Scanners (1981)

Otrevliga tankar

3 russin

Att någon skulle kunna läsa ens tankar är en tämligen olustig ...tanke. Snäppet värre är förstås om någon annan skulle kunna styra dem. I "Village of the Damned" (1960) använder en skara otäcka barn sin tankekraft för att övertyga en arg, beväpnad man om det vettiga i att skjuta sig själv istället för dem. Cronenberg gör en snarlik scen i "Scanners", antingen som en diskret hyllning eller som en logisk följd av att dra tankestyrning till dess mest skrämmande konsekvenser.

Cronenberg filmade Stephen Kings "The Dead Zone" 1983, men på sätt och vis är redan "Scanners" en King-film. Det är lätt att dra paralleller mellan den och Kings "Eldfödd" ("Firestarter") från 1980. E.S.P., tankeläsning, och andra former av övernaturliga egenskaper blev hett stoff i början på 80-talet, och thrillers om dessa fenomen blev moderna motsvarigheter till gamla tiders berättelser om trollkarlar och häxor, med ett mer sociologiskt och ibland politiskt perspektiv. Det kom ut otaliga filmer och böcker som behandlade teman som de flesta skulle avfärda som fantasier, men som gjordes med ett stort allvar och esset "det kan också ses som en allegori" i rockärmen, om någon skulle få för sig att skratta.

Jag tycker själv att dessa ämnen är väldigt intressanta, och kanske inte fullt så verklighetsfrämmande som de mer pragmatiskt lagda gör gällande. Ingen vet riktigt var gränsen går för vad man kan uträtta med tankekraft och funderingar över vad som kunde hända om ... resulterar ofta i intressanta och tänkvärda berättelser.

Nu är väl "Scanners" inte världens mest komplexa och tankeväckande film, utan snarare en underhållande och ganska öppen berättelse för att vara gjord av Cronenberg. Istället för Kings statliga The Shop är det här ett kommersiellt drivet företag som står bakom de kemiskt skapade färdigheter som ofrivilliga människor begåvats eller förbannats med, men en liknande jakt pågår, där folk vill använda dessa stackare till olika syften, medan de själva nog helst vill leva ett vanligt liv. Det låter som en thriller, och det är faktiskt i stort sett vad det är.

Scanners startar intensivt och intressant och fortsätter så hela vägen. För att vara Cronenberg är den påfallande tät och action-fylld, och istället för att man som ibland har en känsla av berättelsen är skriven i en kod som bara Cronenberg riktigt kan tyda, så tillåts man engagera sig och följa med i handlingen, ända till det tvetydiga slutet.

Bredvid alltid tuffe Michael Ironside finns här ett antal riktigt lyckade skådespelarinsatser, som också smidigt kan passas in i behändiga fack. Patrick McGoohan är perfekt som Den Lite Tokige Vetenskapsmannen som inte riktigt säger hela sanningen och Lawrence Dane är både övertygande och underhållande i rollen som Ondskefull och Korrupt. Här bryts ingen ny mark, men befintlig mark återanvänds på ett skickligt sätt.

Med undantag för en ganska spektakulär scen i början och en påfallande vidrig scen i slutet ligger Cronenberg lågt med makeup-effekterna. Annars är det här i mångt och mycket en klassisk Cronenberg-film. Vi bjuds som vanligt på Howards Shores stämningsfulla musik, det återkommande temat att människan i stort sett är en maskin och ett antal nästan karikatyriskt tidstypiska ruminredningar, som antingen är en fröjd för ögat eller raka motsatsen.

Det här är bra Cronenberg. Styrkan i filmen ligger i stämningen och detaljerna. De bästa scenerna är de som man nästan glömt när filmen når slutet; de som kanske inte var livsviktiga för handlingen men som hade något extra. En film att se om, med andra ord. Då kanske den till och med får en 4:a.

© Anders Lindahl
2000-09-08



Originaltitel: Scanners
Kanada, 1981
Regi: David Cronenberg
Med: Jennifer O'Neill, Stephen Lack, Patrick McGoohan, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman

Genre: Action, Skräck, Thriller







     

Dela |