”Barry” börjar om på ny kula - bokstavligt och bildligt
Den gick till en del mörka platser, som de skulle säga på svengelska. En svår balansgång mellan absurda situationskomiska inslag och ett inneboende allvar och gnagande olust. Yrkesmördaren som vill satsa på skådespeleri i stället för att eliminera folk på betällning, men inte kan frigöra sig från sitt förflutna. Bill Hader från ”Saturday Night Live” ledde en av fjolårets mest skruvat spännande serier, kanske en smula under radarn, men uppmärksammat av en åtminstone existerande entusiastisk skara skribenter och TV-tyckare. Och efter vad som tilldrog sig i den allt annat än okomplicerat glättiga säsongsfinalen, så fortsätter nu en kämpande skara aktörer utan ledning och en Barry som försöker få igång dem igen, trots eller tack vare att just han är direkt orsak till problemet. Var ska det sluta? Kan det vara värt att få reda på det? Jo, än så länge tror jag det. Och att döma av de två inledande episoderna är det fortfarande inte Hader själv som får ansvaret att vara rakt av roligast, utan snarare Anthony Carrigan som den intensivt intrigerande tjetjenske mafioson NoHo Hank. I en show där det ändå är meningen att de flesta rollfigurer ska ta sig själva på stort allvar oavsett om de har täckning för det eller inte, har den här psykotiske smugglaren ändå en svåremotståndlig glimt i ögat. (Ses på HBO Nordic.)