Hell or High Water (2016)
Modernt ödesdrama i ökenlandskap
De rånar banker ihop. Men är uppenbarligen inte helt överens om hur man beter sig när det väl är dags att slå till. Det fungerar ändå, på något sätt. Amerikanska södern. Breda accenter och cowboyhattar som standard. Texas Rangers kallas in. Nu är Walker (även känd som Chuck Norris) tydligen inte tillgänglig men vi har en distingerad herre vid namn Marcus Hamilton (Jeff Bridges) som närmar sig pensionen och inte vill sätta sig ner som en gammal elefant och invänta döden vid sitt vattenhål riktigt än. Rånarna roffar inte med sig några enorma summor vid varje tillfälle utan nöjer sig med ett antal tusen dollar som går snabbt att plocka fram ur lådorna. Men vilka är de?
Bröder, visar det sig. Med en familjehistoria som inte verkar ha varit överlycklig och nu ett akut ekonomiskt obestånd. Pengar behöver komma in någonstans ifrån. Överhuvudtaget börjar filmen så sakteliga teckna en bild av ett lantligt lågbefolkat område där mer eller mindre alla är lite lagom på just obestånd och inget verkar förändras så mycket i grunden.
Det handlar om familjen och vad man är beredd att göra för den. Vad lojalitet innebär, dels inom just familjen men även mellan vapenbröder som inte minst poliserna på jakt efter förövarna. Det kan vara lätt att beskriva den ene rånarbrodern Toby Howard (Chris Pine) som den mer oskuldsfulle, som bara gör vad han måste av rent ekonomiska skäl och avskriva hans bror Tanner (Ben Foster), en stadig fängelsekund, som en förhärdad psykopat. Riktigt så enkelt kan det väl inte vara? Nej, inte riktigt. När insatserna höjs och de tar större risker reagerar de på olika sätt. Men filmen ställer frågan om hänsynslöshet i vissa avseenden även kan kombineras med offervilja. Och hur mycket slug beräkning det kan ligga bakom en mer polerad fasad. Ingen av bröderna är direkt överfashionabel men Toby har definitivt mer en aura av ’bara en vanlig kille med problem’.
Texas är en delstat med gott om vapen. Inte bara lagväktarna och lagbrytarna promenerar omkring med konsiderabel eldkraft i kofferten, utan det kan även gälla andra vanliga medborgare som råkar finnas i grannskapet eller inne på den bank som valts ut för ett planerat ovälkommet besök. Vad kan gå fel? Attityderna hos poliserna är en annan röd tråd. Hur mycket är jargong och hur mycket är gammal traditionell men undertryckt rasism i de verbala pikar som Jeff Bridges åldrande Texas Ranger konstant riktar mot sin kollega Alberto som är ’halvblod’ - ättling till comancheindianerna med ett stänk av mexikan enligt egen utsago? Varför finner den överhuvudtaget sällan tunghäftade Tanner sådant spontant nöje i att provocera en annan man av comanche-börd inne på ett casino? Vad menar folk överhuvudtaget med vad de säger i de här sammanhangen?
Filmen är både en smygande karaktärsstudie och en stundtals våldsam uppgörelse mellan beväpnade män. Ett landskap där individualismen och förmågan att vara självgående och oberoende värdesätts högt, samtidigt som det råder en utbredd misstro mot andras motiv. Jag är inte helt säker på vad filmen ser som sitt eget primära motiv och vilket budskap man egentligen vill framhålla, men det är i alla fall bra berättat och engagerande i princip hela vägen.
© Johan Lindahl2019-04-01
DVD / Blu-ray
Blu-rayupplagan bjuder bland annat på en studie av karaktärerna i filmen. Man kan notera att manusförfattaren Taylor Sheridan även ligger bakom ”Sicario”-filmerna och då är det inte så svårt att se ett visst släktskap mellan dessa och det här. Dessutom en betraktelse över hur landskapet skildras, av kulturen och hur den formats av naturen och förutsättningarna. Inslag med regissörer, skådespelare och producenter som beskriver delar av arbetsprocessen. Och en frågestund från någon festival.