Under the Silver Lake (2018)

Befriande bisarr eller pretentiöst navelskåderi? Dagsformen avgör.

3 russin

Den tilldragande granntjejen försvinner bara helt plötsligt över en natt. Klart Sam blir nyfiken och måste utreda varför. Han har ju i alla fall inte så mycket bättre saker för sig. Tja, söka jobb vore en idé. Hyresvärden har hotat honom med vräkning inom några dagar om inte hyran betalas. Men sådana små saker verkar inte störa grabben särskilt mycket. Han släpar sig fram genom livet och existensen i ett halvdåsigt vegeterande tillstånd, där engångsligg och just spaning på grannarna utgör några av de få direkta glädjeämnena. Om han nu är glad överhuvudtaget, någonsin. Eller bryr sig. Just det här mystiska försvinnandet kanske är den nödvändiga triggern som får honom att börja notera världen omkring sig på allvar överhuvudtaget.

Filmen tilldrar sig i ett Los Angeles någon gång i nutiden, men insvept i ett skimmer där det förflutna och filmfabriken innehar en mytisk status. Kombinationen av spelplats och ingredienser för tidigt tankarna till dels ”Inherent Vice” häromåret och inte helt oväntat ”Once Upon a Time in Hollywood”, Quentin Tarantinos senaste ode till filmkonsten och staden där så mycket av den tillkommer. Någon känd miljonär tycks också försvunnen. Hundmördare är i farten. Småpojkar saboterar bilar i nattens mörker. Dekadent, är väl det adjektiv som bäst passar in på bilden av staden och de invånare vi lär känna. Musiken kunde vara hämtad från 1940-talets film noir med privatdetektiver på jakt efter undflyende sanningar. Och här blandas hallucinationer med konspirationsteorier i Sams eget sökande efter svar. Han dras till likasinnande som ser symboler och mönster i allt.

Skunkar i grannskapet utövar sin egen form av terror. Och vi får påminnelser om den där perioden för några decennier sedan, som en del av oss kommer ihåg, när det frekvent letades efter dolda budskap i skivspåren. Baklängesbudskap med hyllningar till den onde till exempel. I filmen är ett band vid namn Jesus and the Brides of Dracula allestädes närvarande med en åtminstone lokal kultstatus och omgivet av rykten om att de förmedlar något hemligt budskap mellan raderna. Ingenting är vad det synes vara. Om inte annat får vi förklaringen till var all popkultur kommer ifrån, i en scen med en extremt excentrisk äldre herre vid en flygel någonstans efter halvtidsstrecket. Om nu någonting blir klarare efter det. Syftet med filmen är knappast att göra någonting tydligare eller enklare. Snarare att slå fast hur lite vi förstår om tillvarons natur. Det är den sortens film som kan verka befriande egensinnig och bisarrt behaglig att sjunka in i ena dagen - och pretentiöst navelskådande stilexercis utan substans en annan dag. Om jag inte nämnt det förut (och det kanske jag inte har) så skymtar något slags David Lynch-aktiga ambitioner som blir mer och mer uppenbara. ”Mulholland Drive”, anyone?

”Under the Silver Lake” befolkas både av excentriska karaktärer och andra som kanske vill vara med i den klubben men inte riktigt har täckning för det. De cirklar omkring i utkanten av showbizbranschen men hur många är verkligen en del av den? Andrew Garfield gör en konsekvent tolkning av en inkonsekvent karaktär. En man utan riktig riktning i livet och som inte riktigt har sitt eget bästa för ögonen men ser en mening i att lösa ett mysterium, kanske på bekostnad av allting annat. Mysteriet i sig får kanske någon form av lösning. Men alla frågetecken som radas upp rätas inte ut. Filmen är kanske 63 procent stämning och resten en intrig som man redan på förhand kan ana inte bör kunna sammanfattas på ett ledigt och smidigt sätt. Ger det något att fundera på i efterhand eller var det mycket väsen för ingenting? Den är i alla händelser tillräckligt originell för att lämna diverse mystifierande minnesbilder efter sig.

© Johan Lindahl
2019-10-28

Källa: Noble Entertainment
Vad döljer sig under sjön? Och stan? Och vardaglighetens olidliga lätthet?

Källa: Noble Entertainment
Och framförallt: var har den trevliga granntjejen tagit vägen?

Originaltitel: Under the Silver Lake
USA/Kina/Japan, 2018
Regi: David Robert Mitchell
Med: Andrew Garfield, Riley Keough, Topher Grace, Jimmi Simpson, Wendy Vanden Heuvel, Callie Hernandez, Rex Linn, Luke Baines, Allie MacDonald, Riki Lindhome, Zosia Mamet, Annabelle Dexter-Jones, David Yow, Jeremy Bobb

Genre: Drama, Kriminalfilm, Mystery







     

Dela |