Silo - säsong 1 (2023)
Ambitiös dystopi med ständiga nya frågor längs vägen
Dystopierna haglar. Men, vi gillar ju sådana – eller? Från de genialiska och banbrytande till de djupaste TV-träskmarkerna. När det direkt åtminstone redan på ytan ser påkostat, välcastat och ambitiöst ut är frågan: kommer att förbli så stort, snyggt och välgjort och kanske rentav spännande som första anblicken utlovar? Eller landar det på den alltför pretentiösa planeten och riskerar att vältas över av sin egen tyngd?
”Silo” är en av de senaste större satsningarna från alltmer ambitiösa Apple TV+. Ännu en bastant bunker med ett eget samhälle, skyddat från omvärlden efter en trolig större katastrof. Scenariot förekommer i olika varianter, som bekant. Den här upplagan är scenografiskt och egentligen på alla områden livfullt och resursstarkt orkestrerad. Men den mänskliga faktorn då? Jo, jag tycker den infinner sig ganska fort. Inledningsvis sker en del tidsskiften, men framför allt står ett par i centrum. Båda har viktiga roller att sköta i den här underjordiska eller åtminstone avskärmade skyddade gemenskapen. Och de har fått
tillstånd. Tillstånd att försöka få barn. Sådant delas ut via något slags ransoneringssystem och gäller under en begränsad tid.
En frihetsdag firas i det gråbrunsprängda metall- och betongkomplexet som utgör grunden för kolonins existens. Friheten efter att ett uppror en gång i tiden framgångsrikt slagits tillbaka. Dock inte förutan förluster av historia, av minnen, digitala dokument och annat som visar var man egentligen kom ifrån. Frihet är fint! Men livet här följer uppenbarligen ett strikt regelsystem och ser auktoritärt ut. Frågan är vem som är Auktoriteten med stort A. Är det någon av dem som innehar ledarpositioner som egentligen bestämmer någonting avgörande själv?
Det mest laddade uttryck som kan uttalas är:
– Jag vill gå ut.
De fyra orden i följd får omedelbara konsekvenser.
Efter pilotavsnittet förflyttas fokus mot Rebecca Ferguson som en typ av tekniker med viktig roll placerad ganska långt ner, rent geografiskt i det enorma bygget. En kvinna med en trots allt respekterad funktion som börjar ställa frågor. Samma frågor vi redan sett en del andra invånare ställa. En gigantisk generator verkar vara bokstavligt livsnödvändig för att hela bygget ska fortsätta fungera. Men fungerar den fläckfritt? Inte riktigt. Spänning kan skapas på många sätt. Varför inte genom att laga just den generatorn med livshotande insatser, rentav hela den kända mänsklighetens existens satt på spel. För de 10 000 invånare som vistas här tycks inte känna till några andra överlevare. De många olika nivåerna i silon representerar – som väntat – något av hierarkin i samhällskroppen. Klart är att här finns hemligheter. Och de enheter som står för myndighetsutövningen håller inne med mycket. En löpande fråga är varför. När mekanikern Juliette (alltså Fergusons rollfigur) från de nedre regionerna återkommer till de högre plan hon en gång lämnat frivilligt efter att oväntat ha utsetts till ny sheriff, kliver hon ständigt runt konventionerna. Inte alltid socialt smidig, men samtidigt något viktigt på spåren.
Den inledande nerven och spänningsnivån mattas något i mitten men skruvas sedan upp igen. En nagelbitande katt-och-råtta-lek (där det ibland är oklart vem som är katten och vem som är råttan) tar vid. Vad är egentligen sanningen om silon? Är alla där inne lurade och finns det något godtagbart skäl till varför i så fall? Den sällsynt envisa nyligen tillsatta sheriffen Juliette nöjer sig inte med undanglidande svar och försätter de flesta omkring sig i trångmål i sin jakt på vad hon tror är något avgörande. Frågan är om det är rätt eller inte och vilka hon egentligen kan lita på. Finns en glasklar fiende, lever alla i ett förtryckande system, en typ av fascistiskt övervakningssamhälle eller har Ledningen – där de utvalda kommer och går – av tradition byggt upp något mytologiskt, en kanske inte helt igenom sanningsenlig historia av orsaker som verkligen är för det allmänna bästa?
Efter de tio avsnitt som utgör första säsongen har vi inte heller alla svar. Men några ledtrådar hinner utkristallisera sig, inte minst under de sista skälvande tio minuterna av säsongsfinalen. Förlagan, en romanserie av Hugh Howey, har jag inte läst. Exakt hur seriens narrativ förhåller sig till böckerna i den sviten vet jag inte, men en fortsättning ser ut att vänta. Och här finns en hel del att nysta i. Har det varit värt att följa mysteriet fram till den här punkten? I det stora hela, absolut. Men hur kommer den utlovade fortsättningen att förvalta det som hittills byggts upp?
© Johan Lindahl2023-09-17