Birds of Passage (2018)

Hänförande skildring av kommersiell framgång och kulturell undergång

4 russin

Colombia. Och narkotrafiken. Ämnet kan skildras och har skildrats många gånger om, men finns det något att tillägga? ”Birds of Passage” tillför inte minst en ton, en annan klang och en konsekvent inriktning på att återberätta en evig universell story om drömmar som slår in, men slutligen slår slint. Make no mistake - det här är en tragedi. Och det känns på tilltalet redan från första scenerna.

I ett område som inrymmer både ökenlandskap och djungelvegetation med hög luftfuktighet startar vi anno 1968. Ung flicka förbereds för vuxenliv och äktenskap, med den friare som kan anses värdig. Berättarperspektivet utgår från wayuu, en folkgrupp med ett eget språk vid sidan av spanskan. Ritualer och traditioner tar stor plats i en film som bygger upp långsamt och atmosfäriskt, som ger inblickar i och absorberar en kultur med sina regler och rutiner. Men reglerna bryts och det får konsekvenser. Det handlar om konflikter mellan grupper inom en samhälle med olika etniska grupper, såväl som mellan och inom klaner i en minoritetsgrupp. Affärsmöjligheter öppnar sig när unga amerikanska fredskårister rör sig i grannskapet och delar ut pamfletter mot kommunismen, men visar sig minst lika intresserade av att köpa marijuana. Verkliga händelser i den nordliga regionen La Guajira ska ha inspirerat filmskaparna, som i förbigående sagt hamnade på Barack Obamas årsbästalista 2019 med det här ofta förrädiskt vackra verket.

Filmens ödesdrama berättas metodiskt i kapitelform med betoning på vissa moment, och på att lära känna olika karaktärer, för att sedan lämna längre luckor i tiden. Ibland har mycket hänt på några år; stundtals rent chockerande scenförändringar. De bästa anlagda planer, heter det ibland. I rapporteringen om narkotikaindustrin framkommer ibland att det som fäller företagen i branschen ofta är enskilda misstag - alla inblandade är inte direkt stora genier. Här börjar allting så lovande från marijuanaproducenternas perspektiv. De tillhör olika grenar av en kultur med gemensamma intressen, men samtidigt pågår köpslående mellan grupperingar och familjer och det krävs inte så mycket för att stämplas som en främling. En som inte riktigt hör hemma.

Verksamheten drabbas fort av växtvärk, i alla fall verkar sedelbuntarna samlas på hög väldigt hastigt. Men kulturkrockar inom organisationen och impulsiva handlingar börja luckra upp sammanhållningen. Här finns Rapayet (José Acosta), en ung man som vill visa sig värdig sina nyblivna hustru från en inflytelserik klan där matriarken utövar en slags andlig och moralisk auktoritet. Rapayet slits mellan lojaliteten mot gruppen och till sin kompis/affärspartner som inte är en del av samma folk. Kompisen i sin tur begår ett svårt misstag och skapar inre instabilitet, början på ett sluttande plan.

Pengarna fortsätter rulla in, men filmen slutar snart fokusera på precis hur smugglingsoperationerna går till och lägger krutet på vad som splittrar den stolta men utsatta stammen som både vill bevara sina traditioner och höja sin levnadsstandard. Stor vikt läggs vid begreppet medling. Vem kan förhandla mellan grupperingar när konflikter uppstår och vad är tillåtet att göra för att skydda sin egen heder?

”Birds of Passage” är som sagt i grunden ganska långsam och följsam. Men spänningen bubblar konstant under ytan. Regelbundet blossar konflikter upp med allt mer förödande konsekvenser. Med ett slitet uttryck, rätt shakespearianskt. Där kom det. Miljöerna används effektfullt. Inte alltid de mest gästvänliga, och ibland undrar man hur människor under lång tid har överlevt i de torraste uppspruckna delarna av landskapet. Skådespelarna är i regel mindre kända och några kanske rentav amatörer, men om Zaida, den unga bruden i början av filmen och blivande hustru till entreprenören Rapayet verkar bekant, kan det vara från senaste ”Terminator”-installationen ”Dark Fate” där hon, alltså Natalia Reyes, har en av huvudrollerna.

Upplyftande? Inte så mycket. Upplysande? Kanske. I sina bästa stunder dock rent hypnotisk och hänförande, samtidigt som det hela tiden verkar uppenbart att vi drar oss mot en oundviklig apokalyps.

© Johan Lindahl
2020-08-08



Källa: Njutafilms

Originaltitel: Pájaros de verano
Colombia/Danmark/Mexiko/Tyskland/Schweiz/Frankrike, 2018
Regi: Cristina Gallego Ciro Guerra
Med: Carmiña Martínez, José Acosta, Natalia Reyes, Jhon Narváez, Greider Meza, José Vicente, Juan Bautista Martínez, Aslenis Márquez

Genre: Drama, Kriminalfilm
Svensk biopremiär: 2019-02-22
Hemmabio: 2019-08-21
Teman: Livet i djungeln


Ingår i följande teman


Livet i djungeln





     

Dela |