Vittne till mord (1985)

Stilsäker, spännande och sensuell

5 russin

Kanske den perfekta kulturkrocksfilmen, definitivt en av de starkaste thrillers som sett dagens ljus sedan kriget och möjligen också den film jag själv hittills har fått starkast förhållande till överhuvudtaget.

Människans kamp med sig själv och de omgivande krafterna är en tråd som löper genom australiensaren Peter Weirs samlade produktion. Men han är kapabel att jobba med nästan vilket material som helst och få fram oerhört skiftande stämningar, från den svarta komedin "Cars" (1974) till satiren "The Truman Show". Han har nått sin största publik sedan flytten till USA, där bolagens plånböcker är tjockare, samtidigt som mammon lurar bakom hörnet och ständigt hotar att kväva kreativa krafter som inte rättar in sig i ledet.

Många uppfattar också Weirs mest uppmärksammade film "Döda poeters sällskap" som en gliring åt Hollywoods konvergenskrav (för att tala EU-språk). Ändå har han slagit sig fram i systemet utan att förlora sin själ. "Vittne till mord" och "Moskitkusten" var hans första USA-filmer, bägge med Harrison Ford i huvudrollen. Ford är strålande i bägge filmerna och Weirs hollywoodkarriär fick en välförtjänt skjuts redan i startblocken.

I "Vittne till mord" är Ford en slipad storstadssnut, John Book, som i samband med en mordutredning upptäcker korruption på sin egen arbetsplats och flyr från staden. Med sig har han mordvittnet, en ung amishpojke, och dennes mor. Den skottskadade Book tvingas hålla sig gömd i amishbyn en tid och där tar historiens egentliga huvudspår vid. Kelly McGillis var nästan okänd innan hon fick rollen som nybliven amish-änka med ett gåtfullt leende á la Mona Lisa och ett pulserande känsloliv under den till synes lugna ytan. Peter Weir målar upp ett landskap där kaos verkligen är granne med Gud, och vi utmanas att tolka - eller möjligen övertolka - symbolerna för mötet mellan två oförenliga världar.

John Book tar ofrivilligt med sig den hårda världen in i fridens rike, men har inte hans namn något bibliskt över sig? Under den dramatiska finalen färgas den vita ladugårdsväggen röd av blod - är det en metafor för idyllens krossade oskuld? Spelet mellan karaktärerna bygger till största delen på antydningar. En rynkad panna uttrycker återhållen oro, ett förstulet ögonkast avslöjar undertryckta passioner, en glödande blick och sammandragna käkar röjer ett kontrollerat ursinne. Jämför gärna med den engelska kriminalserien "I mördarens spår". Det sägs nog inte ett ord för mycket i filmen, och det som sägs får en väldig tyngd.

Och över allt vilar Maurice Jarres elastiska musik som understryker utan att överbetona. Weirs beundran för amish-folket är grumlad av tveksamhet; även de lever efter ett regelsystem som både beskyddar och hämmar. Han gör det inte lätt för sig, eller för oss i publiken. Är "Vittne till mord" i första hand en tät thriller, en modern moralitet eller en kärv kärlekshistoria? Det kanske inte spelar så stor roll. Han har i alla händelser gjort en stilsäker, spännande och sensuell film som alla borde se.

© Johan Lindahl
2000-06-10

Originaltitel: Witness
USA, 1985
Regi: Peter Weir
Med: Harrison Ford, Kelly McGillis, Danny Glover, Lukas Haas, Josef Sommer, Alexander Godunov, Jan Rubes

Genre: Drama, Romantik, Religion/filosofi







     

Dela |