Benedetta (2021)
Mystik och melodrama i monastisk miljö
– Din kropp är din värsta fiende. Du ska inte trivas för bra med den.
Ett drama i historisk miljö regisserat av kroniske provokatören Paul Verhoeven kommer troligen inte att vara fullständigt troget den dokumenterade historiska bakgrunden, men ändå. Det är kanske inte det viktiga. Tid och plats ska vara Toscana i Italien under 1600-talet. En familj råkar ut för stråtrövare, men räddas av dotterns kontakter med naturen som visar tecken på att man inte bör stjäla just den här fina familjens juveler hur som helst. Eller något ditåt. De är på väg till ett kloster, där den unga flickan föräras några karga lärdomar om livet sedan hon överlämnats föräldrarna. Det här är ett
kall. Kläderna ska inte vara bekväma. Jordelivet ska inte domineras av njutning. Men är det så att unga Benedetta har något speciellt, en övernaturlig gåva? Följer kanske rena mirakler i hennes spår?
Efter en kort introduktion flyttas vi 18 år framåt i tiden. Benedetta är kvar i klostret men knappast längre ett barn. Däremot verkar hon fortfarande ha sitt eget särskilda förhållande till Gud, jungfrun och de högre makterna. En alla dessa vanliga vardagar med sina strikta klosterrutiner kommer Bartolomea, en annan ung kvinna till portarna och begär närmast asyl för att komma undan sin egen familj. Vilket kommer att leda till en kedja av intrikata händelser.
Benedetta som tillbringat i princip hela uppväxten i klostret måste konfrontera nya motstridiga känslor, parallellt med sina ibland helt uppslukande uppenbarelser. Maktspel och manipulationer tar vid. Vem har egentligen den mest konkreta kontakten med Gud? När vet man att något är ett mirakel och när är det en bluff? Saker tar oväntade vändningar och det blir allt svårare att orientera sig i vem som är mest pålitlig, trovärdig eller står för rim och reson. För några av nunnorna blir hela tillvaron en kamp med konsekvenser på liv och död i vågskålen.
Filmen ställer ett antal frågor genom ett melodrama som pendlar mellan passionsspel och psykologisk studie, rent av en form av mysteriespel, en film där bitar ska pusslas ihop och svaren kanske inte serveras ändå. Benedetta och Bartolomea går över gränser; de utvecklar ett intimare förhållande än vad som är passande i sammanhanget. Hur är det med underbarnet Benedetta och hennes uppenbarelser, är de verkliga för henne eller något hon utnyttjar? Är abbedissan Felicita (alltid övertygande Charlotte Rampling) förnuftets röst eller avundsjuk över sin egen alltmer söndervittrande maktställning? I tider där livet för de flesta är hårdare än vi i dag i regel är vana vid, där pandemier av akut dödlig art drar fram, där tron på en högre makt verkligen har betydelse och någon rentav
kan vara speciellt utvald för ett större syfte, vad är sanningen och vem har största inflytandet i samhället?
Århundradena omkring reformationen och efter bjöd på en hel del religiösa konflikter mellan olika grupper, liksom mellan personer som ansåg sig ha blivit just utvalda, där somliga ibland gick längre än de borde och förlorade allt på kuppen. Förnuft och fanatism – ibland är det inte glasklart vilken form av ledarskap som egentligen krävs i tider av ständiga kriser.
Uppenbarelser och eventuella underverk, stigmata och sexuella överträdelser; hela paketet med makt, sex och religion är teman som nog alltid har intresserat regissör Verhoeven och mycket kan man säga om ”Benedetta” som film; uppskruvad, tillspetsad och i portioner en aning överhettad. Men det är en film som
lever och blir genuint omskakande i slutskedet. Oavsett var du spontant upplever att du borde ha dina lojaliteter eller vad du egentligen tror om skeendet och känner för människorna i det här sällskapet och samhället. I grunden är det kanske främst en tragedi, en film där visst släktskap kan skönjas med exempelvis ”Rosens namn” och ska det jämföras med vad Verhoeven själv gjort förut är det möjligen ”Kött och blod” som ligger närmast, åtminstone miljömässigt.
Benedetta Carlini. Nunna vid klostret i italienska Pescia under 1600-talet. Det är den verkliga förebilden, om vilken det går att hitta ganska riklig information, om inte annat på engelskspråkiga Wikipedia. Vilket jag väntade med till efter att ha sett själva filmen. En hel del oklarheter tycks dock finnas, liksom en osäkerhet kring konsekvenserna av de rättsliga undersökningar som bedrevs mot den verkliga Benedetta och i filmen har bevisligen en del dramatisk-frihetligt skarvande förekommit. Men som sagt, vem hade väntat sig något annat?
© Johan Lindahl2023-02-25