Interceptor (2022)
Aningen spännande men alltför slarvig
Det här börjar ju… lysande. Hela världen är hotad. Eller i varje fall USA. Tydligen hänger det på två olika stationer som kan hindra inkommande fientliga missiler att landa på fel ställen. Bra att veta. En av dem är placerad ute till sjöss och dit återvänder en kvinnlig specialist (Elsa Pataky) som i en kortkort introduktion och återkommande insprängda tillbakablickar förklaras ha utsatts för sexuella trakasserier, rapporterat dessa och därmed gjort sig obekväm hos betydande delar av försvarsledningen med flera kolleger. Men hon får snart fler akuta problem att betänka. Som infiltratörer, eller invadörer. Ovälkomna gäster, helt enkelt.
Problem har även filmen, omgående. Överlag ser det slarvigt ut. Dialog, agerande, allmän etablering av problemställningarna och så vidare. ”Interceptor” tycks vilja säga något viktigt om flera saker (rasism, sexism, råkapitalism, nepotism - etc) inklämt mellan slagsmålen och sekunddramatiken. Här finns moraliserande missdådare och inkilade ifrågasättanden av de dominerande amerikanska idealen i en film producerad av australier (i och för sig intressant). Allmänt aggressionsfokuserat och bombastiskt berättat överlag. Även om Luke Bracey som den talföre terroristen ingjuter märkbart mer pondus än majoriteten av ensemblen. Och vänta, är det inte Chris Hemsworth som förklädd nästan till oigenkännlighet har en comic relief-cameo som TV-försäljare i Los Angeles?
Råa men repetitiva handgemäng. Kamp mot klockor. Beslutsfattare på distans som kommunicerar via skärmar och är gravt underbetjänade i manus. Spänningssekvenserna särskilt mot slutet är dock inte helt hopplösa. En viss naturlig nervpärs uppstår om man antar en mer kravlös inställning till en film som, liksom så många andra, tar sig an ett större ärende än den visar sig värdig. Men Hemsworth på humorhumör i utkanten av dramat har en vagt uppiggande effekt mitt i allt som fallerar i en film som fungerar bäst om du inte tänker efter mer än nödvändigt, vare sig under tiden eller efteråt.
© Johan Lindahl2022-06-06