A United Kingdom (2016)

Välspelad och kanske välbehövlig historielektion

3 russin

Botswana. Så heter det nu. Under åren strax efter andra världskriget var det känt som Bechuanaland. En relativt betydande area befolkad av inte fullt så många människor, vilket omsorgsfullt illustreras av tjusande åkningar över ett landskap med växlingar mellan halvöken, något slags savann, begränsad växtlighet och inslag av mer kuperad terräng. När filmen utspelas är kolonialtiden inte helt över och ett traditionellt kungadöme innehar en form av självständighet under starkt inflytande av det brittiska imperiet. De lever under en form av beskydd för att inte slukas upp av grannlandet Sydafrika. Förhållandena är komplicerade, storpolitiken tränger sig på även i det här stamsamhället och Storbritannien är beroende av ett fungerande samarbete inom sina samväldesländer, inklusive Sydafrika. En nation som under den här tiden håller på att utveckla något som kallas apartheid. Allt det där utgör en bakgrund, men ändå inte.

Det börjar med en oväntad kärlekshistoria mellan en afrikansk juridikstuderande i London, en man som bekänner sig vara arvtagare till tronen i just Bechuanaland för den unga brittiska kvinna han träffat på en tillställning och uppnått ett ömsesidigt tillstånd av förälskelse med. Relationsstatusen ”det är komplicerat” har blivit ett begrepp i dag. Här är det väldigt lite i den personliga relationen som krånglar till det, utan snarare allting omkring dem. För alla utom de själva tycks vara emot deras relation. Inte att förvåna och inte unikt med tanke på hur världen under den här tiden faktiskt ser ut. Men Ruth Williams, den unga brittiskan får sin egen familj emot sig. Så ock Seretse Khama, mannen som under 20 år fostrats till att ta över ledningen för sitt folk som själva lever under något slags apartheid infört av den ständigt närvarande brittiska administrationen på plats. Komplicerat, sade jag det?

De unga oförvägna tu låter sig inte avskräckas, trots oförståelse på båda sidor. Om motståndet från folket i Bechuanaland inledningsvis verkar påtagligt, och begripligt med tanke på deras traditioner och behov av en landsmoder vid sidan av sin landsfader, så blir det allt mer just storpolitiken och britternas hanterande av sitt protektorat som blir den verkliga stötestenen. Det kommer att handla om rasism och fördomar, javisst. Traditioner som ska vidmakthållas eller brytas. Ömtåliga internationella relationer, undanhållen information, kontrollen över naturtillgångar och konsten i att vinna respekten hos en grupp människor i ett nytt sammanhang där man till att börja med inte tycks höra hemma. Liksom frågan om när du bör vara diplomatisk och spela med - även när du vet att du blir manipulerad - eller göra synligt motstånd och hålla brandtal, av vilka vi får ett par stycken i en film som är tämligen traditionellt strukturerad och iscensatt. Man kan ganska tidigt se vad det är för en historia som ska berättas, om prövningar och kampen för att komma framåt. Musiken, kameraföringen och agerandet följer alla en ganska beprövad mall. Men det är ändå, som väntat, välspelat. Och en möjlighet att lära sig något om ett lands historia där jag vågar påstå att de flesta av oss är ganska okunniga. David Oyelowo som Seretse har tidigare bland annat en roll som Martin Luther King i ”Selma” på meritlistan. Rosamund Pike har vi också sett flera gånger. Här i ett slags motsatsroll till ”Gone Girl”, för att ge någon ledning.

© Johan Lindahl
2019-11-09

Källa: Noble Entertainment
Lyckan kommer... Ibland i alla fall. Många hinder måste övervinnas för Seretse och Ruth.

Källa: Noble Entertainment

Originaltitel: A United Kingdom
Storbritannien/Tjeckien/USA/Frankrike/Botswana, 2016
Regi: Amma Assante
Med: David Oyelowo, Rosamund Pike, Tom Felton, Jack Davenport, Laura Carmichael, Terry Pheto, Jessica Oyelowo, Vusi Kunene, Nicholas Lyndhurst, Theo Landey, Abena Ayivor, Charlotte Hope

Genre: Drama, Historia, Politik, Romantik
Svensk biopremiär: 2017-03-10
Hemmabio: 2017-08-07