The Event - The Complete Series (2010)

Vilka är de? Var kommer de ifrån? Vad väntar de på?

3 russin

De ser ut som vi. Men åldras inte lika fort. OK, där har vi en av de grundförutsättningar som ”The Event” bygger på, men som inte avslöjas precis omgående. Däremot tillräckligt tidigt i serien för att det kan vara värt att släppa den informationen ändå. Fler överraskningar väntar för den trägne. Serien har hittills bara blivit en säsong lång (eller snarare kort) och utvecklades uppenbarligen inte till den omedelbara kassako bolaget bakom hoppades på. Kombinationen av drama, thriller och science fiction-koncept med inbyggda samtidskommentarer är inte ny, definitivt inte, men det här är ändå ett av exemplen i den högre skolan.

Ja, det kan ta ett tag att komma in i den på allvar. Inledningen kräver en hel del av sin publik, inte minst på grund av det nästan rekordartade tidsresandet, eller i varje fall frekvensen av spännande sekvenser som följs av ett 'två år tidigare', 'tre dagar tidigare', 'fem timmar tidigare'... Och så vidare, där samma personer vi redan sett i aktion begåvas med en backstory som alltså kan ligga långt tillbaka eller i det rent akuta förflutna. Intensivt, minst sagt. Och kanske till synes krystat och överarbetat, som för att dölja bristen på substans eller något annat man tror att publiken innerst vill ha men inte tror sig kunna erbjuda. Eller så är det ”Lost”-publiken man vill vinna över omedelbart. Eller... För mig är det i alla fall tillräckligt intressant för att fortsätta följa och faktiskt bli alltmer belönad av, framförallt under andra halvan av den 22 avsnitt starka första (och sista?) säsongen. Som seriens 'skapare' anges i första hand Nick Wauters, född i Belgien och i övrigt inblandad i bland annat serierna ”The Vampire Diaries” och ”Eureka”). Han har också skrivit flera avsnitt.

Jag har redan avslöjat en viktig detalj, men det finns många andra som bör lämnas onämnda tillsvidare. Utgångspunkten är dock att president Martínez (Blair Underwood) efter många om och men blivit varse att hans lands - alltså Förenta Staternas - militär hyser nästan 100 fångar utan rättegång och dom i en anläggning belägen vid berget Inostranka i Alaskas vildmark. Han tycker att det får vara nog nu (och visst är det oundvikligt med associationer till en annan militärbas landet förfogar över i verkligheten). Flera av de närmaste rådgivarna vill avråda från frigivningen, men Martínez är fast besluten att tillkännage beslutet på en presskonferens ihop med internernas inofficella ledare och språkrör Sophia (Laura Innes, känd som den plikttrogna men ofta socialt svårflirtade Dr Weaver i ”Cityakuten/ER”). Någon vill absolut inte se detta hända och försöker avbryta föreställningen med ytterst påtagliga medel, vilket i sin tur följs av en fullständigt osannolik händelse som måste undanhållas allmänheten med hjälp av en alternativ version av verkligheten.

Parallellt med detta har den unge Sean (Jason Ritter) friat till sin käresta Leila (Sarah Roemer) och gett sig iväg på en kryssning. Den avbryts också med bryska medel och ond bråd integritetskränkning på alla plan, vilket med den här seriens logik sätter Sean mitt i smeten och gör honom till 'den vanlige medborgaren' med oanad insyn i en gigantisk konspiration. Som egentligen består av flera sammanhängande sådana. Och exakt hur de sammanlänkas är en sak som rullas upp efterhand. Kort sagt vågar jag väl bidra med ett par ytterligare ingredienser som förklarar vad det handlar om, utan att spoliera hela händelseutvecklingen: internerna från Inostranka har sitt ursprung i ett annat solsystem och de är inte ensamma. Flera andra ur deras 'folk' undkom efter den händelse som ledde till fångenskapen och lever mitt ibland oss andra, ibland på mycket strategiska positioner i samhället. Dessutom finns det en organisation som tycks veta om det här och vill utnyttja situationen till sin egen fördel. Även de har förbindelser med makten och stora resurser till sitt förfogande.

