Fahrenheit 451 (2018)

Förvånande sval trots alla bränder

2 russin

Mindre gladlynta framtidsvisioner är flitigt förekommande i filmsammanhang. Det visste ni redan. Visioner av någon form av kommande totalitärt styre är en stapelvara. Ray Bradburys klassiska dystopi om ett samhälle där böcker är bannlysta läste jag någon gång i min ungdom. En tidigare filmversion från 1960-talet finns också, en ganska hyllad sådan i regi av François Truffaut. Och att göra en ny version av berättelsen i nuläget kanske inte var en helt malplacerad idé. Men hur blev resultatet?

Beslutsamma brandmän med hårda nypor och arsenal med stark destruktiv potential bekämpar bekymmersamma element och tänder bokbål i natten. Intellektualism och fri åsiktsbildning är farliga saker. I princip tre böcker ur världslitteraturen verkar vara tillåtna. Allt annat är officiellt avskaffat och de som envisas med att härbärgera hemliga husbibliotek eller laddar upp litterära verk på sina servrar betraktas som folkets fiender. En ung hetsporre i elitstyrkan som skyddar medborgarna från all samhällsomstörtande smörja fostras av sin mentor till att bli den idealiske folksjälsskyddande renhållningsarbetaren. Men kommer tvivel att smyga sig in? Kommer den patriotiske påläggskalven att ställa sig frågan om brandmän brukade släcka eldar istället för att anlägga dem och ifrågasätta den officiella historieskrivningen att själve Benjamin Franklin grundade myndigheten för dess nuvarande syfte och gav dem dessa vittgående befogenheter? Kanske det kanske.

- Vi föds inte jämlika, så elden måste göra oss jämlika. Då kan vi bli lyckliga.
Läromästaren kapten Beatty (Michael Shannon) förklarar saknas tillstånd för sin adept Montag (Michael B. Jordan) efter ett fasaväckande fynd av ett omfattande illegalt bibliotek under ett tillslag. Vad som blir lite mer intressant efterhand är motivationerna till varför 999 promille av allt som satts på pränt sedan Gutenbergs dagar förklarats icke önskvärt stoff. Handlar det om att texterna överhuvudtaget manifesterar en fri vilja, att flera olika åsikter kan föras fram och motsäga varandra och att människor överlag kan känna sig störda av splittring? Något slags inte helt preciserad bild växer fram av vilka ideal den ’nya’ staten bygger på. Är dessa precis vad vi, anno 2018, skulle gissa att de är?

Tesen i filmen skulle kunna tolkas som om medborgarna själva successivt valt bort den fria viljan och sökt så mycket konsensus som möjligt. Detta för att undvika fler förödande konflikter som ett par inbördeskrig de nämner i förbigående. Glömska är den bästa medicinen och kollektivt medvetande om allmän oordning och motstridiga idéer som funnits är av ondo. Målet är uppenbarligen att undersåtarna inte ska behöva utsättas för prövning. De ska inte ens veta vad böcker är eller (eller var). De förhärskande idealen och ideologin överhuvudtaget är svårare att definiera att döma av det vi ser.

Det är en av de där oklarheterna som kan väcka frågor filmen inte riktigt är beredd att besvara. Intentionerna är nog hederliga, men utförandet är ibland alltför yxigt. Filmen fungerar bättre i enskilda uttrycksfulla scener medan andra känns förvånansvärt matta och stumma. Något i berättandet är i sig för maskinellt och mallstyrt. Berömda författares namn droppas och deras verk svischar förbi i lågorna. Men filmen bränner inte till som den borde, trots innehållet. Förhållandet till romanen är enligt mina minnesbilder av den, väldigt löst. Och kanske når det här fram och har en annan uppvakningseffekt om man inte har förlagan i bakhuvudet. Men det kanske stämmer för de flesta i den tänkta målgruppen?

Jag både vill rekommendera ”Fahrenheit 451” i nyversion för vad den ändå lyckas med och de frågor den kan väcka, samtidigt som jag inte helhjärtat fångas av den. Filmen är, enklast uttryckt, halvgräddad.

© Johan Lindahl
2018-11-03

Credit: hbonordic.com
Fight fire with fire - är det verkligen allt vad livet handlar om? Guy Montag (Michael B. Jordan) börjar tvivla på sin kallelse.

Credit: hbonordic.com
Hur viktigt är det fria ordet? Clarisse (Sofia Boutella) är en av de som ifrågasätter statens officiella kulturpolitik.

Originaltitel: Fahrenheit 451
USA, 2018
Regi: Ramin Bahrani
Med: Michael B. Jordan, Michael Shannon, Sofia Boutella, Dylan Taylor, Mayko Nguyen, Saad Siddiqui, Lilly Singh, Keir Dullea, Lynne Griffin, Martin Donovan, Khandi Alexander

Genre: Drama, Sci-fi, Thriller
Svensk biopremiär: 2018-05-20
Teman: Originalproduktion från HBO


Ingår i följande teman


Originalproduktion från HBO