Oblivion (2013)

Ofullkomlig dystopi landar ändå rätt. I stort sett...

3 russin

Ännu ett år. Ännu fler dystopier om en framtid full av antingen opersonlig teknologi och själlös existens, alternativt ett totalt smutsigt och dekadent sammanbrott. Eller en kombination av båda. ”Oblivion” helgarderar och innehåller dessutom en del vändningar av den sort jag inte självklart förväntar mig och därmed välkomnar. Bristerna syns, förvirring uppstår och jag börjar emellanåt undra om allt verkligen hänger ihop ordentligt. Men reservationerna till trots är det science fiction med rätt ansats och ambitioner att inte förfuska sina idéer och låta dem plana ut i 'bara' action, även om det kan se ut att vara på väg åt det hållet periodvis.

Är det sant att ”ignorance is bliss”, att okunskapen ibland är en välsignelse? Den frågan förekommer flitigt inte minst i genren och i framtidsvisioner överhuvudtaget. Ta bara ”The Matrix” som ett känt exempel i högen. ”Oblivion” skäms inte för att exploatera samma tankegods ännu en gång och leka med publikens förväntningar. Och själv tvingas jag tänka efter flera tillfällen för att greppa vad som verkligen händer, har hänt och kanske händer om och om igen. Idealiskt bör filmen kanske ses om för en fullständigt genomgripande analys. det här kan i alla fall duga som rekommendation i stort. Om konceptet hittills låter lovande…

Utgångspunkten är en framtid där mänskligheten utkämpat ett krig mot inkräktare från någonstans utifrån, ansett sig nödgade att försvara sig med kärnvapen och därmed gjort större delen av jorden otjänlig. Invånarna har flyttats därifrån till en annan himlakropp, men behovet av ursprungsplaneten har inte helt försvunnit. Duon Jack och Victoria innehar just nu uppdraget att svara för underhållet av det maskineri som ser till att förse de utflyttade medborgarna med diverse återstående naturresurser. Det sker med visst motstånd från kvardröjande fiender som har en tendens att ge sig på Jack när han lämnar den kliniskt superchicdesignade ministationen för dagliga uppdrag på den numera mindre gästvänliga forna hemplaneten. Tur då att han har ett gäng fjärrstyrda drönare till hjälp.

Utan att spoliera hela händelseutvecklingen kan sägas att det här inte är hela sanningen om livet, universum och allting. Jack (som givetvis spelas av Tom Cruise) har återkommande minnesbilder av någonting annat och inte minst av en kvinna som inte är den kollega/partner han nu delar tillvaron med. Vad tyder detta på?

Filmen SER bra ut, om än inledningsvis lite för elegant och teknokratisk för att kännas riktigt levande. Troligen är det en del av tanken, när man sedan släpper in mer ”Flykten från New York”-estetik och till och med naturromantik, samt nostalgiska kulturella inslag. LP-skivor med klassiker som Procol Harums ”A Whiter Shade of Pale” spelar exempelvis en symbolisk och stämningsbyggande roll i drömliknande sekvenser som logiskt sett inte passar in först, men kanske är det verkligaste av allt?

Under drygt en tredjedel av filmen är det nästan bara Cruise och hans då närmaste motspelerska Andrea Riseborough som förkommer i handlingen, men fler varelser av kött och blod inlemmas efterhand. Jag har som sagt mina invändningar medan det pågår, mot framförallt till synes överdrivet tillkrånglade tidsaxlar och skenmanövrer, men med facit i hand är det en framtidsskildring med hjärnan och hjärtat på rätt ställe. Om bara perfektionismen fått stå tillbaka för mer emfas på de emotionella aspekterna hade den kunnat bli ännu bättre.

© Johan Lindahl
2013-09-02


DVD / Blu-ray

Jodå, bilden är klar och filmen fungerar bra visuellt i BluRay-format (som jag själv sent omsider, nu börjat stifta bekantskap med på allvar). Bland extramaterialet finns en handfull bakom-kulisserna-inslag där främst regissören men även Cruise uttalar sig om visionerna med filmen, liksom dokumentation om hur de bitvis gigantiska konstruktionerna kom till. Dessutom exteriörer från inspelningar på Island, som lockade på grund av sin speciella stolta ödslighet… Och så får vi ännu en gång veta att Cruise helst vill göra sina stunts själv. Kommentarsspår med Kosinski och Cruise är också tillgängligt.
©Universal

Originaltitel: Oblivion
USA, 2013
Regi: Joseph Kosinski
Med: Tom Cruise, Andrea Riseborough, Morgan Freeman, Olga Kurylenko, Nikolaj Coster-Waldau, Melissa Leo, Zoe Bell

Genre: Action, Sci-fi
Hemmabio: 2013-08-21
Teman: Laglös värld efter katastrof


Ingår i följande teman


Laglös värld efter katastrof





     

Dela |