The Revenant (2015)

Stark och ståtlig socialdarwinism

4 russin

Stora ståtliga filmer kräver väl egentligen stora ståtliga recensioner. Hm. Hur ståtligt blir det här? ”The Revenant” är i alla fall vad som kunde kallas en typ av postmodernt självmedveten, närgången och naturalistisk western, med storslagna scenerier som inom sitt territorium rymmer en hel del grymheter, för att inte säga är rent späckade med socialdarwinism i praktiken. En grundkurs i överlevnad i vildmarken under de mest spektakulära utmaningar. Vem som överlever kan verka viktigare än vem som egentligen har rätt. Om någon har det, objektivt sett.

Oscarvinnaren från i fjol, ”Birdman”- och ”Babel”-makaren Alejandro González Iñárritu, har satt sig själv och alla andra på prov. Ett svårslaget kraftprov. Berättelsen som vevas fram under något över två och en halv timme, har på sätt och vis en rätt simpel storystruktur: En svår situation. Ett svek. En osannolik överlevare. En slutlig uppgörelse. Men de klassiska beståndsdelarna spm betas av är knappast huvudsaken. Det här handlar om totalupplevelsen. Närbilder kontra överblickar. Skönheten i kontrast mot den, det kan upprepas, ständigt närvarande grymheten. Mina egna närmaste associationer i filmväg går till John Boormans 70-talsklassiker ”Den sista färden”, liksom Frank Marshalls ”Alive” med sitt vinterlandskap och sina smärtsamt svåra dilemman, samt den något mindre uppmärksammade ”The Grey” med Liam Neeson och andra överlevare i kamp med vilda djur i ytterligare ett ovälkomnande vinterlandskap efter en flygkrasch i vildmarken.

Tidigt inträffar här en björnattack av det brutalare slaget. Don’t mess with Mother Bear, hörni! Den erfarne vägfinnaren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) råkar vara på fel plats vid fel tillfälle och blir själv inte långtifrån lunch innan kampen är över. Vi får lära oss en del om sårbehandling och akutsjukvård utan desinfektionsmedel i tidig 1800-talsmiljö, någonstans därute i den obändiga, obarmhärtiga nybyggarvästern i ett Amerika som håller på att formas. Då har Glass och den grupp av pälsjägare han guidat redan drabbats av ett förödande anfall från de territorieförsvarande Ree-indianerna och decimerats kraftigt. Konflikter sjuder inom gruppen och spänningarna leder till avgörande radikala handlingar som sedan driver dramat framåt. Konflikterna mellan olika parter i området framgår också tydligt, men reds inte ut på djupet. Glass (vars förlaga är en verklig förebild, som det dock saknas detaljerad dokumentation om) är själv något av en outsider, efter att ha bott hos en annan indiangrupp, de som det framstår mer fridsamma Pawnee, och har en son med en numera bortgången kvinna från den stammen. Sonen ackompanjerar honom i fältarbetet, men accepteras definitivt inte fullt ut av alla i sällskapet.

I övrigt introduceras vi för ett gäng fransmän som inte heller framstår som överdrivet allmänhumana, utan snarast som strikt affärsmässigt tänkande varelser, med en närmast föraktfull syn på alla andra, såvida man inte kan göra just affärer med dem. Ledaren för den anglosaxiska truppen pälsjägare, kapten Henry (Domhnall Gleeson) tycks ha en något starkare etisk kompass och personlig integritet mitt i allt, än de mer kallt kalkylerande kollegerna i expeditionen och särskilt vad gäller den råbarkade Fitzgerald (Tom Hardy) som har en annan syn på sunt förnuft och rationella överväganden i den rådande situationen. Hardys insats är för övrigt en av höjdpunkerna i ”The Revenant”. DiCaprio å sin sida omges när detta skrivs av flitiga Oscar-spekulationer, särskilt eftersom han hittills förnekats denna ynnest. Alltså guldgubben för bästa huvudroll. Dags nu? Kanske för lång och trogen tjänst, om inte annat. Han arbetar verkligen hårt i den här historien, även om jag personligen kanske hellre skulle ha gett honom en för ”Shutter Island”, ”Revolutionary Road”, eller varför inte ”The Departed”.

Filmen som helhet är på så många sätt så imponerande och aggressivt ambitiös att den egentligen bara ska ses. Om inte våldet i sig är för motbjudande. Är den alltid så berörande som den kunde ha varit? Av någon anledning jag inte kan precisera, så saknar den något i den vägen som skulle få mig att trycka dit högsta betyg. Men blandningen av hyperrealism och - i mindre portioner - hallucinatorisk surrealism är ändå vägvinnande.

© Johan Lindahl
2016-02-07


Gärna en Oscar, men först en rejäl årslista-placering hos Russin. DiCaprio björnbrottas och hämnas i "The Revenant".

Originaltitel: The Revenant
USA, 2015
Regi: Alejandro González Iñárritu
Med: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Paul Anderson, Kristoffer Joner, Joshua Burge, Duane Howard, Melaw Nakehk'o, Fabrice Adde, Arthur RedCloud

Genre: Äventyr, Drama, Historia, Thriller
Svensk biopremiär: 2016-01-29
Hemmabio: 2016-05-30
Teman: Djur som bråkar


Ingår i följande teman


Djur som bråkar





     

Dela |