Spring (2014)

Fantasifull skildring av oskuld och mognad

4 russin

- Are you gonna rob me?

Mamman har precis dött. Evans liv framstår som en aning tröstlöst i regel och han rekommenderas ett miljöombyte av sina närmaste vänner. De verkar inte vara så många, men de bryr sig i alla fall.

Italien. Av en tillfällighet eller stundens ingivelse tar han flyget dit, slår sig i slang med ett par lagom osofistikerade walesare (om jag uppfattade rätt) och flänger runt en smula. Språkförbistring, ny luft att andas, upptäckandets charm… Och så den där tjejen. Som verkar så världsvan. Pratglad. Men också dubbeltydig. Spännande, men hon spelar inte efter hans regler. Som om någon spelar helt efter andras regelbok när de först lär känna varandra.

Allt är sällan precis vad det ser ut att vara. Så inte heller här. Louise och Evan språkar om det mesta som män och kvinnor kan samtala om. Språk är för övrigt en av hennes starka sidor. Men hon behöver ibland avlägsna sig hastigt för att uträtta icke specificerade ärenden. Mellan deras träffar försörjer sig Evan på trädgårdsarbete hos en strävsam italiensk änkling och filosoferar om livet ur andra vinklar. Men var kommer alla döda kreatur ifrån? Och varför förefaller charmiga, levnadsglada Louise inte riktigt fastna på bild?

Som publik får vi pusselbitar och mer otvetydiga förklaringar presenterade för oss ett bra tag innan exil-Evan getts en rimlig chans att koppla ihop orsakssambanden. Men det här är en historia där det vi kallar skräckelementet inte självklart är överordnat relationsdramat. Det handlar lika mycket om osäkerheten och om hur mycket man vågar öppna sig i ett nytt förhållande. Det är ”it’s complicated”-romantik i samma utsträckning som sprudlande specialeffekter.

Unikt, helt unikt, är inte anslaget. Liknande frågeställningar och dramaturgiska knep känns igen från exempelvis svenska succéthrillern ”Låt den rätte komma in” men här är humorn mer framhävd. Eller om ni händelsevis sett brittiska serien ”Being Human”. Eller, för all del, ”True Blood”. Men ”Spring” är en avgränsad story, en som är tänkt att stanna vid den punkt där den faktiskt lämnat av sitt gods och budskapet är framfört.

Existentialism. Livets mening. Hur mycket tid får vi egentligen? Och vad ska vi göra av den? Ni vet de där eviga återkommande frågorna, som här kanaliseras genom två högst livfulla och i åtminstone fallet Louise rent karismatiska karaktärer. ”Spring” genererar en upplevelse av ungdomlig oskuld och demonstrerar samtidigt en påfallande mognad. Och bara för att inte försumma att framhålla den detaljen, ett ofta originellt och fantasieggande bildspråk.

© Johan Lindahl
2016-06-14



Källa: Njutafilms

Originaltitel: Spring
USA, 2014
Regi: Justin Benson Aaron Moorhead
Med: Lou Taylor Pucci, Nadia Hilker, Francesco Carnelutti, Nick Nevern, Chris Palko, Jonathan Silvestri, Jeremy Gardner, Holly Hawkins

Genre: Romantik, Sci-fi, Skräck