Hur sann är "Zero Dark Thirty"?

[ 2013-01-19 , Johan Lindahl]

- Jag är intresserad av filmer som skapar ett samtal och filmen slutar med en obesvarad fråga, förklarar Jessica Chastain i The Daily Show med Jon Stewart 16 januari. Hon spelar huvudrollen i den snart Sverige-aktuella thrillern "Zero Dark Thirty" och fortsätter med att framhålla filmskaparnas oberoende:
- Bigelow och Mark Boal valde att inte samarbeta med vår regering. Om de hade gjort det skulle de haft tillgång till flygplan och helikoptrar och allting de behövde, men då skulle de ha behövt få manuset godkänt.
Dessutom understryker Chastain att hennes rollfigur bygger på en verklig person, anställd på CIA och inte en kombination av flera individer. "Zero Dark Thirty" har fått mycket beröm. Tidningen Time listar den som en av årets bästa och deras erfarne kritiker Richard Corliss drar till med en serie positiva adjektiv som 'trollbindande' och 'imponerande', 'en gigantisk fresk' med mera. Kollegan Roger Ebert är lite mer behärskad och anmärker på en tungrodd start och en del alltför visuellt förvirrande inslag, men imponeras av Jessica Chastains bredd och förmåga att övertyga.

Nu finns det, som många säkert hört, flera betydligt hårdare omdömen och syrliga synpunkter riktade mot Bigelows Oscars-kandidat, även från själva filmbranschen. Några röster har till och med uppmanat till bojkott av 'ZDF' när förra årets bästa filminsatser ska röstas fram. Till dem hör veteranskådespelarna Martin Sheen ("Apocalypse Now" och "Vita huset") och David Clennon ("The Thing" och Costa-Gavras "Försvunnen").
- Jag kan inte rösta på en film som gör hjältar av amerikaner som begår brottet att utöva tortyr, har Clennon deklarerat.
Efter det har filmbolaget Sony försvarat sin film genom presidenten Amy Pascal som upprörs över att en akademimedlem försöker påverka röstningsprocessen. Hon hävdar också att filmen inte alls förordar tortyr.
Bigelow och Boal kanske inte menade så heller, men resultatet är ändå en tvivelaktig historia, tycker journalisten Dan Froomkin i en krönika på Huffington Post. Bruket av tortyr för att pressa fram information om Usama bin Ladin betonas för mycket i berättelsen för att kunna avfärdas, menar han. Froomkin frågar sig om filmskaparna kände sig tvungna att ta med tortyren för att den inte kunde undvikas och sedan inte heller gärna kunde framställa den som bortkastad tid för CIA-agenterna. Källorna bakom filmens manus ska ju ha kommit just från CIA-folk och där, till skillnad från hos FBI, ansåg många att metoder som waterboarding kunde rättfärdigas för att nå resultat i jakten på de skyldiga bakom 9/11.

Ett försvar i samma forum kommer dock från skribenten G. Roger Denson som i ett nästan löjligt långt debattinlägg bland annat argumenterar för att filmen tar upp känsliga teman som kanske inte alla vill konfronteras med, men ändå är en del av verkligheten och resultatet av politiska beslut under perioden sedan attentaten 2001. Som att de tekniker som inkluderar waterboarding påståtts ha lett till information som lett fram till raiden i Abbottabad, Pakistan där bin Ladin dödades i maj 2011. I centrum står den känsliga frågan om just dessa metoder 'fungerade' eller inte och där råder delade meningar. Liksom i frågan om det någonsin är rätt i en demokrati att använda sig av tortyr. Och om det sedan kan förvandlas till underhållning, om det rätt ord för den typ av film debatten nu handlar om.

Själv menar regissör Bigelow att det är inte samma sak att skildra och att stödja handlingar som dem i filmen. Det skulle vara orimligt för konstnärer av alla slag att följa en sådan regel. Hon beskriver också de personer som jagade bin Ladin som 'vanliga, hårt arbetande amerikaner som ibland korsade moraliska gränser'. Hennes kommenterar finns bland annat på Los Angeles Times websajt, där hon personligen faktiskt även definierar sig som "livslång pacifist".

Så är det filmen som visar en sann och ärlig men obehaglig bild av verkliga förhållanden, medan dess kritiker från både filmvärlden och den politiska sfären hycklar, eller är det tvärtom? Snart har en svensk publik chansen att skaffa sig en egen uppfattning när "Zero Dark Thirty" visas på Göteborgs filmfestival.







     

Dela |