Ladder 49 (2004)

Inte så het som den tror

2 russin

Som en VTP-kollega sade efter att vi hade sett "Die Hard" för cirka 150 år sedan:
- Det är svårt att känna sig som en riktig man efter det här...
(VTP betyder Vapenfri TjänstePliktig, för den som händelsevis inte har häng på slikt livsavgörande lingo). Har ni för övrigt möjligen lagt märke till att amerikaner nästan uteslutande använder ordet ”serve" (i betydelsen tjäna, och då inte pengar) när det handlar om militära uppdrag?
- I served in Vietnam/Corea/Iwo Jima/Omaha Beach...etc.
Men brandmän kvalificerar sig nästan till klubben för de som höjer sig ett snäpp över vanliga medborgare. Och "Ladder 49" ser så ofta ut som en ren värvningsfilm för brandkåren att ”Eldstorm” skaffar sig retroaktiva stilpoäng för sin förhållandevis komplicerade karaktärsteckning.

Till att börja med: den narrativa strukturen här är, utan överdrift, en smula problematisk. Den eftersträvade effekten uppnås inte förrän i en trots allt ganska kraftfull final som uppmanar oss att ta fram näsdukarna och skriva på frivilliga donationskort till den berörda institutionen. Om vi nu inte har vett att anmäla oss åtminstone som lokala deltidsbrandbekämpare. Det första som händer är att en brandman blir kvar i en brinnande byggnad efter en heroisk insats innan vi börjar skyfflas fram och åter mellan hans bana i gebitet och hans nuvarande prekära belägenhet. Det låter kanske som en intressant artistisk angreppsmetod, men jag påstår att det till 75 procent är kontraproduktivt.

Det handlar mycket om "male bonding", vuxna män som utsätter varandra för practical jokes i pauserna mellan de livshotande utryckningarna. De flesta - och huvudpersonen, spelad av Joaquin Phoenix, är inget undantag - försöker också kombinera sitt ädla uppdrag med ett fungerande familjeliv. Faran är alltid överhängande och vad är kallet värt egentligen? Robert ”ond cyborg, mycket ond cyborg i T2” Patrick strör syra i sockervadden som den obligatoriske tjurgubben på stationen. Men tyvärr kan vi redan tidigt börja pricka av på en lista element från tidigare nämnda ”Eldstorm”. Inte bara dessa allestädes närvarande irländare...
När det är som sämst börjar jag befara att Brandsta City Släckers skrivit manus.

Räddningsaktionerna har inte alls den nerv de borde ha. De ser ofta närmast enfaldigt fantasilöst iscensatta ut eller är förvirrande i negativ bemärkelse. John Travolta (som chef) går på tomgång alltför frekvent. Det blir alltså en haltande historia och inte... så het som den själv tror, åtminstone fram till sista halvtimmen. Det ser ut som en ”SWAT” för brandmän. Män som tar förluster med fattning och hedrar de fallnas minne med att sätta sig i lastbilen igen dagen efter dödliga incidenter och fortsätter springa in där andra rusar ut. Stadens finaste söner ääälskar glam och gamman, men grubblar ändå oundvikligen över riskerna de tar i tjänsten. Det finns med andra ord mycket att raljera över, men till slut har den ändå uppnått någonting, vad det nu är.

"Ladder 49” är inte helt fel ute i att poängtera altruism och viljan att göra något viktigt av sitt liv, men den fegar ut och banaliserar sin egen brottningskamp innan den verkligen vågar avvika från den bredaste vägen. Apropå "Die Hard" som jag tillfälligtvis nämnde i början - och det gäller även tvåan i serien - så är något jag fascinerats av när jag sett dem ett par gånger, hur många till synes obetydliga småroller som ändå är där av en orsak. Och de snabbt förbipasserande figurerna (poliser, näsvisa nyhetsreportrar, käftslängande flygpassagerare mm) lämnar något slags intryck, antingen på grund av sin avslappningskomiska effekt, sin intelligens eller minnesvärda brist på det sistnämnda. Nu börjar det bli ett allmänt aber i många amerikanska grabbfilmer om team på väg in strids- eller andra farozoner att få personligheter utkristalliserar sig från mängden (se "Black Hawk Down” med flera). Är anonymiteten/alldagligheten verkligen medvetet markerad eller har Hollywood glömt vad karisma betyder?

© Johan Lindahl
2005-08-25



Originaltitel: Ladder 49
USA, 2004
Regi: Jay W. Russell
Med: Joaquin Phoenix, John Travolta, Robert Patrick, Balthazar Getty, Jacinda Barrett

Genre: Action, Drama
Svensk biopremiär: 2005-01-28