Lady Chatterleys älskare (2022)
Inlevelsefullt iscensatt nytolkning av klassiskt dilemma
Boken är beryktad. Har aldrig läst den men kanske borde. Filmversionerna är några stycken och jag har vaga minnen av att ha sett en eller två eller snarare delar av dem. Hur storyn av D. H. Lawrence ursprungligen är strukturerad kan jag alltså inte svara på. Och hur nödvändig en ny version är - det är inte heller mitt område än så länge. Men det här i alla fall en film som ser bra ut och berättas på ett allt mer indragande sätt i egen rätt.
Vi befinner oss i början av 1900-talet och England är som så många andra länder indragna i ett större krig, som får konsekvenser även på det personliga planet. Även för överklassen och en ung man, arvtagare till ett gods, som kommer hem i rullstol till hustrun han gifte sig med strax innan han for iväg till fronten. Det finns en egendom att rusta upp och mycket att ha ansvar för, industrier att driva och så ett personligt liv att leva som grädde på moset.
Men det där sistnämnda kanske inte kommer i första rummet. Åtminstone inte för maken, eller så är det just det. Han har helt andra prioriteringar än hon, som det kan vara i relationer. Givetvis handlar det om klassamhälle och förväntningar och som så ofta utspelas allt i ett England fortfarande genomsyrat av det som generellt brukar kallas viktorianska ideal. Iakttagelser kring vad detta innebär och vad som händer om man bryter mot normerna är sådant som vevats om och om igen i fiktionen. Men kanske behöver du inte komma med så mycket nytt, bara det är tillräckligt övertygande och inlevelsefullt. Och den här filmen är enkelt uttryckt övertygande och inlevelsefull.
Huvudrollsinnehavaren är kvinnan av börd som flyr ett olyckligt äktenskap när hon faller för en ’man av folket’. Berättelsen lär en gång i tiden ha varit skandalomsusad på grund av sina för tiden erotiska utsvävningar och det vore synd att säga att den sidan tonas ner i den här tolkningen. Filmen lyckas bra med atmosfären, inte minst i användandet av de lantliga idylliska miljöerna med frikostiga ängar och skogar, samtidigt som de sociala konflikterna smyger in i handlingen. Uppenbarligen finns en arbetarklass som utnyttjas av ägandeklassen och den aristokratiske maken, oavsett sina egna fysiska men från kriget, ser livet på ett annat sätt än fru Chatterley gör. Framför allt vad gäller skillnaderna mellan människor från olika samhällsskikt. De två får allt mindre gemensamt och glider längre ifrån varandra. Hans en gång yttrade förslag att hon skulle kunna skaffa barn med en annan man, vilket han i så fall kunde ta den officiella äran för, slår en aning slint.
Här finns också en hushållerska med en intressant roll i sammanhanget. Och den stigande spänningen ligger framför allt i var allt kommer att landa; att du kanske inte
kan få precis det du vill, eller om det är värt att offra allt som andra anser att du inte borde offra, för det du verkligen vill. En fråga som också ställts om och om igen i epos från alla epoker, men här iscensätts - vad sade jag nu? - övertygande och påfallande inlevelsefullt.
© Johan Lindahl2023-01-21