Tulpanfeber (2017)
Blommor och barn och börsspekulationer på 1600-talet
Tulpaner var för några hundra år sedan hårdvaluta. Särskilt i Holland där deras värde successivt sköt i höjden och gav upphov till en överhettad marknad. Till slut sprack den, som så många andra uppblåsta finansbubblor. Möjligen är det ett av filmens ärenden, att dra paralleller mellan spekulationsekonomier förr och nu. Ett annat är att servera ett komplicerat triangeldrama, eller kanske lite mer komplicerat än så när man tänker efter. Med tvära kast mellan tragik och situationskomedi. Slutresultatet känns inte riktigt konsekvent och tonläget inte alltid genomtänkt, men ändå flyter det på och fungerar på något sätt. Med en närmast oklanderlig rollbesättning och viss idérikedom kan det tilltala vänner av
period dramas, alltså intriger placerade i någon distinkt definierad historisk period och miljö. I det här fallet Holland under 1600-talet i engelsk tolkning.
Ung flicka från ett kloster får chansen att lämna livet innanför murarna och bli lyxhustru. Eller i varje fall giftas bort med en äldre, välrenommerad och förhållandevis förmögen man, en änkling som saknar arvingar och gärna vill ha åtminstone en sådan. Trauman kring tvångsäktenskap, eller i alla fall giftermål ingångna på annat än romantiska grunder är en sådan stapelvara i alla tänkbara berättarsammanhang att det krävs en del fyndighet för att hitta nya ingångar till vad man ska göra med dem. Här har de åtminstone försökt, lyckas med en del men skapar en del irritation kring en del osedvanligt korkade beslut som folk fattar. Så kan det å andra sidan vara när man har med folk att göra, som det brukar heta.
Den unga hustrun Sophia (en som alltid intagande Alicia Vikander) lyckas inte bli gravid. Hennes hushållerska har å sin sida en romans med en fiskmånglare som vill göra ärbar kvinna av henne. Husbonden (också alltid övertygande Christoph Waltz) får för sig att ett porträtt av honom och hustrun är en bra idé. Konstnären är ung och, visst, omedelbar attraktion uppstår mellan målaren och den unga frun. Missförstånd uppstår, drömmar hägrar, det spelas högt inte minst på tulpanmarknaden och någonting måste väl gå sönder. Men vilket kontentan blir, vilka som vinner och förlorar i den här härvan är inte så förutsägbart som man kunde frukta. Överlag tjusigt filmat, heta möten mellan Vikander och Dane DeHaan som unge konstnären Jan och Judi Dench huserar i marginalen som företagsam abbedissa med ansvar för både sina klosterbarn och att odla lönande lökar.
Angående de där lökarna och de en gång så populära blomstren, erbjuds mellan övriga intriger en kortare grundkurs i varför tulpanerna föranledde masshysteri. Värdet av en vara. Hur bestäms det? Att tillräckligt många bestämt sig för att någonting är värdefullt och eftertraktat, att själva spelet kring detta blir så spännande att det inte går att motstå? Rimligtvis lär oss all mänsklig erfarenhet att det mesta i den vägen kommer att sluta i en krasch om det inte verkligen har en praktisk funktion. Å andra sidan, somliga sådana varor behåller ändå ett högre marknadsvärde under en längre tid. Men så mycket tycks vi inte lära oss av historien, med tanke på hur samma mönster upprepas igen och igen och… igen.
© Johan Lindahl2019-08-18
DVD / Blu-ray
Det här är egentligen en thriller, förklarar regissören Justin Chadwick i en av de korta
featurettes som följer med Blueray versionen. Alicia Vikander och andra skådespelare kommenterar sina karaktärer i korta drag. Kortfilmerna bakom kulisserna är några minuter kvar och innehåller dessutom överlappande kommentarer och klipp. Inget överdrivet avslöjande kommer fram där.