Science fiction måste per definition skapa sitt eget regelsystem och ”The Event” gör det inte helt igenom enkelt för sin publik att tyda vad som gäller i alla lägen här. Hur är det med den logistiska logiken och de möjligheter som de mycket speciella individerna har? Varför kan till synes vanliga naturlagar sättas ur spel, medan andra jämförelsevis banalare problem inte lösas med samma avancerade metoder? Serien är oftast ändå stimulerande, men förfaller ibland till klichéer och dramatiska standardlösningar.

Mitt eget problem är faktiskt länge just 'Everyman Sean' och hans frilla. Sean är helt enkelt inte så vanlig som han verkar och äger ett antal lämpliga egenskaper som passar väldigt väl in i vad som behövs för den rollfiguren, samtidigt som han är osannolikt envis och 'renhjärtad', medan hans Leila är för oskuldsfullt ihålig och störande barnslig i uttrycket under åtminstone de första avsnitten. Däremot fastnar jag direkt för vad pålitliga karaktärsskådespelare som nämnda Underwood och Innes gjort med sina tilldelade talenter, liksom den i seriesammanhang ständigt återkommande Slovenien-födde Zeljko Ivanek (”Oz”, ”Uppdrag mord”, ”True Blood” med mycket mera) perfect placerad som presidentens synnerligen grundlige och misstänksamme säkerhetsrådgivare. Flitiga gästspel av Hal Holbrook och i mindre mån Virginia Madsen skadar inte heller. Men även om det i början ser ut att finnas en diskrepans mellan dem som valts ut för att de kan sin sak och dem som troligen ansetts vara TV-mässiga nog av andra orsaker (relativt unga, mer än relativt snygga och så vidare) så utvecklas nästan alla viktiga figurer på ett tillfredsställande sätt.

Några figurer genomgår tydliga transformationer och i några fall nästan rena u-svängar, medan handlingen höjer insatserna markant. Helheten fortsätter dock att pendla mellan lysande, på gränsen till sinnesvidgande scifi och betydligt mer konventionella grepp. Med facit i hand är det också lätt att läsa in tveksamheter och inkonsekvens i berättartekniken - eller åtminstone tro sig tyda tecknen. Typ, ungefär när fick producenterna klart för sig att det kanske inte skulle bli en förlängning och var därmed nödgade att klämma in så mycket information som möjligt innan allt var över? Så är det frestande att spekulera, samtidigt som avslutningen lämnar oss med en del obesvarade frågor och, utan att spoliera för mycket, definitivt öppnar för en fortsättning. Det gör det också svårt att ha en bestämd uppfattning om sevärdheten i stort.

De stora idéerna som dryftas når inte samma nivå av komplexitet som i exempelvis ”Battlestar Galactica”, men de kanske kunde ha gjort det så småningom. Många av de genomgående dramatiska dragen och undertexterna är desamma; spänningen mellan olika grupper, för att inte säga 'civilisationernas kamp', undergrävt av inneboende motsättningar inom de respektive grupperna. Så ock de oundvikliga referenserna till 9/11 och 'kriget mot terrorn', frågan om hur konflikter egentligen uppstår och i grunden om hur allt vi ser och upplever har tillkommit. Men ofta hamnar detta i bakgrunden och som sagt, inte alltför originella uppslag i förgrunden. Som helhet kan det vara värt att jämföra med ”Jericho” häromåret. En lite ojämn men engagerande skapelse som kunde ha fått chansen att utvecklas till något ännu bättre.

© Johan Lindahl
2012-05-18

© NBC
President i pressat läge - varken första eller sista gången i den första (och sista?) säsongen av ”The Event”.

©NBC
Sextett som sprängs - och ibland bokstavligen spränger saker för att nå sina mål.

Originaltitel: The Event - The Complete Series
USA, 2010
Regi: Jeffrey Reiner Norberto Barba Milan Cheylov m fl
Med: Jason Ritter, Sarah Roemer, Ian Anthony Dale, Zeljko Ivanek, Blair Underwood, Laura Innes, Taylor Cole, Scott Patterson, Bill Smitrovich, Lisa Vidal, Clifton Collins Jr, Roger Bart, Hal Holbrook

Genre: Drama, Sci-fi, Thriller, TV-serie
Teman: 11:e september och därefter


Ingår i följande teman


11:e september och därefter





     

Dela |