Us (2019)

Bekant skräckscenario med ny skruv

4 russin

- Vilka är ni egentligen?
- Vi är amerikaner.
Hur ska man tolka symboliken i det meningsutbytet, om det finns en djupare sådan? Vis av Jordan Peeles regidebut ”Get Out” får man anta att det finns en del av den varan här. Symbolik och underbetydelser att läsa in mellan raderna. Han rusar dock raskare in i strikt skräckgenrespråk och -estetik den här gången.

Ett nöjesfält på strandpromenaden i Santa Cruz, 1986. Där börjar det. Unga flickan Adelaide förvirrar sig bort från sina föräldrar i vimlet och kommer in i en av de där mystiska attraktionerna som brukar finnas just på nöjesfält. Hemligheternas hus, med speglar och annan desorienterande rekvisita. Där väntar något oväntat, men vad exakt? Klart är i alla fall att flickan är starkt påverkad och troligen traumatiserad av upplevelsen.

Rask transport in i ’nutiden’, vilket i runda slängar innebär 30 år senare. Familj på utflykt. Fin stuga de verkar ha besökt förut. Belägen vid vatten, men hela familjen vill ändå åka till semesteranläggningen med ’den riktiga’ stranden. I Santa Cruz. Alla utom mamma. Alla har trevligt. Utom mamma, som ser mystiska tillfälligheter och tecken torna upp sig i en allt stridare ström. Och här kommer filmens första twist på ett tidigt stadium, den som i stort sett alla texter och diskussioner kring filmen redan kommenterat och lagt i öppen dager. Hennes, alltså Adelaides, föraningar besannas när strömmen går och en främmande familj visar sig på deras uppfart en mörk natt. En familj som de själva. Närmare bestämt exakt som de själva, fast ändå inte.

De objudna besökarna är inte direkt diskreta när de väl börjar uttrycka några konkreta önskemål överhuvudtaget. De är omgående oerhört otrevliga, unisont klädda i något slags mörkröda träningsuniformer och hanterar saxar på att hotfullt sätt. Majoriteten i den hemsökta familjen anar att något utöver det vanliga håller på att hända medan fadern - den självpåtagne auktoriteten och starke ledaren - först är märkbart ovillig att inse situationens allvar och osannolika karaktär.

Jag sade tydligare skräckfilmsformat än senast, men det betyder inte att Peele helt släppt humorn. Även om den är ännu svartare än i ”Get Out” eller någon av de illustra satiriska sketcher han tidigare skapade ihop med Keegan-Michael Key. Om det här med heminvasionsgreppet och en familj som attackeras av sina kopior verkar vanskligt att bygga en hel film på, så - ja, överraskningarna kommer slag i slag längs vägen. Det gäller att hänga på och acceptera ett tonläge där den ofattbara skräcken regerar, samtidigt som förmågorna att visa handlingskraft och parallellt strö popkulturella referenser omkring sig ändå är intakta. Undertexten är uppenbar om hur vår livsstil och hemteknik påverkar hur vi agerar även när allt normalt är kullkastat. Något sägs även om intern familjedynamik. Och definitivt något kluvet och ambivalent om samhället i stort, men det är en skakig och rafflande resa fram dit.

- It looks like some kind of fucked up performance art.
Som sagt, Jordan Peele har inte bara sinne för skräckfilmsgenrens konventioner, storymässig symmetri och alla klassiska knep i verktygslådan utan adderar regelbundet världsvant vitsande även i de mest bisarra lägen. Kanske för att allting bara blir allt mer absurt apokalyptiskt i ”Us”.

Undergångsstämning och en stark dragning åt det sinnesvidgande. Ja, det hallucinatoriska och allt mer skruvade som utmärkte ”Get Out” finns i allt högre grad även i ”Us”. Det handlar inte bara om att skrämmas, men allvarligt talat så gör sällan de mer minnesvärda skräckfilmerna vare sig förr eller senare ”bara” det. Skräms.

Lupita Nyong’o som slog igenom i ”12 Years a Slave” har den drivande dubbelrollen som hotad hustru med familj att försvara och som själva hotet. Hon är visserligen inte den enda med dubbla uppdrag och fler får chansen att briljera, inklusive de yngre skådespelarna som Peele måste ha valt med omsorg och drillat hårt. Jag vet inte hur, men det fungerar. Dock, för att återvända till Nyong’o så kan det ta en stund att vänja sig vid det rossliga och rysningsframkallande röstläget från Adelaides antites, alltså den invaderande klonversionen. Men när väl tillvänjningsfasen är över är vi ohjälpligt fast i en utdragen hyperintensiv drabbning mellan de båda kombattanterna, varandras yang och yin, eller överjag mot underjag. Eller vad? Slutet på allt är snarast av den art som inte signalerar slut så mycket som en fortsättning ut i något annat, högst okänt. På något annat sätt skulle det kanske inte kunnat skapas en tillfredsställande final som är trogen vad filmen i övrigt försöker åstadkomma.

© Johan Lindahl
2019-10-12


DVD / Blu-ray

Bluray-skivan innehåller ganska generöst med extramaterial. Kortare sjok med intervjuer om filmens innehåll och arbetsprocess. Dels de praktiska aspekterna av att låta skådespelare agera mot sig själva i händelserika scener och funderingar om det filosofiska tankegodset bakom filmen i korta drag. Som regissör verkar Jordan Peele ha funnit sin kallelse i skräckfilmsgenren och undslipper sig ett hot eller löfte om att hålla sig inom det området under den närmaste framtiden. Medarbetarna hyllar honom som en auteur och likvärdiga omdömen. Peele själv refererar kanske inte helt oväntat till Hitchcock och ”Night of the Living Dead” som förebilder och inspirationskällor. Egna privilegier och andras lidande kan vara två sidor av samma mynt, är något han resonerar kring. Man förtjänar inte den plats där man föds. Vilka är vi egentligen och vad är betydelsen av filmtitelns ”Us”? Vad händer i intersektionen mellan vetenskap, religion och vårt naturliga stamtänkande? Jo, Peele går loss på en del tunga puckar i ett av de något längre segmenten. Och visst vill vi alla ha en liten närstudie i Nyong’os ’stay in character’-metodik?
© 2019 Universal Studios and Perfect Universe Investment, Inc. All Rights Reserved.
- Men mamma, du lovade att ingenting kunde bli värre än valnatten 2016...

© 2019 Universal Studios and Perfect Universe Investment, Inc. All Rights Reserved.
- Long time no see, sister...

© 2019 Universal Studios and Perfect Universe Investment, Inc. All Rights Reserved.
- Och sedan sade jag bara 'inget mer tjänarinneliv för mig', vände på klacken och drog till stranden! Vad kan gå fel, liksom?

Originaltitel: Us
USA/Kina/Japan, 2019
Regi: Jordan Peele
Med: Lupita Nyong'o, Winston Duke, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Shahadi Wright Joseph, Evan Alex, Yahya Abdul-Mateen II, Anna Diop, Cali Sheldon, Noelle Sheldon, Madison Curry

Genre: Mystery, Skräck, Thriller
Svensk biopremiär: 2019-03-22
Hemmabio: 2019-08-26