Extraction (2020)
Hyfsad action med Hemsworth
Sonen till indisk gangsterboss kidnappas av konkurrent i Bangladesh. Själve åskguden Tor kallas in. Eller hans alter ego Chris Hemsworth. Här såsom legoknekt med dyster uppsyn. Den försvinner i princip aldrig under hela filmen. Vilket kan kallas en av de där mer konsekventa egenskaperna som skänker filmen, om inte annat, just en känsla av konsekvens. De försöker inte skoja till det. Eller lätta upp stämningen. Ibland är det ett klokt kreativt beslut.
Exakt varför den snobbige storgangstern i den bangladeshiska huvudstaden knycker den unge oskuldsfulle sonen till en konkurrent har väl i princip med pengar och utpressning att göra. Djupare än så går inte motivationerna där. Däremot finns andra vars motivationer har lite mer komplex bakgrund och skapar vissa behövliga nyanser i vad som annars framför allt är en vildsint och i sitt fack välgjord våldsorgie. Maffiabossen i Dhaka tycks äga hela metropolen, inklusive polismakten. En privat firma legoknektar anlitas med dystre Hemsworth som förväntas utföra det mesta av grovjobbet på marken. Att få tag i grabben är det minst problematiska, utifrån hans speciella kompetenser, men utmaningarna är ändå överväldigande när de ska ta sig ut ur stan. Och det är det lilla företaget som cirka 87 procent av filmen kretsar kring. Vilka är motståndarna? Alla. Vem kan man lita på? Ingen. Några är helt enkelt hänsynslösa underhuggare, andra är köpta och korrupta, medan en och annan har fullt begripliga skäl till att göra sitt jobb, vilket innebär att stoppa legoknekten och pojken. Just den kidnappade grabben själv får stå för det mest mänskliga draget; han hamnar i hetluften bara på grund av sin härkomst, medan han själv verkar önska att han hörde hemma någon helt annanstans.
Som action är det här livligt, grynigt, relativt varierat och våldsamt. Tumregeln att ju fler skjutvapen som används desto mer repetitivt blir det, gäller också här - tänk ”John Wick”. För att ta ett exempel på skickligt utförd genrekost som ändå förlitar sig för mycket på antingen högkalibriga projektiler, handeldvapen eller både och. Och helikoptrar! Men de har ändå något visst. Och filmen har något visst mitt i allt detta. Få andningspauser, men de finns. Ibland oväntat gripande. Hur nära det ligger verkligheten kring relationerna mellan organiserad brottslighet i Indien och Bangladesh har jag däremot ingen som helst expertkunskap om.
© Johan Lindahl2020-05-09