Mexikanskt mordmysterium i mer bemedlade miljöer
Såpopera med större budget? En av mina spontana reaktioner efter ett par avsnitt av mexikanska ”Vem dödade Sara?”. Snabbt slängs vi in i prologen, där en vanlig trevlig utflykt med racerbåt på sjön för ett gäng mer bemedlade ungdomar - sådana som ibland småsyrligt sorteras in i kategorin ’whitexicans’, en grupp företrädesvis lite mer europeiskättad än genomsnittet och som enligt en del av sina landsmän anses leva i sin egen lilla överklassbubbla - slutar med något mer otrevligt. Förlustelser med hängglidning i fallskärm efter båten slutar med ond bråd död. Nästan två decennier senare släpps en skäggig, bitter man ur fängelset, målmedveten och framförallt hämndlysten.
Mannen är helt övertygad om att han fick ta smällen för någon annans misstag eller än mer troligt - brott. Var det verkligen en olycka? Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Vad hände på sjön och innan utflykten? Vad har de inblandade familjerna för relation till varandra? Här ska storföretag hållas igång och en patriark driver på sina barn utan förbarmande även sedan de blivit vuxna men inte vunnit hans gunst. Helt uppenbart har här förekommit fuffens. Och mannen som satt i fängelse borde nog inte ha fått göra det, inte så länge i alla fall. Spännande. Sällan trist. Så himla sofistikerat i grunden är det kanske inte, men en ’telenovela’ med lite mer resurser kan bli skapligt underhållande. Vad månde bliva?