Europa (1991)

Stiliserad von Trier i pre-dogma-land

4 russin

"Ibland händer det att jag slumrar till, bara för en liten stund. När jag vaknar är jag iskall och vet inte vart vi är på väg, om tåget går framåt eller om det går bakåt. Det är fruktansvärt."

Repliken ovan tillhör tågkonduktören Kessler, spelad av Ernst-Hugo Järegård, och den sammanfattar mycket av filmen "Europa", men mer om det strax.

von Triers "Europa" utspelar sig på ett tåg i Tyskland strax efter att andra världskriget har tagit slut. Landet ligger sönderslaget och skuldkänslorna börjar tynga människorna. Hur kunde vi låta det gå så helt åt helvete?, är frågan för dagen. Till denna situation kommer den unge amerikanen Leopold Kessler (Jean-Marc Barr) för att börja arbeta som tågkonduktör under sin farbrors överinseende. Han kommer även att stifta bekantskap med familjen Hartmann som äger tågbolaget Zentropa, och där framför allt med dottern Katharina (Barbara Sukowa) som han gifter sig med. Men någon frid och fröjd blir det knappast eftersom Katharina har haft kopplingar till en organisation av nazister som likviderar personer som samarbetar med de allierade styrkorna, och de vägrar låta henne vara i fred.

"Europa" är en hypnotisk dröm. Den inleds med bilder på järnvägsspår som obönhörligt rör sig framåt medan Max von Sydows hypnotiska berättarröst räknar ner från tio. Vid siffran ett kommer du att befinna dig i Europa. Ett... Berättarrösten följer Leopold genom hela historien och binder samman de olika delarna av berättelsen med en flyktig känsla av att det är en dröm som man inte riktigt kan vakna ifrån.

Hela tåget är en metafor för Tyskland. Leopold arbetar i förstaklassvagnarna där en skenbild av status quo upprätthålls i servicen och där rullgardinerna noggrannt hålls nedrullade för fönstren så att ingen obehaglig verklighet kan tränga in i vagnarna. Kriget är här mest en obekväm händelse som man gör bäst i att glömma så snart som möjligt. I en mycket talande scen förs dock Leopold genom hela tåget till de delar han ännu inte sett av det. Från förstaklasskupéerna till de alltmer överfulla andraklassvagnarna vidare till gallerförsedda vagnar med utmärglade koncentrationslägerfångar för att slutligen hamna på en absurd begravningsritual i tågets sista vagn. Hela mentaliteten under kriget finns gestaltad i denna scen och passagerarna i första klassen kan med lätthet stänga ute det som händer i resten av tåget för att, vid slutstationen, kunna säga: "Vi visste ingenting om detta!"

Som någon i filmen också säger så är det otäcka med tåg det att när man väl är på ett rullande tåg kan man inte stiga av när man vill. Tåget går dit det vill och man måste följa med. Vad den alltmer frustrerade Leopold inser är dock att någon till slut måste dra i nödbromsen och stoppa tåget innan det, bildligt talat, når fram till Auschwitz, oavsett vad det kostar en personligen.

"Europa" är en mycket stiliserad film. Den är till största delen filmad i svartvitt, men där detaljer i färg också förekommer bland gråskalorna. von Trier har på ett tekniskt mästerligt sätt använt sig av filmtrick som bakprojektioner för att kunna låta en person gå från svartvitt till färg i en och samma scen. Resultatet blir intressant och sevärt då de färgrika detaljerna får sådan stor uppmärksamhet i den grå omgivningen. Utan jämförelse i övrigt kan man tänka på den oförglömliga scenen med flickan i rosa jacka i "Schindler's list". Färgblandningen i "Europa" är tekniskt imponerande inte minst eftersom von Trier har skapat dessa scener på plats och inte i efterproduktionen, vilket hade varit mindre tidsödande. Scenerna förstärker också till viss del den drömlika känslan i filmen där man aldrig kan vara säker på vad som är verkligt, samtidigt som alla påtagliga filmtricks, å andra sidan, förminskar tyngden i berättelsen.

Jag är dock inte helt övertygad om att berättelsen och metaforen tåget/Tyskland håller helt och hållet och de Hitchcockska spänningsmomenten har en tendens att kännas en aning plagierade i "Europa". Utan den stiliserade ytan hade filmen lätt kunnat bli lite väl pretentiös, och för min del hjälper därför ytan till att lyfta upp hela filmen på en intressantare nivå. Sedan är det ju helt klart intressant att se hur von Trier går från en genomplanerad film som "Europa" till Dogma 95:s, möjligtvis skenbara, improvisationer och filmer som "Idioterna". Fyra russin blir det.

© Andreas Hallgren
2004-05-03


Filmen finns på DVDVARUHUSET.SE

DVD / Blu-ray

Tartan Video:s DVD-utgåva innehåller inga stordåd; filmografier, trailer och en textintroduktion av filmkritikern David Parkinsson, men bild och ljud är bra vilket räcker långt.
Europa: Credits: Trust Films

Originaltitel: Europa
Danmark / Sverige / Frankrike /Tyskland / Schweiz, 1991
Regi: Lars von Trier
Med: Jean-Marc Barr, Barbara Sukowa, Udo Kier, Ernst-Hugo Järegård, Jørgen Reenberg, Eddie Constantine m.fl.

Genre: Drama, Krig
Teman: Andra världskriget


Ingår i följande teman


Andra världskriget





     

Dela |