Get Out (2017)

Skräckpastisch om sociala beteendemönster

4 russin

Men de verkade ju så trevliga allihop. Hela familjen. Sanna liberaler med öppna värderingar och allt. Eller, var det någonting som verkade lite skumt redan från början? Jo. Visst fanns indikationerna där omgående. Men den slutgiltiga sanningen är ändå mer svårbegriplig och skrämmande än vad han först kunde ana. Och jag ska väl inte säga mer vid det här stadiet. Eller i en recension överhuvudtaget.

Mycket har i alla fall sagts och skrivits om ”Get Out”, långfilmsregidebut för en man mest känd som komiker. President Obamas (ni vet han som kom närmast före he who shall not be named i Vita huset) ilskeöversättare - låter det bekant? Eller de två mycket fromma kyrkobesökande damerna som utlovar Den Onde alla möjliga brutala straff med sexuell anstrykning, dock bara på det andliga planet. ’Med mina böner’, du vet. Ringer en klocka? Det är i alla fall några av inslagen som satt duon Key and Peele på kartan. Sketcherna serverades först av Comedy Central, men finns i ganska hög omfattning ute på YouTube också. Båda har dessutom setts i filmroller här och var. Men kanske främst då den andra halvan av duon, Keegan-Michael Key. Nu har Jordan Peele alltså regisserat och hans aningen skruvade sinne för humor slår igenom även i ”Get Out”. Ändå är det här något annorlunda. Något som till slut närmast kan liknas vid en psykologisk thriller. Eller mer än bara psykologisk.

Chris (Daniel Kaluuya) är svart. Flickvännen Rose (Alison Williams) är vit. Det kan i vissa fall skapa problem i USA och annorstädes. Men deras förhållande och ömsesidiga förtroende verkar i alla fall vara äkta vara. Nu ska han för första gången träffa hennes föräldrar. Utsagesvis vet de ingenting om hans hudfärg. Men det ska inte vara några problem. Det välbeställda paret bor ute på ett gods på landsbygden och fadern i huset (Bradley Whitford, även känd som presidentrådgivaren Josh Lyman i TV-serien ”Vita huset”), försäkrar att han gärna skulle ha röstat för Obama en tredje gång, om det hade varit tillåtet. Hustrun (flitigt förekommande Catherine Keener) är psykolog och framstår som synnerligen insiktsfull och empatisk. Sedan ursäktar de sig för att de har två anställda som är afroamerikaner.
- Ja, vi vet hur det ser ut. Välbeställda vita med svarta tjänare. Men det har sina orsaker. Vi är så fästa vid dem…
Sonen i huset är lite mer påflugen och direkt i språket. Föräldrarna försöker hålla honom tillbaka en smula under middagskonversationen. Men det är ju inte mer än vad det är. En viss ohämmad grabbighet. Och det här stora cocktailpartyt med en distingerad bekantskapskrets som svassar runt på den stora tomten, de verkar väl helt normala?

Nej. Det är mycket som förundrar vår huvudperson flera gånger om. Men varje gång han försöker väcka frågan om beteendemönster som nu, ärligt talat, för de flesta av oss skulle förefalla märkliga, så viftas de bort av hans flickvän. Men allt blir bara mer mystiskt. Mer skumt och svårbegripligt. Till dess...

Ska man ge några referenser till filmer det här i olika avseenden kan påminna om - eller låta bli? Bra fråga. Det är i alla fall en bisarr men välspelad historia som suger in en i sitt grepp och sedan inte släpper taget. Förutom den rent konkret isande spänningen som väcks efterhand, parat med de misstrogna kluckanden man efterhand kan ha svårt att inte släppa ifrån sig, finns här en undertext som går mer på djupet. Det kan diskuteras exakt vad den är. Men det finns en del frågor att ställa kring samhällsmönster, förväntningar och inte minst rasrelationer i USA. Liksom i världen överhuvudtaget. Och ”Get Out” dristar sig till att bearbeta en del av dem ur olika vinklar, mer eller mindre explicit. På ett kusligt roande och nästan konstant engagerande sätt.

© Johan Lindahl
2017-08-30

Källa: UniversalSony Pictures
Ung kärlek. Idylliska omgivningar. Vad kan gå fel?

Källa: UniversalSony Pictures
Svärföräldrar. Alltid ett spännande möte. Och det här blir inget undantag.

Källa: UniversalSony Pictures
Inte för att leta problem i paradiset, men är det något skumt med hemhjälp och annan personal på plats? Och exakt vari består skumheten?

Originaltitel: Get Out
USA, 2017
Regi: Jordan Peele
Med: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Marcus Henderson, Betty Gabriel, Lakeith Stanfield, LilRel Howery, Stephen Root

Genre: Mystery, Skräck, Thriller
Svensk biopremiär: 2017-04-19
Hemmabio: 2017-09-18
Teman: Skådespelare regidebuterar


Ingår i följande teman


Skådespelare regidebuterar