Hämnd. Hon ruvar på det. Ett karriärval byggt på en relativt svår och för många troligen traumatiserande barndomsupplevelse. Som titeln antyder kommer hon från Colombia. Familjen utplånas av en av allt att döma mäktig och inflytelserik mafioso, men hon lyckas undkomma och tar sig till USA där anhöriga tar hand om flickebarnet Cataleya, som redan tidigt har en målbild många andra i samma ålder saknar. Tack och lov, kanske man bör tillägga.
- I want to be a killer.
Sagt och gjort. Smidig, spänstig och med precision tar hon ljusskygga individer av daga, men lägger till en personlig touch, en ledtråd för att locka till sig sina egentliga måltavlor; männen som mördade hennes föräldrar. Inga stilpoäng för att gissa vad klimax i filmen går ut på. Vägen dit är i sin genre långtifrån originell, men ganska snyggt åskådliggjord av franska actionspecialister. Luc Besson har skrivit manus, vilket kan vara en fingervisning.
Den sista vändan antar överdrivet verklighetsfrånvända dimensioner. Vi ser en kvinnlig ”Léon” som inga kulor biter på eller har förmågan att träffa medan hon själv kan ta sikte ur vilken vinkel som helst och meja ner det mesta av motståndet utan darr på manschetten någonstans. Men ”Colombiana” kan på sina villkor uppskattas för sin fransosa flyhänthet och för den karismatiska Zoë Saldana som ändå lyckas ge sin karaktär en åtminstone mätbar air av mänsklighet mitt i all massiv attack-bio.