Kurs i konsten att knycka ett liv och ta sig levande ur det

[ 2014-07-27 , Johan Lindahl]

Den har lovordats på många håll. Själv har jag åtminstone precis nu sett piloten. Och den lovar mer. Visserligen kan man spontant undra över huvudpersonens reaktioner och omedelbara aktioner direkt efter att hon bevittnat sin dubbelgångare, möjliga tvilling eller - ja, vilka fler möjligheter kan finnas? - ta livet av sig rakt framför ögonen på henne. Men vi dras raskt in i handlingen och introduceras för en ung kvinna med en del uppenbara problem i bagaget, hennes närmaste bekantskapskrets och andra som påverkas av de inte helt genomtänkta handlingar hon begår i efterdyningarna av den dramatiska händelsen på en tågstation, en mörk afton i en mörk storstad. Det handlar, som en del kanske redan räknat ut, om scifi-thriller-serien "Orphan Black" som i skrivande stund finns tillgänglig på åtminstone ställen; HBO Nordic och Netflix. Förresten ska jag kanske vara försiktig med genrebestämningen efter bara ett avsnitt, men det är det det ser ut som; raffel med lätt futuristiska drag, även om miljöerna i stort sett ser samtida ut. Så här långt.

Det som sätter hjulen i rullning för Sarah Manning (Tatiana Maslany) är beslutet att överta den döda kvinnans identitet och fylla hennes kostym, tillfälligtvis, i jakt med några snabba stålar och chansen att starta om med ett nytt liv, någon annanstans. Problem? Flera. Inte minst att den döda dubbelgångaren var polis, medan Sarah ser ut att ha tillbringat mer tid på andra sidan lagen. En polis som uppenbart hade egna bryderier och en del saker att förklara för sina kolleger och sin pojkvän. Vad? Varför? Hur slingra sig ur situationen? Där är grundförutsättningarna. Var det sedan tar vägen är en spännande fråga, men att döma av andras omdömen och avslutningen av de första 45 minuterna, blir det inte direkt mindre komplicerat. Och definitivt inte mindre intressant. Förhoppningsvis stämmer det.







     

Dela |