Late Night (2019)

Tillrättalagt, men med viss udd

3 russin

Sena kvällsshowen på amerikansk TV. Stapelvara. En institution. Och av tradition leds de närmast ofrånkomligen av vita män. Det finns undantag, men inte så många. I den här filmens värld har dock Katherine Newbury (Emma Thompson) varit en institution i egen rätt under ett par decennier, men kanske börjar hon tappa stinget. Katherine har fått stämpeln ’kvinnan som hatar andra kvinnor’ och hennes manus författas av en hundraprocentigt manlig skara samlade i ett rum. Sådär som det brukar vara, åtminstone när sådana rum beskrivs till exempel i filmer. De fyller en viktig funktion - se till att programvärdarna ska ha något att säga, men syns inte mycket utåt och som framgår i den här filmen är det inte säkert att de har någon närmare relation till den de skriver för.

Någon inser att det kanske trots allt vore bra med en kvinna i rummet också. Och hittar en som är begåvad, men inte så erfaren i branschen. Givetvis kommer saker att skakas om, utmaningar uppstår, spänningar och komiska förvecklingar, för det här är trots allt något slags dramakomedi. En del iakttagelser är skarpa, medan andra känns kanske fem år eller tio år efter bäst före-datum. Manus av Mindy Kaling som gjort sig ett namn i diverse komedisammanhang det senaste decenniet (amerikanska ”The Office”, ”The Mindy Project” med mera). Hon äger vissa insikter och spelar gärna själv en aktiv roll framför kameran, så ock här. Inte oväntat som den nya rekryten i manusstaben. Chefen, hon som syns i rutan och vet hur man tar en publik men inte är lika lysande på att ta folk personligen, spelas alltså av Emma Thompson och det är till ovärderlig hjälp för att grunda den här karaktären som både är mångsidig och ändå lite karikerad.

Filmen sluggar sig inte direkt fram utan är trots allt ganska tillrättalagd. Storyn följer en tydligt snitslad bana och alla ska lära sig någonting i slutet. Ibland lyckas den provocera på allvar och komma med något som kanske inte diskuterats så flitigt förut, medan annat redan hunnit sägas ett par gånger om under de senaste åren. Det kan handla om minoriteter och vita privilegier, klassamhället kontra meritokrati - vad det nu egentligen innebär. Kvinnors och mäns ställning i samhället och vem som kan tillåtas komma undan med vad. Vad som egentligen är roligt och för vem. Skillnaden mellan generationer i konsumtions- och inte minst medievanor. Jo, det är mycket som ska prickas av, ingenting går riktigt på djupet och idéerna kunde ha renodlats bättre. Men ”Late Night” har ändå en ganska vinnande kombination genom konfrontationen med Thompson och Kaling själv i centrum som bidrar till att behålla styrfarten och intresset. Ömsom vin och ömsom vatten, vem regerar etern om natten?

© Johan Lindahl
2020-06-29

Foto: Landmark Media/Alamy

Originaltitel: Late Night
USA, 2019
Regi: Nisha Ganatra
Med: Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Hugh Dancy, Reid Scott, Denis O'Hare, Max Casella, Ike Barinholtz, Amy Ryan

Genre: Drama, Komedi
Svensk biopremiär: 2019-08-23
Hemmabio: 2020-02-21







     

Dela |