The Debt (2010)
Tät och funktionell thriller i två tidsplan
Något går fel. Något går alltid fel i sådana här filmer. De skulle ju bara hämta en gammal naziförbrytare och smuggla ut honom ur Östberlin mitt under kalla kriget. Hur svårt kan det vara?
30 år senare är de i alla fall hjältar i hemlandet Israel, de nu medelålders före detta Mossad-agenterna som inte lyckades precis som tänkt, men ändå befriade världen från en sadistisk läkare med flera liv på sitt samvete. Och de får berätta om det i tid och otid. Men när vi ser historien rullas upp stämmer inte hela bilden. Och vad som kommer fram påverkar deras beslut idag. Det förflutna hinner ikapp dem, som det brukar heta.
”The Debt” i regi av John ”Shakespeare in Love” Madden har väl kommit bort en smula i flödet som så många andra filmer, men är en fullt funktionell thriller med viss komplexitet, politiska undertoner och en ofta effektivt grådaskig och mindre glamourös prägel - åtminstone i skildringen av operationen i Östtyskland 1965.
Det här ska bygga på en israelisk film, tror jag. Rollbesättningen är i stort sett oklanderlig; sedan får man vänja sig vid deras försök till israeliska accenter för att öka autenticiteten. Jakt- och flyktsekvenserna i Berlin är riktigt rafflande. Och bäst av alla är kanske Jesper Christensen som slug, misstänkt krigsförbrytare. Och förresten, med Jessica Chastains senare öden i åminnelse är det svårt att inte associera några scener i anslutning till militärflygplan till ”Zero Dark Thirty”.
Triangeldramat mellan agenterna ska vara en bärande balk, men är trots allt inte det mest övertygande i sammanhanget. Det tillför en dimension, men mer störande och spännande är det Stockholmssyndromaktiga spelet den kidnappade kirurgen försöker sig på i ett hus med läckande tak någonstans bakom järnridån.
© Johan Lindahl2014-09-13