Sicario 2: Soldado (2018)
Mer gruvligheter i gränsland
- Jag kommer alltid att vara ett budskap. Men nu är det ett annat budskap.
Ungefär så lägger han ut texten, före detta åklagaren Alejandro (Benicio Del Toro), i första ”Sicario” etablerad som en bokstavlig yrkesmördare i statens tjänst. Inte sett den? Uppföljaren
kan ses utan den erfarenheten i bagaget, men det rekommenderas ändå att ta dem i kronologisk ordning. Nej, det här är ingen prequel eller
origin story som verkar populärt i vissa sammanhang. Det här är en fortsättning i alla betydelser. Med ny regissör. Som förklarat sina intentioner med att han ’inte vill ha någon som håller publiken i handen’ den här gången (läs: Emily Blunts karaktär i första filmen). Här kastas vi ut i vildmarken, delvis bokstavligt och definitivt bildligt. Var redo.
Latinamerika och Mellanöstern betraktas ofta som allmänna oroshärdar USA gärna vill ha mer kontroll över. I filmsammanhang brukar fokus riktas mot ett av de två generella områdena i taget. Här kopplas de ihop. Åtminstone inledningsvis när terrorister med kopplingar till Jemen och Somalia slår till mitt i hjärtat av USA, Kansas City. Parallellt med en skildring av flyktingsmuggling över gränsen från Mexiko in i USA. Så dags kan det se ut som en av den nuvarande amerikanska administrationens aktuella skräckvisioner. Men i ”Sicario”-konceptet är en av hörnpelarna att komplicera och ställa svåra frågor. Och de blir inte färre den här gången än den förra.
Nu är beställningen ett krig. Ett sådant ska provoceras fram genom att reta upp, just det, aktivt provocera de mexikanska drogkartellerna. Vad kan gå fel? Dessa mäktiga syndikat, av vilka en denna gång utges för att ha sitt säte i Matamoros, min frus hemstad. Där vi för övrigt siktade på att se filmen när den var bioaktuell - tyvärr bara tillgänglig i dubbade versioner (vilket brukar begränsa behållningen men tycks bli vanligare i Mexiko av anledningar jag inte helt begriper). Det mesta i filmen, särskilt efter att vi klarat av introduktionen med utvikningar åt olika håll, tilldrar sig kring denna omtalade gräns. Nu ska agenterna som arbetar utanför ramarna, Graver (Josh Brolin) och Alejandro skaka om i kartellvärlden genom att ge sig in i kidnappningsbranschen. Dottern till en av kartelledarna är målet, vilket givetvis får följder som inte kan kontrolleras fullt ut. Det blir en resa för henne, minst sagt. Och även någon form av inre odyssé för de två härdade herrarna som opererar med amerikanska regeringens uppdrag, men definitivt utan dess officiella sanktioner. Var går gränsen? Flera sammanhängande frågeställningar löper genom filmen. Frågor som ställs implicit medan spänningen tätnar. För det gör den. Med en konstant ovisshet som motor, ackompanjerad av samma infernaliskt genomträngande ljudräls som i föregångaren.
Det är ”Mission: Impossible” på allvar. Med små fristående patruller som tillsätts för uppdrag som en mäktig regering inte kan eller vill kännas vid öppet. När något verkligen slår slint kan de känna sig nödgade att klippa av trådarna helt och hållet. Begreppet ’städa upp’ i sådana här sammanhang kan låta obehagligt bekant. ”Sicario 2” är en till stora delar obarmhärtig och offerkrävande berättelse, där förhandsryktena lett mig att skruva ner alla förväntningar på ljus i tunnlarna. Något sådant kanske trots allt kan skönjas ändå. Och den knappast helgonlika, men ändå fullt mänskliga kartelldottern Isabel som kastas från sin privilegierade tillvaro in i något helt annat, bidrar till att injicera filmen med ett perspektiv som är välbehövligt. I det stora hela en story som obevekligt kopplar ett järngrepp, trots eller tack vare alla juridiska och inte minst moraliska tvetydigheter.
Frågan är hur slut den här berättelsen verkligen är nu. Här skymtas absolut öppningar för en fortsättning. Svaret kanske framför allt finns i den återkommande manusförfattaren Taylor Sheridans huvud. Det här är nog hans baby mer än någon annans. Det här är i alla fall obehagligt konsekvent, inte överdrivet upplyftande men ändå som sagt svårt att slita blicken ifrån. Och att sluta kontemplera efteråt.
© Johan Lindahl2019-01-12