Ben-Hur (2016)

Stundtals intresseväckande men ihåligt spektakel

2 russin

Dags att se om originalet igen? Eller den mest kända versionen, rättare sagt. Oscarmagneten framför andra. Storyn är ju bra, det vet vi sedan tidigare. Nu var det några år sedan jag såg 1959-versionen som är den mest omtalade och universellt omhuldade. Men det ska finnas fler som kom före den, har jag nu insett. När det gäller den här senaste, undrar jag ibland om regissören är sentimentalist eller cyniker. Det känns mer som ett spektakel, sponsrat av (åtminstone delvis) bibliskt bevandrade personer. För övrigt samma producenter som låg bakom ”The Bible”-miniserien för några år sedan.

Jesus syns i en biroll, som det ska vara. Där gör Rodrigo Santoro ett acceptabelt jobb som faktiskt påminner en aning om kollegan Jim Caviezels i ”Passion of the Christ”. Filmen i stort lämnar en del övrigt att önska. Här finns en längre sekvens, en av de mäktigare ska sägas, som utspelas bland galärslavar och i sig provocerar fram metaforen ’tungrodd’. Så känns filmen i stycken. Stundtals för stel och ibland för stirrig. Ena ögonblicket för vördnadsfull och nästa alldeles för velig. Scener som borde väcka stora svallande känslor gör inte riktigt det, inte minst på grund av stora brister i dialogen. Jag grubblar även delvis över castingen och kan ha mina invändningar över hur de här rollerna exekveras. Men när det verkligen ska spektaklas så gör det det, som i den förväntade och ofrånkomliga hästkapplöpningen. Riktigt så mycket på liv och död ska väl inte de riktiga hästloppen ha varit i det gamla Rom, enligt något jag hörde i P1:s ”Vetenskapsradion historia” nyligen, men ändå. När det gäller Jesusgestalten, för att bara nämna honom lite till, så har vi ju tidigare sett flera fall av ’Very Serious Jesus’, en eller annan marxist-Jesus och häromåret även omdömet ’Hot Jesus’ om Diogo Morgado i ”Son of God” (för övrigt en avlöpare till ovan nämnda ”The Bible”). Här får vi en ’Hands on-Jesus’ som på ett konkret sätt engagerar sig i sina medmänniskor i de få scener där han är med.

Men nu handlar det ju i första hand om den noble judiske prinsen Judah Ben-Hur och hans fosterbror Messala, romaren. De växer upp i samma hushåll men tvingas sedan av omständigheterna att vända sig mot varandra. Även om inledningen känns lite off, så jobbar sig filmen fram och blir inte den totala katastrof som mitt värstascenario såg ut. Dock, frågorna och invändningarna är lite för många. Exempelvis 3D-formatet. Är det nödvändigt i den här filmen? Det tillför inte så fruktansvärt mycket. Jo, det bidrar med en del effekter men också med en artificiell känsla som aldrig helt skakas av. Riktigt övertygad om att regissören är övertygad om vad han vill åstadkomma blir jag aldrig. Producenterna Downey och Burnett kanske haft mera av en vision från början, som sedan skulle utföras åt beställaren på ett hantverksmässigt sätt. Det grundläggande budskapet som jag uppfattar det är ändå tilltalande och i stort sett detsamma som förmedlades av den föregående Oscarvinnarversionen. Alltså att hat kan ersättas av försoning och förlåtelse. Svårt att invända mot det i alla fall.


Som sagt, en splittrad och svårbedömd historia i stort. Delar av klippningen doftar desperation, medan annat här tyder på ett tålamod som inte är riktigt berättigat. Alltså; somliga scener får pågå för länge utan att tillföra särskilt mycket medan andra tar slut alldeles för tvärt. Förtjänster finns. Men tyvärr även tydliga tillkortakommanden som gör att helheten blir godkänd men inte mer. Fläckvis respektingivande och engagerande, men sällan totalt övertygande. Sade jag det?

© Johan Lindahl
2016-10-10

Stillbildsfoto: Philippe Antonello © 2016 Paramount Pictures and Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved.
Mäktige Messala har målet i sikte. Men ska han hinna fram först? Toby Kebbell har en av huvudrollerna i nyversionen av ”Ben-Hur”.

Stillbildsfoto: Philippe Antonello © 2016 Paramount Pictures and Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc. All Rights Reserved.
Är detta vad vi har att leva upp till? Judah Ben-Hur och hustrun hustrun Esther (Jack Huston och Nazanin Boniadi) inser att det inte räcker att bara ställa in sandalerna på banan, efter en stilstudie av Charlton Heston & Co i 1959-versionen av den klassiska berättelsen.

Originaltitel: Ben-Hur
USA, 2016
Regi: Timur Bekmambetov
Med: Jack Huston, Toby Kebbell, Rodrigo Santoro, Nazanin Boniadi, Ayelet Zurer, Morgan Freeman, Pilou Asbæk, Sofia Black-D'Elia, Marwan Kenzari, Moises Arias, James Cosmo, Haluk Bilginer, David Walmsley

Genre: Action, Äventyr, Drama, Religion/filosofi
Svensk biopremiär: 2016-09-02
Hemmabio: 2017-01-16
Teman: Livsfarliga sporter Romerska riket

Relaterat: Ben-Hur (1959)


Ingår i följande teman


Livsfarliga sporter

Romerska riket





     

Dela |