Nowhere (2023)

Klaustrofobiskt raffel med dystopisk underton

3 russin

En spansk ”Children of Men” genom ”Castaway” via ”Handmaid’s Tale”? Sådana associationsbanor manas fram ganska tidigt. Ännu en dystopi. Ännu en bild av ett kaotiskt land med inre konflikter och kanske en rent fascistisk stat. Människor på flykt. De smugglas i containrar med förhoppningar om något bättre. Men faror lurar hela vägen. Och en ung gravid kvinna finner sig i en mycket utsatt position.

Kan en lastcontainer flyta av egen kraft ute på öppet hav? Det är en av de rent fysikaliska frågeställningarna som väcks. Det är i alla fall där hon befinner sig, Mia. Ensam i en metallåda modell större som fallit av ett fraktfartyg efter att hon med nöd och näppe överlevt en leverans i långtradare genom fientliga omgivningar för att komma dit.

Här finns många möjligheter – och risker – rent berättarmässigt. Huvudrollsinnehavarskan får ett tungt lass att bära i flera avseenden. Inte minst eftersom nästan alla andra människor försvinner ur handlingen redan under första halvtimmen. Det övergripande temat så dags verkar ändå klart: i en omänsklig värld (ett ämne som i sig tyvärr ligger i tiden) hamnar strålkastarljuset på en individ som med sin egen livsvilja och uppfinningsrikedom måste försöka överleva under svåraste möjliga omständigheter. Klaustrofobisk känsla? Check. MacGyver-faktor? En del. Inslag av galghumor mitt i allt? Ja, faktiskt.

Stormar och läckor i skrovet på farkosten som egentligen inte är en farkost. Med en mobiltelefon som enda sällskap och något slags hopp om att återförenas med sin pojkvän, fästman (eller vilken status han nu har). Som sagt är det mycket som inte förklaras i detalj inledningsvis. Kanske kunde man ha lagt lite mer tid på det. Men intensiteten ökar snabbt ute på oceanen.

Filmen är alltså märkbart mer inriktad på det individuella ödet och den enskilda kampen för överlevnad än av att utveckla den dystopiska delen och samhällskommenterandet. En historia om att bokstavligen hålla huvudet över havsytan mot alla odds, inte helt sannolik i alla avseenden men med förmågan att hitta nya ingångsvinklar och pressade situationer, liksom framför allt att väcka engagemang för den utsatta nyblivna modern – jo, där avslöjade jag det – och hennes oskyddade baby, är det fängslande och rafflande större delen av tiden.

© Johan Lindahl
2024-08-10

Credit: EMILIO PEREDA/NETFLIX. EMILIO PEREDA/NETFLIX © 2022
Ur askan i... Inte elden, men efterhand på öppet vatten utan synlig hjälp att få.

Originaltitel: Nowhere
Spanien, 2023
Regi: Albert Pintó
Med: Anna Castillo, Tamar Novas, Tony Corvillo, Mariam Torres, Victoria Teijeiro, Saorla Wright, Andrew McGurk

Genre: Drama, Thriller
Svensk biopremiär: 2023-09-29
Teman: Originalproduktion från Netflix


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |