitulera långt tidigare som framhävs.

När Little Boy faller ner i sin lilla fallskärm så kan man inte längre prata om 'barnslig animation'. Det blir en skräckfilm som man inte kan avfärda som 'skräckfilm', som får bombscenen i "Terminator II" att kännas steril och feg, som får en att önska att man missat början av filmen så att offren kunde kännas lite mer anonyma... Någonstans utanför Shanghai ser det för Jim i "Solens rike" ut som om Gud tog ett fotografi. Nere på markplan ser det annorlunda ut. Man vill avfärda en del av det man ser som konstnärligt effektsökeri, men även det som verkar alldeles bisarrt fruktansvärt har sin verkliga motsvarighet.

"Det är outhärdligt," konstaterar Gen och hans mamma bland ruinerna och människoresterna, men på något sätt fortsätter de att fungera - något man kan förundras över mitt i allt man kan förfasas över. Och det senare finns det mer av än man egentligen vill minnas. Hela familjen är inte utplånad, men svårigheterna är inte över för de överlevande. Hur ska det gå för den nyfödda? Hur tjänar man pengar till mat i en värld som vänts upp och ner?

"Barefoot Gen" hinner skifta tonläge ett par gånger till innan den ganska blygsamma speltiden är över, men känns på sitt osannolika sätt väldigt komplett. Den skonar inte tittaren men är ingen orgie i hopplöshet. Som en del riktigt hemska filmer känns den också berikande. Det är inte självklart att du vill se den, men att hylla den är oundvikligt.

© Anders Lindahl
2010-07-15


DVD / Blu-ray

"Barefoot Gen" har getts ut av Anime Video tillsammans med uppföljarfilmen i boxformat med ett långt och informativt texthäfte. Tillgång hos favoritförsäljaren är långt ifrån garanterad men om du får syn på den och vet vad du ger dig in på, passa på.
Originaltitel: Hadashi no Gen
Japan, 1983
Regi: Mori Masaki
Med: Japanska röster: Issei Miyazaki, Masaki Kôda, Seiko Nakano

Genre: Drama, Historia, Krig
Teman: Andra världskriget Andra världskrigsveckan 2010

Relaterat: Eldflugornas grav (1988)


Ingår i följande teman


Andra världskriget

Andra världskrigsveckan 2010