Human Stain (2003)

Fängslande om social fångenskap

4 russin

1998 var en högtidsstund för hycklare i USA, sägs det alldeles i inledningen. Kriget mot kommunismen var vunnet och det kommande ”kriget mot terrorismen" hade inte utlysts än. Folk hade tid att uppröras över vad presidenten gjorde i enrum med praktikanten Monica.

Filmens fiktive professor Coleman Silk (Anthony Hopkins) väljer fel tidpunkt att snubbla på orden i klassrummet, blir beskylld för rasism och säger upp sig i vredesmod. Hustrun dör hastigt och hela hans tillvara har rasat. En tid senare söker han upp en eremitisk författare (Gary Sinise) och inleder också ett förhållande med en yngre kvinna, den inte heller helt harmoniska Faunia (Nicole Kidman). Hon kedjeröker och vill inte prata om det förflutna mer än nödvändigt, men en del av hennes historia kommer tillbaka i form av en förföljande ex-make, en instabil vietnamveteran (Ed Harris). Börjar det låta späckat? Tja, filmen som bygger på en roman av Philip Roth, kastar sig med jämna mellanrum tillbaka till Silks ungdomstid för att förklara hur han blivit som han blivit.

Problemen i nuet består bland annat av att två personer försöker förstå varandra (när de väl bestämt sig för att de faktiskt måste göra det) samtidigt som de möter kritik för att de inte är på ”samma nivå". Just det, det här med samhällets förväntningar och fackindelning löper som den berömda röda tråden genom hela filmen. I tillbakablickarna avslöjas efterhand avgörande detaljer om Silks bakgrund, ja allvarligt talat är det mer än detaljer. Det handlar om hela hans identitet, vem han valt att vara inför världen och vad han valt att dölja. För att förstå de valen bör man skaffa sig en bild av USA kring andra världskriget, något som filmen delvis hjälper till med. Men är den tiden och den miljön så fruktansvärt annorlunda än vår idag?

Det handlar också om att mäta sorg. Kan man avgöra vem som haft det värst i livet? Och om hur stoltheten kan ställa till det så att det senare blir svårt att reparera sina misstag. Att filmen som sagt varit en bok lyser igenom. Med svepande (men inte outhärdligt smäktande eller sliriga) stråkar och vackra bilder av vinterlandskap byggs en stämning någonstans mellan ”Snö faller på cederträden” och Atom Egoyans ”Ljuva morgondag” upp. Silk har byggt sig ett liv som tvingat in honom i ett hörn; framgångsrik men samtidigt - som det sägs i filmen - en fånge.

"The Human Stain” är mer stämningsfull än sensationalistisk. Vi följer processen, där Silk i nuet och i sitt förflutna kämpar med omgivningens krav och i vissa fall fattar förödande beslut. Det finns väl tillfällen när filmen känns tillrättalagd, men i stort sett är den fängslande från början till slut. Och i rollgalleriet finns knappast en enda snedträff. Robert Benton som en gång regisserade "Kramer mot Kramer” har inte tappat stinget än.

© Johan Lindahl
2007-11-12


DVD / Blu-ray

Scanbox bjuder på några trailers, fakta och intervjuer från inspelningen, där alla framförallt prisar regissören Robert Benton för hans fantastiska förmåga att ta fram det bästa hos sina medbrottslingar, typ. Det är ju så det brukar låta i säljsammanhang, men efter att ha sett filmen misstänker jag att de kanske är... helt ärliga?
Originaltitel: The Human Stain
USA / Tyskland / Frankrike, 2003
Regi: Robert Benton
Med: Anthony Hopkins, Nicole Kidman, Ed Harris, Gary Sinise, Wentworth Miller, Jacinda Barrett, Anna Deavere Smith


Genre: Drama, Romantik, Thriller
Svensk biopremiär: 2004-01-30