The Laundromat (2019)

Svindlande affärer enligt Soderbergh

3 russin

- Mer teater än film, kommenterar min fru spontant när eftertexterna rullar, så länge de tillåts rulla på den globala strömningsgiganten. Och visst, det här är teatraliskt. Fjärde väggen inte bara bryts omgående, tilltalet direkt till publiken etableras tidigt som en tumregel för hur vi ska ledas framåt genom den internationella storfinansens dunklaste korridorer. Och vi lär oss att även om de där ökända papperen i Panama avslöjades, så fortsätter svindlande skumraskaffärer att frodas världen över. Vare det i Centralamerika, Karibien, Kina, Afrika eller USA.

Regisserat av Steven Soderbergh, ni vet arbetsnarkomanen som ständigt hotar med att pensionera sig men inte vet hur man gör det, så är de visuella piruetterna och småtrixigheterna följeslagare filmen igenom. Så ock äro Antonio Banderas, Gary Oldman och Meryl Streep som ciceroner. De representerar olika röster i det drama som handlar om upprullningen av skattesmitarskandalen som fått namnet The Panama Papers. Ingången här är en båtolycka som kräver flera liv på en amerikansk sjö. De drabbade familjerna förlikas med företaget som höll i turen, men i processen uppdagas att företagets försäkring inte är en riktig försäkring utan något som återförsäkrats och vidareåterförsäkrats till något som visat sig vara i princip ren förskingring. Den pedagogiska granskningen gör sedan stickprov på flera platser som berörs av hela härvan med skalbolag och skattesmiteri som avslöjades 2016. De båda ledarfigurerna i firman vars namn blivit synonymt med skandalen, Mossack Fonseca, berättar sin egen historia. Om hur det som inte är riktigt legitimt ändå kan tyckas lagligt och att de själva inte gärna kan hålla reda på vad alla deras klienter över världen egentligen sysslar med…

Det här är kanske Soderberghs försök att göra sin egen ”The Big Short”. Och han kräver en del koncentration av konsumenten. Är det svårt att följa den röda tråden? Ibland. Olika fallstudier illustrerar det grundläggande problemet och ger exempel på hur varierade metoder det finns för att flytta omkring pengar, som nu existerar i så många olika former att ingen riktigt vet var värdet eller den kompletta substansen i tillgångarna verkligen finns. Det är en röra. Kan verka abstrakt. Men, vilket filmen understryker, verkliga människor drabbas på ett personligt plan. ”The Laundromat” är ett slags moralkaka driven av märkbar indignation, men lekfullheten med berättarformen kan delvis ha en distanserande effekt. Steven Soderbergh brukar vilja vinnlägga sig om att låta publiken tänka efter och dra sina egna slutsatser. Utpräglad sentimentalitet är inte hans grej. Men filmen lyckas ändå i stort med att väcka medvetenhet om ett problem som det trots allt kan verka en smula tröstlöst att försöka konfrontera. Blir någonting bättre eller är allting sig i grunden likt, historien igenom?

© Johan Lindahl
2019-10-19

©Netflix
Meryl Streep på jakt efter sanningen om den försvunna försäkringen.

Originaltitel: The Laundromat
USA, 2019
Regi: Steven Soderbergh
Med: Gary Oldman, Antonio Banderas, Meryl Streep, Melissa Rauch, David Schwimmer, Jeffrey Wright, Sharon Stone, Brenda Zamora, Nonso Anozie, Jessica Allain, Larry Wilmore, Nikki Amuka-Bird, Matthias Schoenaerts, Rosalind Chao, James Cromwell, Robert Patrick

Genre: Drama, Historia
Svensk biopremiär: 2019-10-18
Teman: Originalproduktion från Netflix


Ingår i följande teman


Originalproduktion från Netflix





     

Dela |