The English (2022)

Storstilat på alla sätt

5 russin

Stilen. Det är inte så ofta egentligen, som man verkligen kan säga att allt handlar om stil. Jo, egentligen har väl alla serieskapare, liksom andra artister, intentionen att hitta ett eget språk och ett eget tilltal. Något som identifierar just dem. Långt ifrån alla lyckas – men det visste vi redan. Hugo Blick har det. Han är kanske inte överproduktiv, men säg en serie som ”The Honourable Woman”. Har ni sett den, vet ni. Det var en stilfull storpolitiskt rafflande story i modern tid. Nu handlar det om sent 1800-tal och de stora frekvent solstekta vidderna i väst, kampen om kontrollen över dem och hur omständigheterna kan föra två personer samman från helt olika bakgrunder, hur osannolikt det än kan verka. Och i allt anas Blicks blick; från den minimalistiska karaktären med renodlade val av bildvinklar, en sträng – närmast puritansk – inställning till vad som behöver vara med i bild (åtminstone inledningsvis) parat med musikaliska inlägg som i sig nästan motsäger allt detta i sitt pockande insisterande på att höja dramatiken. I en berättelse som redan från början alltså slår an något väldigt eget. Något som fångar på stört även om du kanske inte är omedelbart bombsäker på att det här är något du verkligen kommer att vilja följa till slutet. Men du ser att det är skapat med omsorg.

Grundpremisserna: en spejare i dåvarande amerikanska armén, själv tillhörande pawnee-folket, lämnar sin tjänst och ger sig av på egen hand. Där dras han in i ett drama rörande en kvinna som kommit från den gamla världen i jakt på hämnd för en oförrätt. Båda hamnar i livshotade knipor och på den vägen är det. Men deras respektive erfarenheter skiftar våldsamt. Vart ska det här tar vägen? Hur mycket realism finns inbakad och hur mycket är det en fascinerande fantasi som klätts i attraktiv kostym?

De stora stäpperna och stolta öppna landskapen på den nordamerikanska kontinenten koloniserades av människor fulla av ideal, hedersknyfflar ända in i benstommen. Inte. Inte om man tror den här skildringen där tillgången på nåd, osjälviskhet och omtanke om okända medmänniskor är påfallande skral. Här pågår inte bara kampen mellan ursprungsinnevånare (som inte heller är en enhetlig grupp) och européer utan mellan olika grupper av nybyggare och religiösa minoriteter, de som anser sig födda till mer privilegier än andra, de som helt enkelt lever på stråtröveri och så vidare. Bland annat.

Ett pärlband av excentriska karaktärer och mer eller mindre motsägelsefulla figurer passerar revy på prärien. Och med dem ett antal ofta oväntade och vindlande vändningar. ’Existentialistisk western’ kan låta för pretentiöst och välanvänt, men det handlar väldigt mycket om – existens. Om vad som krävs för att överleva i ett visst sammanhang. Om de givna förutsättningarna tar fram dina bästa eller värsta sidor. Och det spelar hela tiden på begreppet öde. Ditt personliga öde i ett oftast utmanande landskap. Och om personliga drivkrafter, av vilka sorg kan vara en väldigt betydande sådan. Det vilar någonting konstant melankoliskt och samtidigt dovt och hotfullt över nästan varje scen. Spontant känns det sanningsenligt, en möjlig eller trolig bild av en tid och en plats även om det knappast är strikt realism som serien eftersträvar i första hand. Men det här osannolika partnerskapet med spejaren och societetskvinnan skapar en stegrande spänning och något som – jo, det blir snart uppenbart – helt enkelt måste följas fram till slutet vad detta än innebär.

Har jag nämnt förtexterna? De enkelt men kraftfullt skissade konturerna ackompanjerade av en allt mer svällande signatur som slår an tonen. Det här är både rått och jordnära och ett melodrama som svänger mellan starka känslor och konstant kränger åt olika håll. Alla inblandade är lite lagom lemlästade, fysiskt eller psykiskt eller både och. ”The English” är påträngande, kanske rent hyperrealistisk (som var ett populärt uttryck en gång i tiden) men inte bunden av att alltid kännas som det mest socialrealistiska inslaget i genren heller. Vi ska veta att det här ett drama med stort D. Samtidigt känns det som man faktiskt lär sig någonting mer om ett egentligen överexponerat ämne i kulturen. Eller, det kanske det inte är när allt kommer omkring?

© Johan Lindahl
2023-02-24

Credit: Diego Lopez Calvin/Drama Republic/Amazon Studios/BBC Copyright: © Drama Republic
Två människoöden sammanflätas i en resa mot... vad?

Credit: Diego Lopez Calvin/Drama Republic/Amazon Studios/BBC Copyright: © Drama Republic
En tid av konflikter. Är din fiendes fiende din vän eller bara ännu en blivande fiende?

Originaltitel: The English
Storbritannien/USA, 2022
Regi: Hugo Blick
Skapare/show runner: Hugo Blick
Med: Emily Blunt, Chaske Spencer, Stephen Rea, Tom Hughes, Steve Wall, Valerie Pachner, Nicholas Aaron, Rafe Spall, Miguel Alvarez, Nichola McAuliffe, Gary Farmer, Kimberly Guerrero, Ciarán Hinds

Genre: Drama, Thriller, TV-serie, Western
Teman: Originalproduktion från Amazon


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Amazon





     

Dela |