Hitchcock (2012)
Mysrysarhistorik och modern mytologi
Alla har sett den. Eller hur? Myterna är många och filmen legendarisk. Hur gick det till när den skapades? Och får vi den fullständigt sanna versionen i den här filmen? Inte vet jag, men lite småputtrigt underhållande är det om inte annat. Just det, filmen i filmen, alltså filmen vars tillkomst det handlar om är alltså Alfred Hitchcocks banbrytande, stilbildande och ständigt djupanalyserade duschmordsthriller ”Psycho”.
Anthony Hopkins, för ändamålet rejält uppuffad på gränsen till oigenkännlighet, gör inte oväntat skräckmästaren till en excentrisk figur. Full av idéer som alla andra inte alltid är lika entusiastiska över. En fru som hjälper honom att hålla balansen i tillvaron men kanske även kan ge honom skäl till svartsjuka? De privata intrigerna kring en redan prövad filminspelning bidrar till spänningarna som den här biografin bygger upp - i den mån den ska vara spännande. Det känns lite mer som en en mestadels lättsam thrillerpastisch på Hitchcocks egna filmer och ett försök att göra honom själv lite mer fascinerande, liksom hans liv. Eller? Det har sagts och skrivits så mycket om den mannen och vad som är den exakta sanningen kan vara svårare att bena ut.
Helen Mirren har i alla fall inga större problem att matcha Hopkins i de verbala drabbningarna och det ständiga spelet mellan Hitchcock och hans hustru/medarbetare Alma Reville. Med tanke på de mytiska, lätt hallucinatoriska inslagen där regissören resonerar med Ed Gein, den föregivet verklige förebilden till mördaren i ”Psycho”, finns det flera skäl att tro att filmen förhåller sig ganska fritt till den bokstavliga sanningen. ”Hitchcock” är nog inte direkt fundamentalistversionen av det glada budskapet om hur en klassiker blev till.
Egentligen är det väl inte så mycket nytt vi får veta. Om den lidande konstnären, det ibland missförstådda geniet med sitt komplicerade förhållande till kvinnor. Om hur Hollywood-maskineriet fungerar. Men nu är ämnet ändå ständigt aktuellt. Och lite kuriosa kring filmen som fortfarande står upp som en av filmhistoriens bästa skadar inte. Inte minst, vilket filmen verkligen vill framhålla, lagarbete skadar inte heller. Enligt här evangeliet hade filmen aldrig blivit en sådan succé utan hustrun Almas insatser. Gäller det även demonregissörens karriär i stort?
© Johan Lindahl2018-09-16