Allied (2016)

Överdrivet melodramatiskt men stundtals gripande spiondrama

3 russin

De sammanstrålar i Casablanca, mitt under brinnande andra världskrig. Hört den förut?

Två spioner från olika länder ska föreställa ett äkta par medan de förbereder ett attentat. Som kanske bekant var den marockanska metropolen ett franskt territorium vid den här tiden, vilket innebar att det i praktiken var tyskt just då, anno 1942. Någonstans längs vägen uppstår uppenbarligen en oväntad och inte helt välkommen kemi. Varma känslor för andra i det här gebitet kan ju bara leda till problem. Något båda är väl medvetna om. Men ibland händer det, särskilt på film. För det här är verkligen en klassisk filmversion av andra världskrigets spionvärld. Inte nödvändigtvis som i en blivande klassisk film, men som i traditionellt filmberättande. För ”Allied” är i stora stycken väldigt trogen en mall många av oss kan utan och innan. Eller tror oss kunna utan och innan. Den här lätt arkaiska profilen gör det frestande lätt att sammanfatta den som trivsam mer än trovärdig. Men är det egentligen en tragedi som lurar bakom hörnet? Om detta tvingas vi sedan sväva i tvivelsmål.

För ett utfört uppdrag i Nordafrika är bara början. Ett bröllop och en dramatisk förlossning senare ser vi framför oss ett verkligen juridiskt äkta par som trots att kriget pågår förväntas frodas i något slags familjelycka. Med baby och allt. Då får den härdade mästerspionen Max en symbolisk bomb i knät. Hans ömma hustru Marianne misstänks vara spion. Ja, alltså - för den andra sidan. Dubbelagent. Infiltratör. Om detta är sant eller inte ska genom en liten intern operation bevisas inom några avgörande dygn. Mer än så ska inte sägas om själva intrigen.

Om filmen i stort kan alltså sägas att den är traditionell och igenkännbar. Men exakt hur den ska sluta är inte självklart och däri ligger väl styrkan. För en del svagheter kan inte bara skönjas, utan skiner en rakt i ansiktet. Det där med trovärdigheten sade jag väl någonting om? Filmen är nästan demonstrativt ointresserad av att verka fullt realistisk. Veteranregissör Zemeckis vräker på med en betydligt mer melodramatisk anstormning för att väcka vårt intresse. Alla viktiga händelser ska understrykas och pompöst portioneras ut mellan gråare och mer vardagliga sträckor. Flera karaktärer känns karikerade. Stelheten ska väl egentligen tas som en del av paketet, eftersom vi till stor del rör oss i Storbritannien under den här eran. Men det har ändå smugit sig in en rigiditet som är lite mer markerad än nödvändigt. Och så har vi kemin mellan huvudrollsinnehavarna, Brad Pitt och Marion Cotillard. Den är inte helt obefintlig och ökar trots allt efter en mindre lovande start. Inledningsvis känns det krystat och svårt att köpa det faktum att de på allvar skulle falla för varandra efter så kort tid, utan att vi påtagligt känner de vällustiga vibrationerna i luften. Den växande hettan mellan de två ska övertydligt manifesteras genom sex i en sandstorm, lyckligtvis inuti en bil som uppenbarligen är både vindtät och inte släpper in grus i maskineriet. Eller genom det orgasmiska utloppet när de begår sitt första för fädernesländerna försvarbara mordiska dådet tillsammans. Eller den där förlossningen mitt under ett tyskt bombanfall.

De här stora gesterna och monumentala fonderna tycks helt enkelt krävas för att det ska spraka mer än gnistra lite lagom. Och filmen är sammanfattningsvis lite lagom i sin genre. Även om den grundläggande frågan som väcks kring vem Marianne egentligen är, skapar den nödvändiga spänningen till slut. Den verkliga övertygelsen lyckas aldrig riktigt hitta in. Men som gammalmodigt melodrama med en del mera nymodiga inslag inkorporerade är det ändå ett anständigt hantverk.

© Johan Lindahl
2017-09-02

©Paramount
På spaning, tillsammans. Eller är de verkligen på samma sida? I krig och kärlek är allting mer komplicerat än man skulle vilja hoppas.

Originaltitel: Allied
Storbritanien/USA, 2016
Regi: Robert Zemeckis
Med: Brad Pitt, Marion Cotillard, August Diehl, Jared Harris, Lizzy Caplan, Charlotte Hope, Marion Bailey, Simon McBurney, Matthew Goode

Genre: Drama, Krig, Romantik, Thriller
Svensk biopremiär: 2016-11-25
Hemmabio: 2017-04-03
Teman: Andra världskriget


Ingår i följande teman


Andra världskriget





     

Dela |